Zprávy z A.T.I.C. ČR

Nazákladě dohody mezi naším časopisem a Asociací turistických informačníchcenter ČR, Vám budeme každý měsíc na našich stránkách přinášet zajímavéinformace z činnosti asociace, novinky a názory informačních center narůzná témata.

Kategorizace turistických informačních center A.T.I.C. ČR

Již při vzniku asociace byly schváleny kategorie jednotlivých turistickýchinformačních center, do kterých jsou centra zařazována.
Tato kategorizace slouží k hodnocení informačních center členů A. T.I. C. ČR. Každý stupeň kategorizace předpokládá splnění schváleného minimálníhostandardu a podmínek činnosti turistických informačních center.
Protože asociaci záleží na neustále se zlepšující kvalitě služeb, natom, aby pracovníci v centrech podávali ověřené a garantované informace,certifikát není přidělován na „jednou provždy“, ale každým rokem je posuzováno,zda stávající služby budou dávat záruky i do příštího roku, že bude mocibýt kategorie zachována, nebo informační centrum bude zařazeno do kategorievyšší nebo nižší než mělo původně. Po několika letech můžeme říci, že turistickáinformační centra si „svou“ kategorii pečlivě hlídají.

KATEGORIE D
Centrum není otevřeno po celý rok, slouží k podávání informací v sezóně• otevírací doba činí minimálně pět dní v týdnu • poskytuje bezplatně verbálníinformace o místě min. v jednom světovém jazyku
KATEGORIE C
Centrum je otevřeno po celý rok a podává informace o místě své působnosti• otevírací doba činí 5 dnů v týdnu • poskytuje bezplatně verbální informaceo místě minimálně v 1 světovém jazyku
KATEGORIE B
Centrum je otevřeno po celý rok a podává informace o celém regionu(oblasti) • otevírací doba je šest dní v týdnu • poskytuje bezplatně verbálníinformace o oblasti (regionu) ve 2 světových jazycích • zprostředkováváprůvodcovskou a ubytovací činnost
KATEGORIE A
Centrum je otevřeno po celý rok a podává informace o celé České republice• otevírací doba je zajištěna
7 dní v týdnu • do informačního centra je bezbariérový přístup • poskytujebezplatně verbální informace o ČR ve 3 svět. jazycích • zajišťuje průvodcovskoučinnost v místě působení • zprostředkovává ubytovací činnost v ČR • zprostředkováváprůvodcovskou činnost v ČR

Minimální standard služeb

a podmínek činnosti turistických informačních center členů
A.T.I.C. ČR

  1. Informační centrum je umístěno na veřejně přístupném místě
  2. Informační centrum je označeno logem A.T.I.C. ČR společně s piktogramem„i“. Označení může být doplněno vlastním označením informační kancelářevyjadřující činnost informačního centra
  3. Vybavení centra musí sloužit k zajištění minimálního standardu poskytovanýchinformací, musí poskytovat plnou informaci sloužící k orientaci v místěpůsobení informačního centra • pro návštěvníky musí být k dispozici mapamísta, oblasti a ČR • musí poskytovat informace o dopravě a službách vmístě působení informačního centra • musí poskytovat informace o ubytovacícha stravovacích možnostech v místě působení informačního centra • musí poskytovatinformace o kulturních, společenských a sportovních akcích v místě působeníinformačního centra

Změny ve stanovách A.T.I.C. ČR

Asociace turistických informačních center ČR před dvěma roky schválilaněkteré změny ve svých stanovách.
V první řadě se stala organizací cechovního typu, může tím hájit zájmysvých členů za účelem zajišťování činnosti informačních center v oblasticestovního ruchu.
Zároveň schválila Zásady pro přijímání nových členů. Této změně předcházeladelší diskuse, protože se členové obávali, zda to neodradí další zájemceo vstup do našich řad. Po dvou letech se ukazuje, že to bylo dobré rozhodnutí.Půlroční čekací lhůta slouží k tomu, aby se noví zájemci o členství mohlilépe v činnosti asociace orientovat (v tom jim pomáhá pověřený člen asociace)a mohli se poté rozhodnout, zda opravdu mají o vstup zájem. Od doby, kdytuto změnu ve stanovách členské fórum schválilo, bylo přijato více nežtřicet členů.

Pobočka infocentra přímo v zámku

Radníměsta Litomyšl na své poslední radě souhlasili s tím, že provoz sezónnípobočky informačního centra bude zachován. Rozhodli tak na základě zkušebníhoprovozu v roce 2001, kdy bylo nové infocentrum otevřeno přímo v zámeckémareálu – památce UNESCO.
Hlavním důvodem vzniku pobočky je přispět ke zlepšení a rozšíření nabídkyposkytovaných služeb turistům, větší informovanosti a spokojenosti turistů.
Úkolem infocentra je poskytovat návštěvníkům kompletní
informace o Litomyšli, distribuovat propagační materiály, nabízet širokýsortiment upomínkových předmětů atd.
Provoz bude v letošním roce od dubna do října. V dubnu a říjnu budeotevřeno jenom o víkendech, od května do září už každý den.
www.litomysl/cz/ic/index.html

Euroregion Těšínské Slezsko – Śląsk Cieszyński

Euroregion je dobrovolným společenstvím českých a polských sdružení obcía měst Těšínského Slezska. Vznikl 22. dubna 1998 podpisem smlouvy o regionálníspolupráci mezi Regionálním sdružením pro česko-polskou spolupráci TěšínskéhoSlezska se sídlem v Českém Těšíně a Stowarzyszeniem Rozwoju i WspółpracyRegionalnej „Olza“ se sídlem v Cieszynie. Euroregion nemá nadnárodní aninadstátní charakter, je společenstvím sloužícím vzájemné spolupráci.
Euroregion leží v pohraniční oblasti severovýchodní části České republikya jižního Polska, v těsném sousedství se Slovenskem. Přirozenou osu Euroregionutvoří řeka Olše, srdcem pak jsou hraniční města Český Těšín a Cieszyn.Na jeho území se nachází největší hraniční přechod mezi Českou republikoua Polskem: Český Těšín – Cieszyn.
Euroregion poskytuje širokou nabídku možností využití volného času– řada sportovních programů pro každé roční období, stavební památky, zejménaslavné dřevěné kostely, několik chráněných oblastí, mezi nimi i dnes nepřístupnýprales Mionší.
http://tesinsko.grendel.cz

www.czlist.cz

Informační centrum Českého Švýcarska vytvořilo Turistický vyhledávacíseznam CZLIST – TRAVEL věnovaný turistice a cestování po celé Českérepublice. Czlist je hojně navštěvovaný a spolehlivě zprostředkuje veškeréinformace Vašim potenciálním návštěvníkům a zákazníkům. Nabízíme Vám možnostzdarma umístit odkazy na Vaše internetové stránky a na stránky z Vašehoregionu. Rádi navážeme i bližší spolupráci s regionálními informačnímicentry a poskytovateli turistických služeb.

Informační centrum Polička

V uplynulém roce zavítalo či zatelefonovalo do Informačního centra Poličkacelkem 16.670 osob. Přibližně dvě třetiny z nich zajímaly informace o autobusovýcha vlakových spojích, o službách, opravářích, firmách, o památkách, kulturníma sportovním vyžití ve městě, rekreačních možnostech v okolí, ubytovánía stravování a cca jedna třetina návštěvníků informačního centra přišlapro některý druh zboží (kupóny do mobilních telefonů, suvenýry, mapy, pohlednice,publikace), kopírovat, nebo pro vstupenky (na divadelní představení, koncerty,muzikály). Všechny informace byly podávány bezplatně. Placenou služboubyl pouze tisk informací a kopírování.
Od podzimu loňského roku je v provozu veřejná internetová stanice,která je naší další novou službou veřejnosti v oblasti informovanosti.
www.policka-mesto.cz

Informační kancelář města Kroměříže

V květnu letošního roku uplyne deset let od doby, kdy v Kroměříži založilOldřich Kuchař Informační kancelář města Kroměříže.
Začínal s jedním zaměstnancem, bez počítače, s vypůjčeným nábytkema obratem za první měsíc asi čtyři tisíce korun. Nyní má pět zaměstnancůa další externí spolupracovníky. Má na starosti prezentaci města, v kancelářisídlí Sdružení pro rozvoj cestovního ruchu Kroměřížska. Každým rokem přijdouna světlo světa základní propagační materiály o Kroměříži. Informační kancelářse od loňského roku stará také o aktualizaci webových stránek města a stránekstřední Moravy.
www.mesto-kromeriz.cz

Na zkušené v Rakousku

Podnikatelé v cestovním ruchu v Železné Rudě a okolí a zástupci turistickéhoinformačního centra podnikli zájezd do Rakouska, kde si při čerpání služebpodobných těm, jaké v Železné Rudě poskytují našim i zahraničním turistům,vyzkoušeli na vlastní kůži, jak se Rakušané věnují našim turistům.
Všichni účastníci zájezdu konstatovali, že za podmínek, ve kterýchse často musí u nás pracovat, přece jen nezajišťujeme servis pro turistytak špatně.
Turistické informační centrum v Železné Rudě zažívá v letošních zimníchměsících nebývalý nápor. Tak náročnou turistickou sezónu už zde dlouhonepamatují. V prosinci zavítalo do informačního centra denně v průměrupadesát lidí, pracovnice zodpověděly každý den desítky telefonických dotazů,které se převážně týkaly možností ubytování na přelomu roku a na jarníškolní prázdniny.
www.sumava.net/itcruda

Připravila Mgr. Naděžda Jahodová

Sekretariát A.T.I.C. ČR, Na Skalkách 937/2
277 11 Neratovice, tel./fax: +420/206/68 40 39
e-mail: office@atic.cz, e-mail:jahodova@wo.cz
www.atic.cz

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více