Zájem o návštěvu infocentra ani dnes neopadá

V Moravskoslezském kraji se nachází na 37 turistických informačních center, přičemž jenom na území jeho krajského města se o příchozí turisty dokáže postarat hned pět z nich. Poněkud neobvykle ve srovnání s ostatními představenými kraji je valná většina z nich členem A.T.I.C. ČR. Podíl certifikovaných infocenter překračuje 86 procent.

Takto vysoký podíl certifikovaných subjektů je dán dvěma podstatnými skutečnostmi. Zaprvé je celkový počet infocenter v kraji spíše nižší než průměr a zadruhé mají tyto subjekty významnou a především stabilní finanční podporu ze strany kraje. Ten každoročně vypisuje dotační program na jejich podporu a rozvoj, přičemž dané finanční prostředky mohou být využity na zajištění všech podmínek pro zisk certifikátu. Samozřejmě kromě mnoha dalších možností. Celkové poskytované finance se přitom každý rok liší. Zatímco v roce 2015 získala infocentra v kraji dotace ve výši 1,01 milionu korun, které byly rozděleny mezi 17 projektů; v loňském roce byl obnos ve výši téměř 1,25 milionu korun rozdělen mezi 22 projektů. Největší finanční obnos v posledních letech poskytl kraj infocentrům letos, kdy 23 subjektů získalo dotace v celkové výši překračující částku 2 milionů korun. Značná část má přitom být použita na modernizaci a zkvalitnění technického vybavení, propagaci příslušného města či na tvorbu, případně modernizaci vlastních turistických webových stránek.

Graf – Vývoj návštěvnosti oslovených TIC v Moravskoslezském kraji mezi lety 2010–2016

 Graf – Vývoj návštěvnosti oslovených TIC v Moravskoslezském kraji mezi lety 2010–2016

Kromě kraje provoz také logicky zajišťují jednotliví zřizovatelé. Ti si plně uvědomují potřebu infocentra jako významného činitele v propagaci města i jeho okolí. „Vedení města Opavy si uvědomuje důležitost i podstatu chodu turistického infocentra, každoročně je tedy podporováno částkou, která pokrývá náklady na propagační aktivity a nákup zboží. To se následně prodává, a generuje tak zpět příjem pro město. Svou podstatou je nemožné, aby si TIC ‚vydělalo‘ na provoz,“ popsala konkrétní situaci vedoucí Turistického informačního centra Opava Eva Týlová.

Součást dalších institucí

Celá řada infocenter v Moravskoslezském kraji je rovněž součástí dalšího subjektu, což znamená, že musejí a chtějí zajistit provoz téměř po celý rok. „Turistické informační centrum je součástí organizační složky Návštěvnického centra, tudíž je důležité zajistit celoroční provoz. Ten musíme mít zajištěný také z důvodu čerpání evropských dotací,“ vysvětlila případ Turistického informačního centra Nový Jičín vedoucí místního Návštěvnického centra Radka Bobková. A nejinak je tomu i v případě Městského informačního centra v Třinci. „Konkrétně naše infocentrum je součástí knihovny, pro kterou plníme řadu funkcí, a to celoročně. Navíc máme v blízkém okolí hory, takže sotva skončí letní turistická sezona, zimní už klepe na dveře, a naopak,“ přiblížil referent zmíněného infocentra ­Martin Petrek. S tím souhlasí i Eva Týlová: „Velkou změnou je, že se u nás již v návštěvnosti nijak výrazně ve všední dny neprojevuje sezonnost. V minulých letech se stávalo, že měsíce leden a únor měly minimální návštěvnost, a to již v současné době neplatí. Spíše se v jednotlivých měsících mění struktura návštěvníků.“

 Turistické informační centrum Opava

Turistické informační centrum Opava

Všichni oslovení zástupci se přitom shodují, že mnohem složitější než zajištění provozu z hlediska finančního, je spíše personální složka. Dle Evy Týlové je totiž velmi těžké nejen najít, ale i udržet si člověka, u kterého je vyžadována celá řada vlastností i obecných předpokladů. Pracovník totiž dle ní musí mít rozsáhlý přehled o aktuálních trendech či novinkách v cestovním ruchu. Samozřejmě také musí vědět o různých zajímavostech ve městě i jeho nejbližším okolí, které navíc musí umět podat v cizím jazyce. A zároveň si musí umět poradit s někdy obtížnými požadavky návštěvníků či vypjatými situacemi. „A to je pouze výčet těch nejzákladnějších podmínek. Snažíme se proto úzce spolupracovat s odbornými školami, které vyučují program ‚cestovní ruch‘, ale je jen opravdu málo zdatných studentů, kteří jsou pak schopni a ochotni zvládnout práci v turistickém informačním centru,“ doplnila vedoucí TIC Opava.

Počet zaměstnanců se přitom v jednotlivých infocentrech poměrně výrazně liší, což je dáno jednak atraktivitou turistické nabídky v příslušném regionu a dále doplňkovými službami, které mohou poskytovat. Zatímco tak chod infocentra v Třinci zajišťují dva stálí zaměstnanci doplnění v sezoně dvěma brigádníky, chod infocentra v Novém Jičíně zajišťují dva kmenoví zaměstnanci doplnění dalšími čtyřmi pracovníky a hned osmi brigádníky. V informačním centru Opava pracují čtyři stálí pracovníci, kdy dva z nich obstarávají běžný provoz, zatímco další dva se věnují dalším nezbytným aktivitám, jako je ediční činnost, zajišťování a organizace propagačních akcí či spolupráce s destinačním managementem a dalšími subjekty cestovního ruchu. „V sezoně zaměstnáváme tři brigádníky, kteří zajišťují chod TIC o sobotách a státních svátcích. Dále spolupracujeme s brigádníky, kteří zajišťují průvodcovskou činnost na městské věži a v rámci prohlídkových okruhů centra města Opavy,“ upřesnila Eva Týlová.

 Turistické informační centrum Nový Jičín

Turistické informační centrum Nový Jičín

Návštěvnost stále roste

Jak se zdá, musejí se zaměstnanci infocenter přímo ohánět, aby zajistili kvalitní služby všem návštěvníkům, kteří k nim zavítají. A jejich počty navíc rok od roku neustále stoupají (konkrétní hodnoty je možné vidět v grafu). Kupříkladu infocentru v Třinci se od roku 2010 zvýšil počet návštěvníků více než dvojnásobně a v infocentru v Novém Jičíně dokonce ještě více. Přestože infocentrum v Opavě tak výrazný rozdíl nezaznamenalo, ani v jeho případě se nejedná o zanedbatelný nárůst. „Což se projevuje také na vzrůstajících tržbách z doplňkového zboží a dalších služeb,“ doplnila Eva Týlová. Zvyšující se zájem o služby infocentra vnímají všichni oslovení zástupci velmi pozitivně. „Myslím, že pokud se člověk někam chystá za turistikou, informační centrum by mělo být jedno z prvních míst, kam by měl zavítat, pokud hledá užitečné informace. Jsme místní lidé, žijeme tady, známe okolí a víme, co se kde děje,“ vysvětlil Martin Petrek. A mnohdy si právě podle předané zkušenosti a znalosti udělá celkový první dojem o městě. „Považuji proto za velmi důležité, aby turistická informační centra nedělala další zástupné činnosti, jako je vydávání městských formulářů, spojovatelna úřadů atd.,“ vysvětlila vedoucí opavského infocentra.

 Městské informační centrum Třinec

Městské informační centrum Třinec

Co je možné ještě zlepšit

Zatímco někteří zástupci infocenter ve své oblasti nevidí žádné nedostatky, jiní si uvědomují, že tak jako v jiných oblastech, i v jejich případě se vždy najde něco ke zlepšení či zefektivnění. „Nedostatků je celá řada, jako všude jinde. Jsme rádi za zpětnou vazbu návštěvníků i kolegů z oblasti turismu a snažíme se, abychom své služby neustále zlepšovali. Cestovní ruch je dynamicky se rozvíjející odvětví a je potřeba neustále sledovat trendy a potřeby turistů i návštěvníků. Velkou příležitost spatřuji ve spolupráci v rámci celé turistické oblasti, tedy v destinačním managementu, a v posilování rozvoje regionálních produktů a jejich prodeje,“ zdůraznila Eva Týlová.

Zástupce infocentra v Novém Jičíně vidí další možnosti zlepšení ještě v dalších oblastech. „Nedostatek vidíme především v monitoringu návštěvnosti, který nemusí být úplně přesný,“ zmínila Radka Bobková. A to se dá říci, že současná situace je mnohem lepší než před pěti lety. „Návštěvnost jsme sledovali klasickým ručním čárkováním a počítáním e-mailů a telefonátů,“ vysvětlila Eva Týlová. To se naštěstí dnes již ve většině případů neděje a návštěvnost zaznamenávají softwary a elektronické evidence. I tento systém by však bylo dle všeho možné ještě zpřesnit.

Kromě již zmíněného může také občas nastat problém v komunikaci mezi jednotlivými poskytovateli služeb. „V některých případech fungujeme jako zprostředkovatel určitých služeb a v případě problému čelíme stížnostem,“ zmínila někdy nelehkou pozici infocenter vedoucí Návštěvnického centra Nový Jičín.

Foto: TIC Nový Jičín, MIC Třinec, TIC Opava

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více