cestovni-ruch.cziCOT.czCZeCOT.infoWMP.czXMLevents

Začíná návrat k „novému normálu“?

Zařazeno v
Outgoing
Incoming
Města & Regiony
HORECA & MICE
Studenti & Učitelé

10.2.2021

„Cestování je bezpečné.“ Tvrdí to alespoň výkonný ředitel European Travel Commission Eduardo Santander a potvrzují to například studie ECDC a EASA. Na základě průzkumu a vědeckých výsledků se ukazuje, že množství infikovaných při cestování je mnohem nižší než u běžné populace. Budeme tedy moci již brzy někde strávit relativně normální dovolenou? 

Dle lednového průzkumu ETC již 52 % Evropanů plánuje vyrazit v létě na dovolenou

Nalezení vakcíny a začátek očkování již každopádně podnítily zájem turistů o cestování. Dle lednového průzkumu ETC již 52 % Evropanů plánuje vyrazit v létě na dovolenou. To znamená nárůst o 5 % ve srovnání s prosincovými daty. Otázkou zůstává, jak se na měnící se podmínky připraví jednotlivé státy a průmysl cestovního ruchu. Dle UNWTO je nutný koordinovaný společný postup evropských zemí na harmonizaci nutných požadavků pro bezpečné strávení dovolené. Budeme potřebovat očkovací pasy, zdravotní certifikáty, zůstat v karanténě či prokázat se negativním testem? Ředitelka UNWTO pro Evropu Alessandra Priante doplňuje: „Praktické pragmatické řešení je nutné udělat co nejdříve, jinak již nebudeme počítat v našich statistikách počet rezervací, ale zvyšující se množství úmrtí.“ 

Jak se na měnící se podmínky musí přizpůsobit destinace? V tuto chvíli především jasně a zřetelně komunikovat aktuální data týkající se pandemie covid-19 a s tím související restriktivní opatření. Faktor bezpečí a zdraví nikam nezmizí a musí být dlouhodobě jedním z nejdůležitějších poselství v komunikaci destinace. Cestovní ruch je průmysl snů. Je založen na vzájemné důvěře. Ať již covid-19, teroristické činy či přírodní katastrofy, vše je reálné. Nebezpečí hrozí již na jakémkoliv místě na světě. Jestliže turista bude vybírat destinaci pro strávení své budoucí dovolené, bude bezpečnost jedním z nejdůležitějších kritérií. Jasnou výhodu budou mít destinace, v kterých bude fungovat certifikace stvrzující zdravotní bezpečnost. Příkladem může být projekt „Clean & Safe“, za kterým stojí Turismo de Portugal a portugalské ministerstvo zdravotnictví. Výše uvedenou značku obdrželo od září 2020 již téměř 22 000 portugalských subjektů cestovního ruchu. Pokud se turisté cítí v destinaci bezpečně, mohou si svůj pobyt bezstarostně vychutnat. Ale pozor! To nemá nic společného s umělým prostředím, které má předstírat bezpečí, což potvrzuje i Barbora Czyzewska z prestižního švýcarského Glion Institut of Higher Education: „Turisté, pokud se již vydají na cestu a jsou ochotni utrácet v destinaci peníze, se tam nechtějí cítit jako v nemocnici. Zdravotní opatření jsou nutná, ale turistu nesmí omezovat.“

Cestování bude méně časté, o to více, pokud již bude cestovatel v destinaci, si ji bude chtít náležitě užít. To je příležitost pro vás, nabídnout „once-in-a-lifetime-experiences“, které mu umožní prodloužit si původně plánovaný pobyt.

Současné dny jsou pro organizace destinačního managementu zároveň obdobím, kdy je potřeba potenciální návštěvníky co nejvíce inspirovat. Zajímavé příběhy, fotografie, videa, prostě aktivní multichannel interakce musí vyvolávat prozatím neuspokojenou potřebu a stimulovat nerozhodnutého turistu ke konkrétnímu činu. „Ano, tam po skočení pandemie pojedu!“ Smart destinace zároveň operativně reagují na měnící se preference cestovatelů směrem k udržitelnému cestovnímu ruchu. Například Finsko novou strategií zahrnující implementaci programu Sustainable Travel Finland do jednotlivých regionů, či vytvořením VisitFinland DataHub.  Mezi pilotní projekty již byly zvoleny Helsinky, Espoo či Posio v Laponsku. 

Destinace, pokud chtějí být úspěšné, by měly změnit i žebříček hodnot úspěchu. Nejen zvýšení počtu příjezdů či navýšení příjmů… Je třeba poučit se z minulých let. Správně data používat a interpretovat. Koordinovat jejích sdílení. Zaměřit se také na kvalitativní údaje. Jak byl turista přijat v destinaci, jak se cítí, jak reaguje, jak byl spokojen či jaké má návrhy na zlepšení.  Je nutné být přizpůsobivý a operativně reagovat. Cestování bude méně časté, o to více, pokud již bude cestovatel v destinaci, si ji bude chtít náležitě užít. To je příležitost pro vás, nabídnout „once-in-a-lifetime-experiences“, které mu umožní prodloužit si původně plánovaný pobyt. Příkladem může být např. kampaň Švýcarska „Vyzkoušej tuto zimu něco nového“ zahrnující gurmánskou večeři v balónu s výhledem na Ženevu či noční paragliding z hory Metschstand. Buďte připraveni měnit své cíle. Tvořte partnerství. Zapojte místní komunity. Zaměřte se na zviditelnění místních produktů. Nezapomeňte ale i na realizaci preventivních opatření. Pokud již turisté v létě přijedou, buďte na ně připraveni. Strašák overtourismu, jak nám ukazují víkendové záběry ze „zavřených hor“, je stále tady. 

A které národy jsou obzvlášť optimistické ohledně letního cestování? Podle již zmiňovaného lednového průzkumu ETC jsou to Poláci (74,1 procent), Italové (53,6 procent) a Francouzi (52,8 procent). Téměř 46,7 procent Poláků chce strávit dovolenou dokonce v jiné evropské zemi. Zlepšení je cítit i u Němců. Již téměř 50 procent uvažuje, že v létě vycestuje. To jsou pozitivní zprávy a příležitosti pro mnohé české destinace. Mějte ale na vědomí, např. němečtí turisté plánují dlouho dopředu. Přeji mnohou úspěchů!

Foto: Shutterstock.com

foto
Mgr. Miroslav Rončákodborný asistent Katedry rekreologie FTK UP v Olomouci a regionální expert TCI Research
[javascript protected email address]