Začíná návrat k „novému normálu“?
10.2.2021
„Cestování je bezpečné.“ Tvrdí to alespoň výkonný ředitel European Travel Commission Eduardo Santander a potvrzují to například studie ECDC a EASA. Na základě průzkumu a vědeckých výsledků se ukazuje, že množství infikovaných při cestování je mnohem nižší než u běžné populace. Budeme tedy moci již brzy někde strávit relativně normální dovolenou?
Nalezení vakcíny a začátek očkování již každopádně podnítily zájem turistů o cestování. Dle lednového průzkumu ETC již 52 % Evropanů plánuje vyrazit v létě na dovolenou. To znamená nárůst o 5 % ve srovnání s prosincovými daty. Otázkou zůstává, jak se na měnící se podmínky připraví jednotlivé státy a průmysl cestovního ruchu. Dle UNWTO je nutný koordinovaný společný postup evropských zemí na harmonizaci nutných požadavků pro bezpečné strávení dovolené. Budeme potřebovat očkovací pasy, zdravotní certifikáty, zůstat v karanténě či prokázat se negativním testem? Ředitelka UNWTO pro Evropu Alessandra Priante doplňuje: „Praktické pragmatické řešení je nutné udělat co nejdříve, jinak již nebudeme počítat v našich statistikách počet rezervací, ale zvyšující se množství úmrtí.“
Jak se na měnící se podmínky musí přizpůsobit destinace? V tuto chvíli především jasně a zřetelně komunikovat aktuální data týkající se pandemie covid-19 a s tím související restriktivní opatření. Faktor bezpečí a zdraví nikam nezmizí a musí být dlouhodobě jedním z nejdůležitějších poselství v komunikaci destinace. Cestovní ruch je průmysl snů. Je založen na vzájemné důvěře. Ať již covid-19, teroristické činy či přírodní katastrofy, vše je reálné. Nebezpečí hrozí již na jakémkoliv místě na světě. Jestliže turista bude vybírat destinaci pro strávení své budoucí dovolené, bude bezpečnost jedním z nejdůležitějších kritérií. Jasnou výhodu budou mít destinace, v kterých bude fungovat certifikace stvrzující zdravotní bezpečnost. Příkladem může být projekt „Clean & Safe“, za kterým stojí Turismo de Portugal a portugalské ministerstvo zdravotnictví. Výše uvedenou značku obdrželo od září 2020 již téměř 22 000 portugalských subjektů cestovního ruchu. Pokud se turisté cítí v destinaci bezpečně, mohou si svůj pobyt bezstarostně vychutnat. Ale pozor! To nemá nic společného s umělým prostředím, které má předstírat bezpečí, což potvrzuje i Barbora Czyzewska z prestižního švýcarského Glion Institut of Higher Education: „Turisté, pokud se již vydají na cestu a jsou ochotni utrácet v destinaci peníze, se tam nechtějí cítit jako v nemocnici. Zdravotní opatření jsou nutná, ale turistu nesmí omezovat.“
![]() |
||
Cestování bude méně časté, o to více, pokud již bude cestovatel v destinaci, si ji bude chtít náležitě užít. To je příležitost pro vás, nabídnout „once-in-a-lifetime-experiences“, které mu umožní prodloužit si původně plánovaný pobyt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Současné dny jsou pro organizace destinačního managementu zároveň obdobím, kdy je potřeba potenciální návštěvníky co nejvíce inspirovat. Zajímavé příběhy, fotografie, videa, prostě aktivní multichannel interakce musí vyvolávat prozatím neuspokojenou potřebu a stimulovat nerozhodnutého turistu ke konkrétnímu činu. „Ano, tam po skočení pandemie pojedu!“ Smart destinace zároveň operativně reagují na měnící se preference cestovatelů směrem k udržitelnému cestovnímu ruchu. Například Finsko novou strategií zahrnující implementaci programu Sustainable Travel Finland do jednotlivých regionů, či vytvořením VisitFinland DataHub. Mezi pilotní projekty již byly zvoleny Helsinky, Espoo či Posio v Laponsku.
Destinace, pokud chtějí být úspěšné, by měly změnit i žebříček hodnot úspěchu. Nejen zvýšení počtu příjezdů či navýšení příjmů… Je třeba poučit se z minulých let. Správně data používat a interpretovat. Koordinovat jejích sdílení. Zaměřit se také na kvalitativní údaje. Jak byl turista přijat v destinaci, jak se cítí, jak reaguje, jak byl spokojen či jaké má návrhy na zlepšení. Je nutné být přizpůsobivý a operativně reagovat. Cestování bude méně časté, o to více, pokud již bude cestovatel v destinaci, si ji bude chtít náležitě užít. To je příležitost pro vás, nabídnout „once-in-a-lifetime-experiences“, které mu umožní prodloužit si původně plánovaný pobyt. Příkladem může být např. kampaň Švýcarska „Vyzkoušej tuto zimu něco nového“ zahrnující gurmánskou večeři v balónu s výhledem na Ženevu či noční paragliding z hory Metschstand. Buďte připraveni měnit své cíle. Tvořte partnerství. Zapojte místní komunity. Zaměřte se na zviditelnění místních produktů. Nezapomeňte ale i na realizaci preventivních opatření. Pokud již turisté v létě přijedou, buďte na ně připraveni. Strašák overtourismu, jak nám ukazují víkendové záběry ze „zavřených hor“, je stále tady.
A které národy jsou obzvlášť optimistické ohledně letního cestování? Podle již zmiňovaného lednového průzkumu ETC jsou to Poláci (74,1 procent), Italové (53,6 procent) a Francouzi (52,8 procent). Téměř 46,7 procent Poláků chce strávit dovolenou dokonce v jiné evropské zemi. Zlepšení je cítit i u Němců. Již téměř 50 procent uvažuje, že v létě vycestuje. To jsou pozitivní zprávy a příležitosti pro mnohé české destinace. Mějte ale na vědomí, např. němečtí turisté plánují dlouho dopředu. Přeji mnohou úspěchů!
Foto: Shutterstock.com
[javascript protected email address]