Asociace jednala s místopředsedou Evropského parlamentu: Zájmy našich členů hájíme v Bruselu
Setkáním s místopředsedou Evropského parlamentu Pavlem Teličkou navázala asociace na konstruktivní spolupráci, která probíhala v předchozích letech. Jednání, které za AČCKA vedl v Bruselu prezident Roman Škrabánek, se dotklo několika aktuálních témat, která v současné době nepříznivě dopadají na podnikatele v cestovním ruchu.
Hlavním z projednávaných bodů byla aplikace rakouského zákona o mzdovém a sociálním dumpingu (LSBG), zavedeného po vzoru Německa a Francie. Zákon zahraničním dopravcům ukládá, aby řidičům (ale například také průvodcům) vypláceli alespoň místní minimální mzdu a na žádost předložili příslušné doklady. Opatření, které patrně primárně cílí na ochranu rakouských podnikatelů s nákladní dopravou, zprostředkovaně negativně ovlivňuje české organizátory autobusových zájezdů a provozovatele autobusové dopravy, kteří jsou vystaveni neúměrné administrativní zátěži a zvýšeným nákladům.
Pohledem člena Výboru pro dopravu a cestovní ruch (TRAN) možné východisko spočívá ve vzniku jednotné unijní legislativy a nastavení pravidel silniční dopravy na evropské úrovni, které by jednotlivým členským zemím zabránilo nacházet vlastní národní řešení a dále tak fragmentovat vnitřní trh. V tomto smyslu bude TRAN vyvíjet nátlak na Evropskou komisi, která disponuje legislativní iniciativou.
Rakousko, podobně jako Francie, existenci zákona hájí dodržováním evropské směrnice o vysílání pracovníků (2014/67/EU), která razí zásadu stejné mzdy za stejnou práci na stejném místě. Již v loňském návrhu revize směrnice však Evropská komise poukazuje na skutečnost, že její aplikace na sektor mezinárodní silniční dopravy přináší otázky, které by měly být řešeny pomocí sektorově specifické legislativy.
Tato myšlenka měla být reflektována v připravovaných silničních balíčcích, které by letos měly být schváleny ve dvou fázích. První balíček se zaměřuje na přístup na trh v silniční a nákladní dopravě a Komisí má být přijat na konci května. Druhý se zaměří na sociální aspekty v silniční dopravě. S aplikací směrnice na sektor mezinárodní dopravy pro jeho specifičnost a vysokou mobilitu nesouhlasí také europoslankyně Martina Dlabajová, která ke směrnici plánuje předložit pozměňovací návrhy. Vynětí silniční dopravy z působnosti směrnice požaduje také česká vláda.
Prezident asociace Roman Škrabánek se dále dotazoval na konkrétní výstupy tehdejší výzvy Evropského parlamentu vůči Komisi, požadující zavedení povinného mechanismu na ochranu cestujících se samostatnou letenkou v případě úpadku letecké společnosti. Za současných podmínek na trhu cestovního ruchu vzniká nerovné postavení, kde povinnosti zajistit se proti úpadku podléhá cestovní kancelář, nikoliv však letecká společnost. AČCKA a ECTAA dlouhodobě prosazují narovnání tohoto postavení a stejné konkurenční podmínky pro všechny podnikatelské subjekty. Evropská komise však dosud k příslušné legislativní iniciativě nepřistoupila.
AČCKA ve spolupráci s ECTAA budou nadále usilovat o změnu situace.