Obchodní aktivity on-line rezervačního portálu pozastaveny
Turecko rozhodnutím obchodního soudu pozastavuje činnost rezervačního portálu Booking.com na svém území.
Istanbulský obchodní soud první instance svým rozhodnutím pozastavil obchodní aktivity portálu Booking.com na území Turecka od 29. 3. 2017. Důvodem má být skutečnost, že internetový rezervační portál (OTA) porušil turecký zákon o ochraně hospodářské soutěže. Případ byl iniciován tureckou Asociací cestovních kanceláří a agentur (TÜRSAB) v roce 2015. Podle tureckých právních předpisů musí každý OTA, který chce v Turecku provozovat své obchodní aktivity, vlastnit platnou licenci (vydávanou ze strany TÜRSAB). Booking. com takovou licenci nemá a z pohledu místních zprostředkovatelů služeb jim jeho podnikání může způsobovat potenciální újmu a je možné jej považovat za nekalou soutěž. Pozastavení aktivit je označováno za preventivní opatření s platností na blíže neurčenou dobu a zákaz se vztahuje výhradně na rezervace tureckých občanů v místních hotelech. Rezervace, které byly realizovány před rozhodnutím soudu, zákazem ovlivněny nebudou. Rezervační portál se proti rozhodnutí soudu plánuje odvolat a v písemném prohlášení uvádí, že svými aktivitami může přispívat ke zdravému konkurenčnímu prostředí na trhu. Místní hotelová asociace (TÜROB) se v souvislosti se zákazem obává možného negativního vlivu na prodeje a s ohledem na slabší kondici cestovního ruchu v posledních letech proti zákazu protestují sami hoteliéři. Cílem hotelové asociace je nalézt smírné řešení pro obě strany sporu.
Ačkoliv s tím případ není propojen, zpráva přichází v době, kdy s portálem probíhá správní řízení také v několika členských státech Unie. Již v dubnu 2015 se Booking. com vůči francouzským, švédským a italským národním orgánům pro hospodářskou soutěž zavázal ke změnám ustanovení o doložkách cenové parity (opatření, které hotelům znemožňuje nabízet na svých webových stránkách nebo prostřednictvím jiných prodejních kanálů nižší cenu, než kterou nabízí prostřednictvím OTA). Ve stejném roce měl být tento závazek z rozhodnutí portálů Booking.com i Expedia rozšířen také na ostatní členské státy. Prostřednictvím těchto doložek společnost svým hotelovým partnerům smluvně znemožňovala, aby své služby na ostatních prodejních kanálech nabízeli levněji. Cílem tohoto ustanovení bylo poskytovat nabízené ubytování za stejné ceny, čímž byla omezena hospodářská soutěž. Znevýhodněny byly konkurenční portály, poskytovatelé služeb i spotřebitelé. Správní řízení proti společnosti Booking. com již byla uzavřena např. v Německu a ve Francii. V Rakousku byly veškeré OTA doložky zneplatněny změnou zákona o nekalé konkurenci v listopadu 2016.
V návaznosti na tento vývoj Evropská komise spolu s národními úřady na ochranu hospodářské soutěže včetně českého ÚOHS vydala dne 6. 4. zprávu o konkurenci v oblasti on-line hotelových rezervací. Zpráva generálního ředitelství Evropské komise pro hospodářskou soutěž prezentuje výsledky koordinované monitorovací činnosti prováděné belgickými, českými, francouzskými, německými, maďarskými, irskými, italskými, nizozemskými, švédskými a britskými národními úřady pro hospodářskou soutěž v průběhu roku 2016. Hlavním cílem této činnosti bylo posoudit účinky prosazování antimonopolních pravidel přijatých v posledních letech v tomto odvětví, jež vedly ke změnám v paritních doložkách, které rezervační portály používají ve smlouvách s hotely.
Zpráva například uvádí, že 47 procent oslovených hotelů nevědělo, že Booking. com a Expedia své paritní doložky v poslední době změnily nebo odstranily. Větší povědomí měli hoteliéři v Německu a ve Francii (30 %). Sedmdesát devět procent subjektů uvedlo, že ani po zneplatnění doložek nevyužívali možnosti nastavení různých cen na různých rezervačních portálech. Ti, kdo možnosti nastavení odlišných cen využili, jako hlavní důvod uvedli větší viditelnost na konkrétním portálu – např. výhodnější zobrazované pořadí.
Průzkum pokryl různé aspekty hotelového trhu zejména způsob prodeje ubytovacích kapacit, se zaměřením na cenu za pokoj a rozdíly v nabízené dostupnosti mezi jednotlivými prodejními kanály a on-line cestovními kancelářemi (s přihlédnutím k výši jejich provize). Dotazník byl rozeslán vzorku o velikosti 16 000 hotelů, 20 internetových rezervačních portálů (OTA), 11 metavyhledávačů a 19 velkých hotelových řetězců. Zpráva konstatuje, že výsledkem nově zavedených opatření je lepší konkurence mezi hotely a možnost většího výběru pro spotřebitele. Závěrem je, že Evropská komise bude sektor monitorovat i nadále.
www.accka.cz