cestovni-ruch.cziCOT.czCZeCOT.infoWMP.czXMLevents

Velká cena cestovního ruchu: šťastná třináctka

Zařazeno v
Outgoing
Incoming

02/2020

Prestižní soutěž Velká cena cestovního ruchu, která upozorňuje na obzvláště vydařené počiny z oblasti turismu, má za sebou 13. ročník. Navzdory obávané třináctce je ale o tomto ročníku možno opět hovořit jako o vydařeném. A také inovativním – došlo k zásadní úpravě pravidel kategorie Cestovní kancelář roku. Tou se na základě on-line výzkumu stala cestovní kancelář Fischer. V dalších kategoriích pak stejně jako v minulých letech rozhodovala o oceněních odborná porota. Vítězové byli slavnostně vyhlášeni v závěru prvního dne veletrhů cestovního ruchu GO a Regiontour v Brně.
 

Více o soutěži

Smyslem soutěže Velká cena cestovního ruchu je každoročně upozornit na výjimečné projekty z různých segmentů turismu a poukázat na atraktivní novinky z oboru. Vyhlašovatelé z vydavatelství COT media a ze společnosti Veletrhy Brno chtějí soutěží přispět ke zkvalitnění nabídky a úrovně služeb v cestovním ruchu České republiky. K prestiži ankety přispívá kromě partnerství profesních svazů a dalších institucí také fakt, že každá soutěžní kategorie je hodnocena vlastní porotou složenou nejen ze zástupců pořádajících společností, ale především z odborníků na danou problematiku.


Cestovní kancelář roku: CK Fischer

Tato kategorie letos dostala zcela nová pravidla. „V minulých letech jsme nechávali v této kategorii zaznít hlasu široké veřejnosti prostřednictvím on-line hla­sování, přičemž o přízeň hlasujících se automaticky ucházely všechny koncesované cestovní kanceláře s platným pojištěním záruky pro případ úpadku. Tentokrát jsme ale přistoupili k inovaci – o vítězi se rozhodovalo v říjnu a listopadu loňského roku během on-line výzkumu, který provedla agentura SC&C mezi ­bezmála 5 000 respondentů ve věku 18–79 let," vysvětluje hlavní novinku 13. ročníku Velké ceny cestovního ruchu jednatelka vydavatelství COT media Eva Frindtová. „Tento způsob hodnocení je podle nás zárukou maximální objektivity, neboť vylučuje jakékoli ovlivňování respondentů či další vnější zásahy do výběru vítěze," dodává Eva Frindtová.

Cestovní kanceláří roku byla vyhlášena CK Fischer
Cestovní kanceláří roku byla vyhlášena CK Fischer
 

Ve standardizovaném dotazníku, s kterým se výzkumníci agentury SC&C obrátili na respondenty, byla zkoumána znalost cestovních kanceláří, jejich reálné využívání respondenty či spokojenost s poskytovanými službami. Výzkumníky zajímala rovněž míra doporučení jednotlivých cestovních kanceláří a pátrali i po nejoblíbenější značce mezi tuzemskými cestovkami. Zkrátka a dobře, zjišťována a měřena byla zákaznická zkušenost. „To lze udělat různými způsoby. My k tomu využíváme jednotnou míru, kterou nazýváme Brand Comparison Index. Je v něm spojena zákaznická zkušenost, spokojenost a loajalita do jednoho čísla. Brand Comparison Index má minimální hodnotu 0 a maximální 100. Minimum vyjadřuje naprostou zákaznickou nespokojenost, naopak maximum ideální zákaznickou zkušenost," vysvětluje Jana Hamanová, ředitelka výzkumu společnosti SC&C. Do výpočtů byly zařazeny pouze ty cestovní kanceláře, které získaly alespoň 100 hodnocení od respondentů. „Průměrná hodnota Brand Compari­son Indexu dosahuje v oboru cestovních kanceláří 70 bodů. Tím patří cestovní kanceláře zaslouženě mezi obory s nejvyšší zákaznickou spokojeností (vedle e-shopů). Tento trend se potvrzuje už druhým rokem, průměrná hodnota BC indexu se v tomto případě vůbec nezměnila. Minimální hodnota v rámci cestovních kanceláří je 55 bodů, maximální až 90 bodů – oba případy ale mají nižší počet, než je požadovaných 100 klientů," uvádí Hamanová.
  

Kdo chválí a kdo je kritický?

Častěji chválí ženy a také lidé z generace X (to jsou ročníky 1965–1979). Přívětivější jsou také zákazníci s nižším vzděláním a nižším příjmem a rovněž lidé z menších měst.

Naopak zákazníci, kteří bývají kritičtí, jsou mladší lidé do 35 let, kteří mají vzdělání a také určitou odbornou spe­cializaci. Často jsou to lidé, kteří pocházejí z Prahy a okolí, mají nadprůměrné platy. Velmi nároční jsou zákazníci, kteří mají podnikatelskou zkušenost nebo jsou na volné noze.

 
Výzkum SC&C přinesl i další zajímavé poznatky. Důležitou a typickou vlastností oboru cestovních kanceláří je nízká variabilita mezi jednotlivými značkami. „Nenašli jsme mezi cestovními kancelářemi jednoznačného outsidera, nebo naopak hvězdu – hodnocené firmy mají velmi podobnou míru spokojenosti a také doporučení, rozdíly bývají v míře loajality případně povědomí o značce," vysvětluje Jana Hamanová.
 

Uvedená metodika přinesla následující výsledky:

  1. Cestovní kancelář FISCHER
  2. ALEXANDRIA
  3. Čedok / EXIM TOURS
     

Mezi dalšími hodnocenými byly také (v abecedním pořadí):

  • AEOLUS, řecká cestovní kancelář
  • AMERICA TOURS
  • Blue Sky Travel
  • BLUE STYLE
  • BON TON
  • Bulgariatour spol.
  • Canaria Travel CZ
  • CK ČESKÉ KORMIDLO
  • Delfín travel
  • ESO travel
  • FIRO-tour
  • GREECE TOURS PRAGUE
  • CHINA TOURS
  • INVIA (zákazníci si o ní myslí, že je to cestovní kancelář)
  • MONATOUR
  • SARDEGNA TRAVEL
  • SIAM TRAVEL INTERNATIONAL
  • TRAVEL FAMILY
     

 
Využívání cestovních kanceláří se podle ní liší podle toho, kde člověk žije – velká města vybírají trochu jiné značky než vesnice a malá města. To souvisí také s regionem – Morava se chová odlišněji než Praha a Čechy. Svou roli hraje také věk klientů, senioři 60+ vybírají jiné značky než mladší lidé. Kupodivu můžeme najít také mírně rozdílné preference u mužů a žen.

Míra loajality je u čtyř nejlepších CK zhruba 30 %, což znamená, že třetina klientů je nejen maximálně spokojena s poskytnutými službami, ale také ji doporučuje a považuje za svou nejoblíbenější značku v tomto oboru.


Další strana