Veletrh s duší

 

Při zahájení lednových veletrhů 14. ITF Slovakiatour a 15. Danubius Gastro v Bratislavě nemusel generální ředitel Incheba Alexander Rozin předstírat svoje nadšení. Naopak byl velmi spokojený, protože tento rok byla účast na veletrhu rekordní. Oficiální údaje uvádějí 880 vystavovatelů z 32 zemí na ploše o píď čtvereční menší než 40 000 m2. A nemám důvod tato čísla zpochybňovat. Na rozdíl od některých středoevropských veletrhů jsem nezaznamenal ani nejmenší neobsazenou výstavní plochu.

Kombinace těchto dvou úzce příbuzných veletrhů již prokázala svoji logiku a komerční sílu. Jak mi řekla jedna zkušená úřednice bratislavského magistrátu, které po sérii jednání nezbyla ani jedna vizitka a jejíž slovenské jméno, pro mě velmi komplikované, jsem si nedokázal zapamatovat: „Na začátku jsme mysleli, že spojení těchto dvou veletrhů bude znamenat pro každý z nich určitou zátěž. Avšak brzy jsme pochopili, že opak je pravdou. Vždyť gastronomie je nedílnou součástí cestovního ruchu a oba veletrhy se vzájemně velmi dobře doplňují.“ Solidní nárůst a stále větší oblíbenost obou veletrhů mezi odborníky je asi tím nejsilnějším argumentem pro to, že organizátoři ITF Slovakiatour a Danubius Gastro věděli přesně co dělají.

Tento rok bylo partnerským státem veletrhu ITF Slovakiatour Polsko, které se tu objevilo v plné parádě. Partnerským regionem byl Bratislavský samosprávný kraj, který udržuje nadstandardní vztahy s polskými kraji. Obsáhlý seznam států, které oficiálně vystavovaly, zahrnoval Bulharsko, Českou republiku, Chorvatsko, Indii, Indonésii, Itálii, Japonsko, Kypr, Maďarsko, Maltu, Polsko, Rakousko, Řecko, Slovinsko, Španělsko, Tunisko a Turecko. Přitom nabídka slovenských i zahraničních touroperátorů zahrnovala země z celého světa. V souladu s očekáváním byla účast slovenských regionů a měst úchvatná a obecná úroveň slovenských stánků rovněž.

Klid při jednání

Během prvních dvou veletržních dní pro odborníky si nikdo na žádném českém stánku nestěžoval na nedostatek návštěvníků a na jejich zájem. Spokojenost projevil každý, s kým jsem mluvil. To, co mi vyprávěla Marta Ondrová, vedoucí odboru kultury a cestovního ruchu městského úřadu v Uherském Hradišti, bylo docela výstižné: „Slovakiatour se pro nás stal jedním z nejvýznamnějších veletrhů. My všichni na stánku východní Moravy jsme nadšeni z počtu seriózních odborníků. Vždy jsme měli k Slovákům jen ten nejlepší vztah. Pro Uherské Hradiště jako hlavní město Slovácka to nemohlo být jinak. Jsme velmi blízcí, a nejenom pokud jde a vzdálenost. Vysoce oceňuji snahu organizátorů usnadnit všem vystavovatelům jednání tím, že přijali opatření na omezení hlučné hudby, která vždy byla rušivým elementem. Myslím, že by měli totéž zavést i u jiných veletrhů cestovního ruchu. Na druhé straně to je jen další důkaz, že Slováci stejně jako my na Slovácku dokážeme utlumit svou temperamentnost v zájmu dobré věci. A když skončíme svou práci v klidu, pak se můžeme pustit do poněkud divočejší zábavy, že Frede?“

     

Na některých veletrzích služba na stánku může znamenat i dlouhé čekání na zajímavější návštěvu. Nikoliv v Bratislavě. Samozřejmě mezi Čechy a Slováky (pokud nejsou „Východňári“) nejsou zásadní komunikační bariéry. Když se Čech a Slovák pustí do řečí, málokdy je to otázka krátkodobá. Na stánku agentury CzechTourism bylo velmi živo, a tak mi trvalo dost dlouho, než si někdo pro mě našel pár minut. Nakonec jsem chytil Mojmíra Mikulu, vedoucího oddělení veletrhu, těsně před jeho odjezdem do Vídně. Byl dobře naladěn a měl radost z pozitivního dění na stánku a všeobecně z veletrhu. Potvrdil moje podezření, že účast na bratislavských veletrzích se pro české subjekty stává nejen obchodně prospěšnou, ale i příjemnou záležitostí.

Myslivost, golf a wellness

Lidé používají různá náčiní, výzbroje, přístroje a nástroje na různé druhy sportu, relaxace, oddechu a zábavy, a těch bylo na bratislavském veletrhu vystaveno neuvěřitelné množství. Myslivost, golf a wellness, které již mají svoje pevné a specifické místo i v slovenském odvětví cestovního ruchu, také měly svoje vlastní expozice. Velmi sympatické bylo umělé golfové jamkoviště, kterému někteří pražští frajeři říkají „putting green“. Tady si mohl každý návštěvník libovolného věku otestovat svůj um. Samozřejmě to bylo velmi oblíbené u dětí, a proto museli dospělí přísně hlídat, aby v jamkách skončily pouze míčky. Ze všech veletržních akcí a soutěží například barmanských, gastronomických, hudebních a jiných poskytovalo toto jamkoviště nejlepší divácký zážitek.

 

Slováci se derou kupředu

Rozšíření Schengenského prostoru koncem minulého roku bylo podle mého názoru pro Bratislavu mnohem důležitější než pro Prahu. To platí pro všechny veletrhy organizované v slovenském hlavním městě. Jakmile zmizely neúnosné fronty na hraničních přechodech střední Evropy, padla poslední bariéra, aby se Bratislava mohla stát jedním z nejdostupnějších veletržních velkoměst v této obchodně a strategicky významné části Evropy. Nezapomeňme, že Bratislava je od Vídně i Budapešti coby kamenem dohodil a pouhé tři hodiny autem od Prahy (pokud máte spolehlivé auto a D1 není zablokovaná rozdrcenými vozidly). Slovenská ekonomika neustále znatelně roste, a to přidává Slovákům na sebedůvěře a sebevědomí. A to bylo cítit na veletrhu ITF Slovakiatour na každém kroku.

Text a foto: Fred Rooks

Nejnovější články z rubriky Veletrhy

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Michal Ludvík

V Lysé nad Labem byly vyhlášeny výsledky TURISTPROPAGu

Sedmý ročník prestižní přehlídky turisticko-propagačních materiálů TURISTPROPAG zná vítěze. Odborná porota rozdala ceny ve 20 kategoriích – od propagačních letáků a brožur, kalendářů a spotů až po zpravodaje a publikace. Výsledky byly vyhlášeny ve čtvrtek 21. dubna v rámci veletrhu...

Číst více
Foto: CzechTourism

Otvírají se trhy v jihovýchodní Asii

Malajsie a Singapur v dubnu po více než dvou letech otevřely své hranice turistům. Na prvním „pocovidovém" veletrhu cestovního ruchu MATTA v Kuala Lumpur nechyběla ani agentura CzechTourism.  Její zástupce jednal s tamními partnery o společných akcích a aktivitách na podporu...

Číst více