Věcný záměr zákona o cestovním ruchu

Věcný záměr zákona o cestovním ruchu zpracovává Ministerstvo promístní rozvoj společně s Ministerstvem životního prostředí. Přinášíme zatímtzv. základní návrh, jelikož v době uzávěrky tohoto vydání byl zákon vpřipomínkovém řízení obou ministerstev.

Vláda České republiky projednala v lednu roku 2002 (unesení č. 19/2002)materiál Aktualizace koncepce státní politiky cestovního ruchu. Tento materiálbyl přijat vládou bez připomínek. Jedním ze stěžejních úkolů, který tatoaktualizovaná koncepce státní politiky cestovního ruchu stanovuje, je kromějiného vypracování zákona o cestovním ruchu.
Zákon by měl v širokém spektru problematiky cestovního ruchu, jakoprůřezového odvětví, zajistit jeho legislativní vymezení. Kromě některýchdílčích ustanovení v úpravě zákona č. 455/1991 Sb. o živnostenském podnikání(živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů a jeho prováděcích předpisů,se komplexněji zabývá problematikou cestovního ruchu zákon č. 159/1999Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu a o změnězákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů,a zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon),ve znění pozdějších předpisů, který však pokrývá pouze problematiku cestovníchkanceláří a částečně i cestovních agentur.

Navrhovaná právní úprava by měla jasně definovat cestovní ruch jakovýznamný segment ekonomiky České republiky, stanovit rozhodující kompetenceorgánů státní správy a samosprávy v této oblasti, definovat způsoby jejichkoordinace na státní a samosprávné úrovni a stejně tak vytvořit předpokladya nástroje pro jeho rychlý a efektivní rozvoj.

Cílem zákona bude:

  • vymezit cestovní ruch jako ekonomické odvětví, které je rovnocenné s ostatnímisektory národního hospodářství,
  • vymezit základní pojmy charakterizující cestovní ruch,
  • vymezit kompetence mezi státní správou, samosprávou, neziskovou sféroua zajistit princip partnerství s podnikatelskou a neziskovou sférou, upravitvýkon státní správy v oblasti cestovního ruchu včetně propagace cestovníhoruchu a včetně postavení České centrály cestovního ruchu,
  • vybudování systému strategického plánování cestovního ruchu ve vztahu krozvojovým strategiím státu, regionů NUTS II, krajů, obcí a jejich přenesenído plánů územního rozvoje – zajištění integrace a dalšího propojení s dokumentyostatních sektorů (životní prostředí, kultura, zemědělství, lidské zdroje,doprava, vnitro, zdravotnictví atd.),
  • zajistit monitorování území ve vztahu k potenciálu cestovního ruchu a vytvořitjeho vazby na integrovaný systém cestovního ruchu /Czechtourservice/ anásledně zajistit využitelnost jeho výstupů pro všechny účastníky cestovníhoruchu (stát, kraje, obce, podnikatelská a nezisková sféra atd.), systémufinančních podpor atd.,
  • zajistit funkční statistické sledování cestovního ruchu a jeho výkonů vevztahu k ostatním sektorům a oborům – zavedením satelitního účtu cestovníhoruchu a vymezením působnosti Českého statistického úřadu, Ministerstvapro místní rozvoj a dalších účastníků cestovního ruchu,
  • zajistit systém Státní podpory cestovního ruchu, stanovit výši částky zestátního rozpočtu jejím odvozením od výše devizových příjmů z cestovníhoruchu dle metodiky České národní banky, následně pak po zavedení satelitníhoúčtu cestovního ruchu odvodit výši státní podpory od skutečných výkonůcestovního ruchu.

Státní program podpory cestovního ruchu

Pro rok 2002 byly vyhlášeny tyto čtyři podprogramy
Podprogram č. 1: „Podpora rozvoje měst a obcí se statutem lázeňskéhomísta“
Je určen na rozvoj a regeneraci lázeňské infrastruktury v majetku městanebo obce. Formou podpory je dotace pro města a obce do výše 50 % celkovýchrozpočtových investičních nákladů akce na budování infrastruktury lázeňskéhocestovního ruchu v příslušném roce.
Podaných žádostí: 104

Podprogram č. 2: „Podpora vlastníků lázeňské infrastruktury“
Je určen vlastníkům lázeňské infrastruktury (např. lesoparků, parků,pozemních komunikací a drah, kolonád, kulturních zařízení, hromadných ubytovacíchzařízení, stravovacích zařízení apod.) na budování infrastruktury lázeňskéhocestovního ruchu ve formě dotace až do výše 50 % celkových rozpočtovýchinvestičních nákladů akce v příslušném roce.
Podaných žádostí: 60

Podprogram č. 3: „Programy rozvoje lázeňské turistiky“
Je určen podnikatelským subjektům (právnickým a fyzickým osobám) aneziskovým organizacím na programy související s tvorbou a realizací nabídkynových produktů – lázeňské turistiky včetně finální přípravy podnikatelů(zejména na školící, informační, poradenské, propagační a další činnostispojené s nabídkou nového produktu) ve formě dotace až do výše 50 % celkovýchrozpočtových neinvestičních nákladů akce v příslušném roce.
Podaných žádostí: 18

Podprogram č. 4: „Podpora budování doprovodné infrastruktury cestovníhoruchu pro sportovně-rekreační činnosti“
Je určen podnikatelským subjektům (právnickým nebo fyzickým osobám)a sdružením (sportovním a turistickým svazům, klubům, spolkům apod.) nabudování a regeneraci doprovodné infrastruktury cestovního ruchu pro sportovně-rekreačníčinnosti ve formě dotace až do výše 50 % celkových rozpočtových investičníchnákladů akce v příslušném roce.
Podaných žádostí: 241

V projektech dosahují požadované finanční prostředky výše 2 miliardyKč. MMR ČR může na tyto projekty věnovat okolo 200 milionů Kč.

2001 – Byly vyhlášeny čtyři podprogramy na rozvoj a regeneraci lázeňství.Na realizaci programu včetně jeho administrace bylo vyčleněno 285 mil.Kč.

Název podprogramu Počet přidělených
dotací
Dotace ze státního
rozpočtu v tis. Kč
Vynaložené
finanční prostředky
obcí v tis. Kč
Vynaložené
finanční prostředky
soukromého sektoru
v tis. Kč
Vynaložené
finanční prostředky
celkem v tis. Kč
Podpora měst a obcí se statutem lázeňského města
106
147 700
182 700
X
330 400
Podpora vlastníků lázeňské infrastruktury
30
107 300
X
212 035
319 335
Rozšiřování ubytovací kapacity v soukromí
33
4 900
X
10 616
15 516
Programy rozvoje lázeňské infrastruktury
9
9 739
X
9 759
19 498
Celkem
178
269 639
182 700
232 410
684 749

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více