cestovni-ruch.cziCOT.czCZeCOT.infoWMP.czXMLevents

Vážení čtenáři,

07/2007

ještě před pár dny jsem se radoval, jak po dopsání na začátku července obléknu kraťasy, objedu pár golfových hřišť, vyvezu rodinu na nějaké příjemné výlety... Zkrátka a dobře, že pustím práci z hlavy a budu relaxovat a naplno si užívat okurkové sezony. Jenže ukazuje se, že jsem byl značně bláhový. Na „okurky“ zřejmě nedojde.

Ve snaze přinášet vám na stránkách COT business to, co vás skutečně zajímá, se pídím po informacích, které články z toho kterého vydání patřily k nejčtenějším a které naopak nepřitáhly vaši pozornost. Proto například vím, že jsme se do černého trefili článkem o krizové komunikaci z pera Ing. Martina Musila. Už když jsem si materiál u autora objednával, tušil jsem, že nezapadne. Bylo to totiž v době, kdy doznívala „aféra“ s turisty, které měla cestovní kancelář America Tours ponechat svému osudu na letišti v New Yorku. Ovšem nemohl jsem samozřejmě vědět, jak aktuální bude toto téma jen o pár týdnů později.

Na krizovou komunikaci v cestovním ruchu došlo třeba hned koncem června, když jeden z nejčtenějších deníků přinesl zprávu o boeingu letecké společnosti Travel Service, v jehož kokpitu měl během dubnového letu nad Švýcarskem údajně spát jeden z našich nejlepších civilních pilotů Petr Jirmus a ohrozit tak životy desítek cestujících na palubě. Z mého pohledu manažeři letecké společnosti krizovou komunikaci v podstatě zvládli (nebo alespoň tu, která proběhla během těch několika hodin od publikování původního článku a předání tohoto mého úvodníku do tisku). V jejich kůži bych ale rozhodně být nechtěl. Reagovat na podobné zprávy a pokusit se zvrátit na svoji stranu veřejné mínění je nezáviděníhodný a v mnoha případech také téměř nesplnitelný úkol, který si vyžádá mnoho energie. Jistě, vedení Travel Service, jež trvá na tom, že se zmíněný článek nezakládá na pravdě, by mohlo nad věcí velkoryse mávnout rukou, záležitost smést ze stolu a věnovat se svému businessu. Nebo rezignovat na další medializaci případu a věc prostě jen předat právníkům. Jenže tady nejde jen o obchodní a ekonomické zájmy jedné konkrétní letecké společnosti, ve hře je důvěra mnoha lidí k létání obecně. A tím tedy i zájmy nás všech, kteří se věnujeme kterékoli z oblastí cestovního ruchu.

Proto jestli si jsou představitelé Travel Service jisti svými (z mého pohledu přesvědčivými) argumenty, přál bych jim, aby se jim je podařilo prosadit. A vám všem ostatním pak přeji, abyste neměli důvod pokoušet se uplatňovat pravidla krizové komunikace v praxi a abyste si užili pokud možno klidné léto. I když jak tak sleduji výroky některých mediálně (až přehnaně) aktivních „odborníků“ na cestovní ruch, začínám se obávat, že nás co nevidět čeká poměrně horké období...

Petr Manuel Ulrych
[javascript protected email address]