V PVA EXPO PRAHA se sešli odborníci z cestovního ruchu

Ve dnech 20.–21. října 2015 proběhl v areálu PVA EXPO PRAHA již 2. ročník B2B veletrhu cestovního ruchu Travel Meeting Point. Na organizaci akce určené pro cestovní kanceláře, agentury, turistické destinace, dopravce, hotely, poskytovatele cestovních služeb a další subjekty spojily síly Asociace cestovních kanceláří České republiky (ACK ČR), Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) a zkušený organizátor veletrhů a výstav PVA EURO EXPO.

Záštitu nad veletrhem převzala agentura CzechTourism a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR. Novinkou letošního ročníku byla akce s názvem „Czech ­Republic – Land of Stories, INCOMING WORKSHOP“, která proběhla 20. 10. 2015 ve zcela nově vybudovaném Kongresovém sále výstaviště PVA EXPO PRAHA Letňany.

Počet vystavovatelů vzrostl

Zájem a atraktivitu tohoto oboru potvrdil velký počet vystavovatelů, který v roce 2015 vzrostl o 15 procent na 194 vystavovatelů. Zastoupeno bylo 15 zemí světa (Itálie, Uzbekistán, Slovensko, Španělsko, Spojené arabské emiráty, Chorvatsko, Kypr, Jamajka, Portugalsko, Francie, Slovinsko, Holandsko, Německo, Švýcarsko, Rakousko) a prezentovaly se národní centrály Chorvatska, Maďarska, Slovinska a Slovenska s celkovým počtem 117 představujících se subjektů. Jako významné turistické destinace se i letos představily Dominikánská republika a Kypr, nově italský ostrov Sardinie.
Celkový počet návštěvníků se pak vyšplhal na 1 050.

Czech Republic – Land of Stories, INCOMING WORKSHOP

Novinkou letošního ročníku byla akce s názvem, Czech Republic – Land of Stories, INCOMING WORKSHOP, která proběhla 20. 10. 2015 ve zcela nově vybudovaném Kongresovém sále výstaviště PVA EXPO PRAHA ­Letňany. Akci pořádala agentura CzechTourism ve spolupráci s PVA EURO EXPO, ACK ČR a AČCKA.

V rámci incomingového workshopu měly české subjekty cestovního ruchu možnost formou předem sjednaných 10minutových schůzek jednat s 63 zahraničními nákupčími z vybraných evropských a mimoevropských zemí: Německa, Rakouska, Švýcarska, Beneluxu, Skandinávie, Velké Británie, USA, Číny, Hongkongu, Jižní Koreje, Japonska, Ruska, Španělska, Mexika, Brazílie a SAE.

O tyto B2B schůzky projevili velký zájem především členové asociací, zástupci hotelových řetězců, cestovních kanceláří, turistických rezervačních systémů, ale také destinační managementy z celé České republiky. Kapacitu naplnili již týden před zahájením veletrhu.

Termín pro další ročník je již stanoven, a to na 25.–26. 10. 2016 v PVA EXPO PRAHA.

Text: -pva-
Foto: -pva- a -pmu-


Travel Meeting Point očima vystavovatelů

V následující anketě jsme se zajímali o to, jak vnímali veletrh vybraní účastníci. Organizátorům z ACK ČR, AČCKA a PVA EURO EXPO jsme pak dali šanci se k jejich připomínkám a námětům vyjádřit. Budeme sami zvědavi, jak se tato zpětná vazba projeví na příštím ročníku.

Michal Kužel, CK America Tours

Travel Meeting Point hodnotím jednoznačně pozitivně, protože je to jediná akce v Česku, kde se můžeme, byť trochu omezeně, setkat se svými prodejci a pohlédnout do tváří konkurentů. To v globálu; ale na druhou stranu je toho dost, v čem zůstal po loňsku „na půl cesty“. První věc, kterou bych viděl jako realizovatelnou, pokud na tom obě asociace zapracují, je zavedení časově přesně omezených schůzek a jejich naprogramování dopředu tak, abychom se mohli na každou schůzku dopředu připravit, věděli, kdo přijde, a o čem se budeme bavit. To je v „našem americkém světě“ úplně normální, a tenhle naprosto volný formát z téhle akce dělá jarmark, kde spoustu času bezúčelně prosedíte, nebo naopak v době, kdy přijde víc lidí naráz, něco důležitého propásnete… S tím souvisí i psychologické soukromí u stolů – jejich ohrazení třeba plachtami nebo výstavnickými panely. Sice to přinese vyšší náklady, ale ne zase o tolik. Slyšel jsem, že asociace trvaly na ceně do 2 500 Kč, aby tam mohl každý – ale i 10 000 by byla cena snesitelná při plném komfortu, dojednaných schůzkách a maximalizaci užitečného času. A kdo tyhle peníze není schopen jednou ročně zaplatit, tak snad by ani vystavovat neměl… Druhá zásadní věc, kterou bych doporučil striktně zavést, je pravidlo, že kdo má stůl, ten služby nabízí, a kdo přijde na návštěvu, má přísný a absolutní zákaz cokoliv sedícím nabízet. Letos bohužel počet lidí, kteří něco nabízeli (služby, výrobky atd.) citelně vzrostl, a já osobně bych je hned ze sálu vyhazoval. Můžou si objednat stůl a svoje služby nabízet jako my „sedící“, a pokud o ně bude zájem, budou spokojení. Tolik nabídek nejlepších reklamních serverů světa, inzerce, teplých ponožek a pet lahví do letadla jsem dlouho nedostal!

Reakce organizátorů: Pokud jde o spor stolky/stánky, stolková koncepce v hlavní hale je obecně chválena, ostatně odpovědí je hned následující reakce. Také ta cena vychází trochu jinak – a ne každý by byl ochoten platit více než 10 000 Kč. Souhlasíme s požadavkem větších mezer mezi stolky, především u workshopů. V hale jsme my sami hovor ze sousedního stolku nevnímali. Plánování schůzek je jedním z uvažovaných zlepšení pro rok 2016. Zákaz aktivního nabízení služeb návštěvníky byl opakovaně zaveden – a návštěvníci byli při registraci dost přísně kontrolováni, aby to byli jen pracovníci CK/CA, u kterých jsme nabídku „ponožek“ nepředpokládali. Škoda, že jste na neoprávněné nabízeče ihned neupozornil. Určitě by byli vyvedeni.

Petr Krč, CK Atis

Obecně hodnotím pozitivně. Tato light pracovní verze (stolová – bez stánků) plně nahradila MADI. Incomingový workshop byl organizačně připraven velmi dobře (schůzky, jednání, imageová projekce atraktivit ČR atd.). Vadou na kráse byla skutečnost, že většina nákupčích ze zahraničí už má v České republice svého partnera a o další nabídky neměla zájem. Byli tady tedy jen „na výletě“. Příště by to chtělo najít skutečné zájemce o nové dodavatele produktu v Česku.

Dále:

  • špatně označené jednací stolky (na cedulce bylo viditelné pouze PVA a název firmy byl light – z dálky nečitelný),
  • propagace PVA zcela pře­vládala,
  • jednací stolky na WSH byly moc blízko u sebe (nebyla zaručena diskrétnost),
  • termín příštího TMP se posunul o týden, a to není dobře pro kontraktaci letních pobytů (moc blízko k uzávěrkám katalogů).

Jako velké minus (přes mé několikeré připomínkování) musím konstatovat absenci workshopu českých poskytovatelů služeb (hotely, lázně, penziony, dopravci, rekreační areály apod.) Tyto dodavatele potřebují cestovní kanceláře se specializací na domácí cestovní i příjezdový ruch. Na TMP měla vstup zdarma jen CK a CA (2 osoby na jedno IČO). Pokud chtěl někdo s námi vyladit smlouvu na sezonu 2016 nebo někdo nový nám nabídnout spolupráci, musel zaplatit za vstup 3 000 Kč! To samozřejmě nikdo nedal. Pro ATIS to tedy bylo jen setkání se svými prodejci a s vystavovateli. Dodavatelů služeb z ČR bylo mezi vystavujícími minimum.

Reakce organizátorů: Termín se nikdy nebude hodit úplně všem vystavujícím: ti, kdo chtějí prezentovat katalogy, by rádi spíš ještě pozdější, ti, kdo chtějí katalogy ještě doplnit, by uvítali o dost dříve. Dosud bylo více těch, kdo chtěli pozdější termín. Vstup hoteliérů a dalších dodavatelů služeb jako návštěvníků je problematický, protože by automaticky nabízeli své služby vystavujícím, což bylo oprávněně kritizováno (u MADI jednoznačně – a reakce pana Kužela svědčí o tom, že ani naše opatření, na jejichž přísnost jsme slyšeli dost kritiky, nebyla stoprocentně účinná). Pro příští rok souhlasíme se zavedením možnosti pro vystavovatele pozvat si své obchodní partnery za nižší cenu a dále je v diskusi další specializovaná hala pro podporu domácího a příjezdového cestovního ruchu, pokud bude naplněna zájemci.

Zuzana Vojtová, Centrála cestovního ruchu – Jižní Morava

CCRJM byla spokojena především s průběhem workshopu pořádaným v rámci Travel Meet­ing Pointu. Pracovníci CCRJM se nesoustředili na schůzky s cestovními kancelářemi, které na jižní Moravu pravidelně přivážejí své klienty ze sousedních zemí a region velmi dobře znají. Volili především zástupce destinací, které patří ke vzdálenějším zemím, jako např. Koreu, Japonsko, Čínu, Brazílii, USA ale také Rusko, z Evropy Nizozemsko, Belgii, Švédsko a Dánsko. Většina z nich zná především Prahu. Věříme, že projevený zájem o rozšíření nabídky o cesty do regionů nebyl jen slušností. Na workshop navazoval následující den fam trip korejských a japonských cestovních kanceláří. Tomu již nedávno předcházel korejský press trip. Reakce svědčily o tom, že korejské novináře na jižní Moravě velmi zaujal nejen Lednicko-valtický areál, ale také vinařská kultura a především lidové tradice a folklor. Nemůžeme bohužel srovnávat průběh TMP s předcházejícím ročníkem, jehož jsme se neúčastnili. Letos nám zde chyběl větší počet incomingových cestovních kanceláří, které patrně účast pouze dvou regionů – Jižní a Východní Moravy – nemohla nalákat. Stojí za zvážení, kam se ubírat dále. Jestli budou incomingové cestovní kanceláře jezdit za regiony na Regiontour do Brna, což bych přivítala, nebo se organizátoři budou pokoušet o Regiontour II v rámci TMP.

Reakce organizátorů: V žádném případě se nechceme pouštět do Regiontouru II (už proto, že by to byl vlastně Regiontour III, protože regiony se prezentují i na Holiday World), v obou případech i pro veřejnost. Pro B2B chceme pořádat i nadále Incoming Workshop. O složení buyers budeme s agenturou CzechTourism intenzivně jednat. TMP bychom chtěli rozšířit i o nabídku dodavatelů služeb pro DCR a incoming – zatím však byl z jejich strany zájem minimální, když pomineme zájemce o vstup zdarma, přestože hotely pracují s řádově jinými rozpočty než CK/CA.

Miloš Podpěra, CK China Tours

TMP hodnotíme pozitivně. Takováto akce je třeba, vždy je dobré „oprašovat“ kontakty s našimi prodejci a předat jim nové katalogy či se potkat s dalšími místními obchodními partnery. Letošní ročník toto určitě splnil, a to v dobrém poměru cena/výkon. Přivítali bychom větší prostor pro prezentace katalogů či destinací, letos jsme tuto možnost pro nedostatečnou kapacitu sálu nestihli.

Reakce organizátorů: Zájem nás těší – budeme se snažit najít řešení, např. nabídkou dalšího konferenčního sálu, i když při velkém počtu akcí by mohl nastat problém s návštěvností – prodejci pak nestíhají.

Nora Dolanská, Pražská informační služba – Prague City Tourism

Veletrh byl podle mého názoru velmi profesionálně připraven a kvalitně zorganizován, jsem proto ráda, že jsme se ho i tentokrát zúčastnili. Letos jsem většinu schůzek absolvovala v první den veletrhu, tudíž mohu posuzovat pouze úterní program a atmosféru. Líbil se mi například incomingový work­shop agentury CzechTourism, který byl velmi účelný.

Byla jsem příjemně překvapena, jak se scéna cestovního ruchu u nás zprofesionalizovala. Možná i díky podzimnímu termínu veletrhu jsou české cestovní kanceláře připraveny s předstihem na další sezonu. Díky tomu si ještě před závěrem letošního roku můžeme vyměnit informace a materiály o projektech nadcházejících měsíců a naši partneři vědí, s čím mohou počítat.

Co se námětů na zlepšení týká, doporučila bych investovat do veletržního areálu, zejména do venkovních prostor, interiéry se v poslední době změnily naopak k lepšímu. Bylo by také celkem přínosné, kdyby organizátoři, podobně jako je tomu zvykem v zahraničí, umožnili účastníkům s předstihem plánovat své schůzky. Každý by tak na veletrh přicházel s jasně daným itinerářem. To by vele­trhu moc pomohlo.

-pmu-

 
foto
Petr Manuel UlrychC.O.T. media
šéfredaktor COT business a iCOT.cz
petr.ulrych@cot.cz
 

Nejnovější články z rubriky Veletrhy

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Michal Ludvík

V Lysé nad Labem byly vyhlášeny výsledky TURISTPROPAGu

Sedmý ročník prestižní přehlídky turisticko-propagačních materiálů TURISTPROPAG zná vítěze. Odborná porota rozdala ceny ve 20 kategoriích – od propagačních letáků a brožur, kalendářů a spotů až po zpravodaje a publikace. Výsledky byly vyhlášeny ve čtvrtek 21. dubna v rámci veletrhu...

Číst více
Foto: CzechTourism

Otvírají se trhy v jihovýchodní Asii

Malajsie a Singapur v dubnu po více než dvou letech otevřely své hranice turistům. Na prvním „pocovidovém" veletrhu cestovního ruchu MATTA v Kuala Lumpur nechyběla ani agentura CzechTourism.  Její zástupce jednal s tamními partnery o společných akcích a aktivitách na podporu...

Číst více