cestovni-ruch.cziCOT.czCZeCOT.infoWMP.czXMLevents

TikTok je trend. Jaké jsou jeho možnosti pro propagaci turistiky?

Zařazeno v
Outgoing
Incoming
Města & Regiony
HORECA & MICE

12.2.2021

TikTok je v současné době jedna z nejpopulárnějších aplikací na trhu. Aktivní uživatel zde stráví v průměru 52 minut denně. Těm z vás, kteří o této sociální síti slyší poprvé, můžeme říci, že je to takový mix Instagramu a YouTube, ale se svými vlastními pravidly. TikTok má dvě hlavní timeline - jednu vyhrazenou pouze pro nová videa od uživatelů, které sledujete a druhou tzv. Pro tebe, kde naleznete výběr pro váš profil relevantních videí.

Aktivní uživatel stráví na TikToku 52 minut denně

Výhodou celé platformy je velký a zatím nevyužitý potenciál. Oproti Facebooku nebo Instagramu nabízí TikTok, vysoký dosah i bez reklam a přináší nové možnosti komunikace s komunitou. Uživatelé na TikToku totiž nejen sdílejí videa, ale také vytvářejí výzvy, kterých se jiní lidé mohou účastnit. Populární jsou také duety a „sešitá videa”, kdy uživatel převezme část již vytvořeného videa a vytvoří na něj videoodpověď.  

Nejen síť s potrhlými videi

Kde tedy vidím potenciál této sítě pro turismus? Jako u každé sociální sítě i zde uživatelé chtějí obsah, který jim přinese hodnotu. Může je naučit něco nového, pomoci objevit nové módní trendy, objevit vysněnou destinaci pro jejich dovolenou, zasmát se nebo prostě jen maličko vypnout a prokrastinovat. Ve zkratce, doposud je TikTok vnímán jako sociální síť pro mladé, ale stále více lidí na něm hledá něco víc než jen videa tančících teenagerů. Zároveň všichni víme, že videa (i ta krátká) zaujmou během jediné vteřiny a řeknou více, než hezké fotky na Instagramu.

(po kliknutí na následující obrázky se vám přehrají příslušná videa)

S TikTokem příkladně pracuje třeba švýcarská turistická centrála Stále více lidí na TikToku hledá něco víc než jen videa tančících teenagerů

Navíc je zde naprosto běžné vytvářet obsah, ve kterém někdo mluví nebo se do videí přidává relativně velké procento textu. Výhodou je i trend dlouhých videí rozdělených na více patnáctisekundových částí, kdy uživatelé automaticky hledají na profilu autora pokračování.

Úspěšné příklady ze světa

A jak tedy konkrétně můžete využít potenciálu této nové a netradiční sociální sítě? 

Jednak se můžete vrhnout sami do divokých vod TikToku a začít vytvářet a publikovat vlastní obsah. Časově i finančně náročná věc, která ale s dobře promyšleným konceptem a nápady můžete posílit brand firmy a zároveň oslovit až statisíce aktivních uživatelů. Skvělým příkladem je účet Switzerland Tourism (@switzerlandtourism). V průměru má každé jejich publikované video okolo 40 000 zhlédnutí a od založení profilu v lednu loňského roku se jim podařilo nasbírat skoro 60 000 sledujících. Na jejich profilu najdete vyvážený mix vtipných trendy videí, leteckých záběrů dechberoucí švýcarské krajiny, představení hlavních kulturních aspektů země a pro TikTok ikonických duetů či výzev. Právě kombinace těchto věcí láká na profil stále nové uživatele. 

Od založení profilu v lednu loňského roku se Switzerland Tourism podařilo nasbírat skoro 60 000 sledujících Profil Switzerland Tourism nabízí mix vtipných trendy videí, leteckých záběrů dechberoucí švýcarské krajiny, představení hlavních kulturních aspektů země a pro TikTok ikonických duetů či výzev

Potenciál platformy v tomto případě skvěle využívá i rakouský hotel Active (@hotelactive). Ten svůj uživatelský profil založil již v listopadu 2019 a od té doby oslovili více než milion uživatelů.

Druhou možností je spolupráce s vybranými influencery. V případě dobře promyšleného konceptu a s výběrem vhodného influencera odpadá časová náročnost při vytváření obsahu. Spolupráce může mít několik podob. Nejčastěji můžeme setkat se dvěma typy. Prvním typem je vytváření obsahu na profil firmy od influencera a druhým je vytváření obsahu na účet samotného influencera s možností označení profilu firmy. Příkladem velmi kreativního pojetí spolupráce může být tvorba Dominiky Pokludové (@dominika.po) s Germany Tourism (@germanytourism) ze září 2020. Spolupráce byla primárně vedena na Dominičině profilu na Instagramu, ale některé videa využila i pro TikTok. 

Potenciál platformy v tomto případě skvěle využívá i rakouský hotel Active Příkladem velmi kreativního pojetí spolupráce může být tvorba Dominiky Pokludové s Germany Tourism

Další z možností může být také pouze reklama. V tom případě si zvolíte TikTok jako  doplňkovou část svého marketingového mixu k podpoře konkrétních cílů. Tento přístup například zvolila turecko-německá letecká společnost SunExpress. Ve spolupráci s kreativní agenturou Territory Media vytvořila sadu zábavných video spotů, se kterými se povedlo oslovit 33 milionů uživatelů a získat cca 120 000 prokliků. Pro Českou republiku byly zpřístupněny placené reklamní kampaně teprve před několika týdny, a proto je potenciál této propagace zatím stále vysoký.  

Nejméně finančně i časově náročnou možností je přesdílení již vytvořeného obsahu. Zde doporučuji pravidelně sledovat pro vás relevantní hashtagy a následně oslovit vhodné autory videí s možnou spoluprací. Tahle možnost může mít velký potenciál hlavně pro destinační agentury, viz již zmiňovaný profil Switzerland Tourism. Konkrétně se vyplatí sledovat #TikTokTravel a následně #TikTokzemě (například #TikTokAustria). Jen pro představu o jakém dosahu se bavíme, k dnešnímu dni má #TikTokTravel na 21 miliard zhlédnutí. Samozřejmě je nezbytné myslet na autorská práva a případně se s autorem domluvit na odpovídající odměně za použití jeho obsahu. 

Poslední možností, jak oslovit uživatele platformy, je vytvoření vlastního trendu, který se chytne v rámci komunity. Využít můžete už zmiňované duety, výzvy či “sešitá videa”. Ukázkovým příkladem může být singapurská organizace Wisma Geylang Serai, zabývající se kulturním dědictvím v Singapuru, která v loňském roce vypustila mezi uživatele jednoduchou taneční výzvu za účelem zvýšení povědomí o své činnosti mezi mladší generací. Oficiální hashtag kampaně (#TepukSepuluh) k dnešnímu dni získal na milion zhlédnutí a více než 1 300 originálních videí od uživatelů z celého světa. Organizace také uvedla, že během kampaně se jejich webová návštěvnost zvedla o 98 %. Nicméně, vymyslet takovou virální kampaň není jednoduché a agentura, která to zvládne, bude chtít za své nápady dostat adekvátně zaplaceno.

Letecká společnost SunExpress svými spoty oslovila 33 milionů uživatelů Singapurská organizace Wisma Geylang Serai vypustila mezi uživatele jednoduchou taneční výzvu za účelem zvýšení povědomí o své činnosti mezi mladší generací
Další strana