Testování vod – průzkum business travel

Firemní cestující v Severní Americe uvádějí, že dnes mají největší dopad na firemní cestování fronty před bezpečnostním zařízením na letištích. Tvrdí, že jejich efekt je mnohem negativnější než obavy z teroristických útoků, zpoždění letů, bídné zákaznické služby nebo restriktivní politika vůči firemnímu cestování. Nicméně navzdory nepříjemně dlouhým frontám firemní cestující se zvýšenými bezpečnostními opatřeními souhlasí a věří, že sofistikované prověřování pasažérů například pomocí otisků prstů nebo snímáním očních duhovek je ta nejefektivnější věc, kterou vláda může udělat pro to, aby zajistila bezpečnost leteckých cestujících.

Tak takové názory byly mezi dalšími zjištěními, ke kterým se dobral první výroční průzkum Business Travel Barometer, který si objednal Carlson Wagonlit Travel (CWT) v Severní Americe. Průzkum zjišťoval postoje a vnímání u severoamerických firemních cestujících a manažerů služebních cest týkající se současného a budoucího stavu tohoto odvětví. Průzkum shromáždil názory 1 200 obchodních cestujících a 300 manažerů ve Spojených státech a v Kanadě.

Služební cesty: Kodrcavá jízda?

Firemní cestující a cestovní manažeři potvrzují předpovědi průmyslu, že firemní cestování v roce 2005 buď zůstane na stejné úrovni, nebo se zvýší. Více než 60 % dotazovaných cestovních manažerů předpokládá, že výdaje na služební cesty v jejich společnosti v tomto roce stoupnou. 34 % firemních cestujících předpokládá více služebních cest a 49 % z nich soudí, že jich absolvují zhruba stejně jako v roce 2004.

„Všechny známky ukazují na to, že tento rok bude prostředí pro firemní cesty zdravější,“ řekl Jack O Neill, provozní ředitel CWT v Severní Americe. „Jsme rádi, jaký pokrok v posledních šesti měsících firemní cestování udělalo, a tento průzkum potvrzuje naše přesvědčení, že se sektor služebních cest konečně vrátí někam blízko k úrovni před 11. 9.“

Služební cesty sice nejeví žádné známky poklesu, ale výsledky průzkumu naznačují, že časté cestování nebude tak úplně bez potíží. Na seznamu faktorů, které mají nejnegativnější dopad na firemní cestování, figurují jak u cestovních manažerů (31 %), tak u firemních cestujících (26 %) fronty na prohlídky na letištích, zatímco obavy o bezpečnost a strach z teroristických útoků skončily u obou skupin na posledním místě (u cestovních manažerů 7 % a u firemních cestujících 10 %).

Výsledky průzkumu odhalily některé rozpory mezi vnímáním firemních cestujících a jejich firemních cestovních manažerů. Výsledky například ukazují, že firemní cestující se obávají porušení rovnováhy mezi prací a svým soukromým životem mnohem více, než si mnoho firemních cestovních manažerů uvědomuje. Dvacet tři procent firemních cestujících řadí porušení této rovnováhy k nejnegativnějším vlivům služebních cest a jen 14 % cestovních manažerů to považuje za věc, kterou by měli řešit vedoucí pracovníci odpovědní za služební cesty. A zatímco cestovní manažeři si myslí, že jejich cestující považují politiku omezování počtu služebních cest za výrazný problém (22 %), jen 8 % firemních cestujících opravdu uvedlo, že se takové situace obávají.

Podle výsledků Business Travel Barometru rozlišují američtí a kanadští firemní cestující a cestovní manažeři některé okolnosti, o kterých si myslí, že dokážou letecké cestující naštvat.
Cestovní manažeři si spíše myslí, že jejich firemní cestující dokážou při jejich cestování nejvíce dopálit dlouhé fronty na bezpečnostní prohlídky (29 %) a zjištění, že jiný pasažér zaplatil za letenku méně než oni (19 %).
Firemní cestující jsou ale toho názoru, že nejvíce je rozčílí jiní cestující, kteří si nenechají zkontrolovat zavazadlo v době, kdy by měli (32 %), a hned za nimi následují řvoucí děti (13 %).
Američtí firemní cestující – mnohem spíše než jejich kanadští kolegové – říkají, že jejich největší můrou jsou cestující, kteří si nezkontrolují svoje zavazadla (32 %, versus 19 %).
Kanadské firemní cestující na služebních cestách nejvíce rozčílí cestující, kteří je ruší a nenechají je pracovat, spát nebo číst (31 % versus 10 % u amerických cestujících).

Navíc, firemní cestující mnohem více váhají cestovat do nejrůznějších koutů světa, než si cestovní manažeři připouštějí. Sedmdesát jedna procent severoamerických firemních cestujících uvedlo, že velmi váhají cestovat na Střední východ, ale jen zhruba polovina (52 %) cestovních manažerů je ochotna připustit, že by tomu tak mohlo být. Podobně 27 % firemních cestujících vyjádřilo extrémní obavy z cest do Afriky. Naproti tomu jen 9 % cestovních manažerů připustilo, že by se jejich firemní cestující do tohoto regionu báli vyjet.

Budoucnost firemního cestování

Podle průzkumu předpokládají jak firemní cestující, tak cestovní manažeři, že se v budoucnosti tvář firemního cestování změní. Když byli dotázáni, jak bude firemní cestování vypadat během příštích pěti let, odpověděli takto:

Téměř devět z 10 cestovních manažerů (87 %) je přesvědčeno o tom, že se v budoucnosti ve firemním cestování budou používat při bezpečnostních kontrolách pokročilé metody. 59 % z nich si myslí, že je to velmi pravděpodobné, a myslí si to i 43 % firemních cestujících.
Cestovní manažeři jsou mnohem více než firemní cestující přesvědčeni o tom, že se sníží počet vedoucích leteckých společností (47 % versus 26 %).
Cestovní manažeři a firemní cestující si myslí, že je velmi pravděpodobné, že v nadcházejících pěti letech bude rezervace letenek kompletně elektronická (44 %, respektive 54 %). Devět z deseti firemních cestujících (89 %) si myslí, že do pěti let se budou elektronicky provádět všechny rezervace.
Firemní cestující z Kanady se mnohem více než jejich kolegové ze Spojených států domnívají, že nastane návrat k lepšímu a kvalitnějšímu jídlu a pití (44 % versus 34 %).

Byznys za firemním cestováním: Firemní pravidla pro služební cesty

Dobrou zprávou pro firmy je to, že z výsledku průzkumu vyplývá, že cestovní manažeři jsou velmi přesní ve svých odhadech, do jaké míry jsou jejich firemní cestující obeznámeni s firemními pravidly pro služební cesty. Cestovní manažeři jsou přesvědčeni o tom, že 70 % jejich firemních cestujících je zná velmi dobře, a firemních cestujících, kteří sami o sobě prohlásili, že jsou s nimi velmi dobře obeznámeni, bylo 69 %.

Ale cestovní manažeři mají téměř opačný náhled na to, jak jejich cestující chápou firemní pravidla pro služební cesty ve srovnání s tím, jak tato pravidla opravdu uplatňují. 56 % cestovních manažerů říká, že jejich firemní cestující považují firemní pravidla za povinná, ale souhlasí s nimi jen 34 % firemních cestujících. Šedesát procent firemních cestujících považuje firemní pravidla spíše za doporučená než za závazná.

Disproporce možná tkví v rozdílném názoru mezi cestovními manažery a firemními cestujícími na důsledky rezervací, prováděných v rozporu s firemními pravidly. Cestovní manažeři jsou přesvědčeni, že 79 % jejich firemních cestujících vždy (42 %) nebo někdy (37 %) chápou následky, zatímco jen 53 % firemních cestujících říká, že si jich je vědomo vždy (12 %) nebo někdy (41 %).

„Výdaje za cestování a stravování jsou pro firmy podstatným nákladem a jedním z nejdůležitějších způsobů, jak je uřídit, je mít a prosazovat dodržování firemních pravidel pro služební cesty,“ řekl O Neill. „Náš průzkum ukazuje, že znalost pravidel pro služební cesty je sice vysoká, dokonce vyšší, než by si kdo pomyslel, ale že je nutno zaměstnancům naordinovat ještě následné školení, aby pravidlům plně porozuměli a aby jim přešla do krve.“ Jak firemní cestující, tak cestovní manažeři se rozhodně více bojí následků vyplývajících z rezervací provedených v rozporu s firemními pravidly. 85 % dotazovaných cestovních manažerů sice zavedlo firemní vzdělávací programy pro zaměstnance, ve kterých se přednáší o důsledcích, které s sebou porušování pravidel přináší (ztráta výhod levnějších letenek od preferované letecké společnosti, nemožnost vystopovat, kde se zaměstnanec ubytoval atd.), ale nejúčinnější důsledky, které na firemní cestující platí, jsou ty, které mají osobní dopad. Padesát šest procent cestujících je toho názoru, že by bylo velmi pozoruhodné, kdyby nemuseli hradit zvýšené náklady na cestu a stravování, a 48 % se nejvíce obává toho, že by byli disciplinárně popotahováni nebo by v důsledku nedodržení firemních pravidel přišli o práci.

Další zajímavá zjištění:

Firemní cestující:
• Sedm z deseti firemních cestujících (70 %) říká, že provádějí rezervace v rozporu s firemními pravidly buď méně než pětkrát ročně, nebo vůbec ne. Ti, kteří si rezervují v rozporu s pravidly, to většinou odůvodňují tím, že pravidelný let preferované letecké společnosti nevyhovoval účelům služební cesty (31 %).
• Polovina (52 %) firemních cestujících říká, že si většinu (od 61 do 100%) svých služebních cest rezervuje přes internet.
• Devět z deseti firemních cestujících by váhalo se služební cestou na Střední východ, 71 % by se velmi bálo.
• Kanadští firemní cestující jsou přesně ti, které dokážou nejvíce namíchnout firemní pravidla přikazující, jaký navazující let musí použít (23 % versus 13 % v případě Američanů).

Manažeři služebních cest
Většina cestovních manažerů říká, že využívají služeb společností specializovaných na služební cesty (74 %), ale jen 29 % firemních cestujících si myslí, že to skutečně dělají.
Cestovní manažeři považují za nejdůležitější následující věci: zákaznické služby (93 %), zkušenost (88 %) a zprávy o služební cestě (86 %).
Cestovní manažeři považují za svůj základní úkol ušetřit své společnosti peníze a s tím je spojen také pocit nejlepší odměny z dobře vykonané práce: jsou rádi, když vedení ocení jejich úsilí a úsporu peněz (33 %), a jsou spokojeni, když mohou vedení společnosti ukázat, že jejich cestovní program šetří peníze každý měsíc (31 %).
Cestovní manažeři říkají, že nejproblematičtějším aspektem jejich pozice je „být ras na firemní cestující“ v otázce dodržování firemních pravidel (28 %) a pocit, že jejich práce není oceňována jako prospěšná pro firmu (23 %).
Šedesát tři procenta cestovních manažerů říká, že vedení firmy od nich očekává v první řadě úsporu nákladů.
Osmdesát sedm procent manažerů je toho názoru, že do pěti let bude součástí služebních cest pokročilá a zdokonalená bezpečnostní kontrola.
Cestovní manažeři, kteří tvrdí, že jejich firemní cestující nechápou následky rezervací provedených v rozporu s firemními pravidly, jsou z větší části ti, kteří říkají, že jejich firemní cestující může nejvíce dopálit, když zjistí, že jejich spolucestující zaplatil za stejný let méně.
Cestovní manažeři se liší v názorech na to, co z obecných firemních pravidel pro služební cesty irituje jejich firemní cestující nejvíce: povinně určený let (16 %), nemožnost rezervovat si první třídu při mezinárodních letech (16 %), nemožnost vybrat si způsob rezervace (16 %), nemožnost rezervovat si první třídu na vnitrostátních linkách (14 %).

O průzkumu
Průzkum Business Travel Barometer provedla společnost KRS Research v období od 4. do 17. listopadu 2004. Průzkum obsáhl odpovědi 1 200 firemních cestujících a 300 manažerů služebních cest ve Spojených státech a v Kanadě. Byly stanoveny kvóty pro každou zemi založené na proporcionalitě firemního cestování. Průzkum firemního cestování o velikosti 1 200 vzorků má hranici chybovosti +/- 2,8 % úroveň důvěryhodnosti 95 %. Průzkum mezi manažery služebních cest s 300 vzorků má chybovost ve výši +/- 5,7 % při úrovni důvěryhodnosti 95 %.

Zdroj: Carlson Wagonlit Travel

Nejnovější články z rubriky MICE

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Hana Krejbichová / Prague Convention Bureau

Zástupci kongresové Prahy si zvolili nové vedení

Ve středu 4. května se uskutečnila valná hromada Prague Convention Bureau, v rámci níž proběhla volba nového představenstva a členů revizní komise. Kongresový průmysl Prahy, který je oficiálně zastřešován právě Prague Convention Bureau, tak získal nové vedení.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Vrátí se k nám v roce 2023 běžný rytmus?

Rozhovor s Lenkou Žlebkovou, ředitelkou Kongresového centra Praha, byl domluvený více než týden, na klidnější dopoledne prvního březnového pátku. Světové události ale na dohody tohoto typu ohled jaksi neberou. Setkali jsme se nakonec o několik hodin později....

Číst více