Stanovy asociace cestovních kanceláří a agentur České republiky

Návrh pro ACKA

Již dlouhou dobu se diskutuje o jednotné asociaci cestovních kancelářía agentur ČR. V tuto chvíli o jejím vytvoření jednají ACK a AČCKA. PřinášímeVám dokument, který je výsledkem jednání pracovních skupin obou asociacía je nyní předkládán členům obou asociací k připomínkám. V AČCKA se předpokládáukončení diskuse a hlasování členů, ve kterém by se měli jednoznačně vyjádřitk dalšímu postupu, do 31.3.2002. Následně na jarních Dnech kontaktů AČCKAby mělo prezidium informovat o dalším postupu a oznámit výsledek hlasováníčlenů.

§ 1
Název, sídlo a působnost Asociace
Asociace cestovních kanceláří a agentur České republiky (ACKA) je dobrovolnýmsdružením subjektů domácího i zahraničního cestovního ruchu. Je samostatnouprávnickou osobou s působností na území České republiky. Sídlem Asociaceje Praha.

§ 2
Poslání a úkoly Asociace
Posláním Asociace je zastupování a ochrana hospodářských a dalšíchoprávněných zájmů členů, rozvíjení jejich činnosti a profesní prestiže.K tomu účelu Asociace plní zejména tyto úkoly:
1.Ve vztahu k subjektům mimo Asociaci

  1. Spolupůsobí při tvorbě legislativních a hospodářských pravidel ve vztahuk cestovnímu ruchu, vyjadřuje se k navrhovaným normám a předpisům, kterémohou ovlivnit podnikatelské prostředí v tomto oboru.
  2. Zastupuje členské cestovní kanceláře a agentury při prosazování jejichoprávněných zájmů vůči orgánům státní správy, územní samosprávy a dalšímsubjektům, zejména profesním sdružením a organizacím působícím přímo činepřímo v oboru cestovního ruchu.
  3. Iniciuje činnost orgánů státní správy, územní samosprávy a dalších ziskovýchi neziskových subjektů z tuzemska i zahraničí k vytvoření objektivně lepšíchpodmínek pro podnikání v oboru cestovního ruchu.
  4. Zastupuje členy při jednáních se zahraničními orgány a organizacemi, zejménaspolupracuje se zahraničními svazy cestovních kanceláří a zastupuje členskécestovní kanceláře a agentury v mezinárodních organizacích cestovního ruchu.
  5. Napomáhá budování dobrého jména České republiky jako atraktivní turistickédestinace, hájí zájmy České republiky v zahraničí.
  6. Vyjadřuje se z profesního hlediska k otázkám činnosti svých členů, alei dalších subjektů, jejichž činnost má vliv na podmínky podnikání v oboru,postavení Asociace nebo jednotlivých členů.
  7. Zajišťuje vytváření pozitivního obrazu Asociace na veřejnosti, společnoupropagaci, práci s veřejností a se sdělovacími prostředky. K naplnění tohotocíle spolupracuje se všemi subjekty, které mohou v tomto směru Asociaciprospět.
  8. Spolupůsobí při výchově profesních pracovníků v cestovním ruchu, spolupracujes odbornými školami, vznáší požadavky na soubor požadovaných znalostí absolventů,iniciuje, popř. organizuje speciální kurzy, stáže apod.

2. Ve vztahu k členským organizacím

  1. Vypracovává všeobecné podmínky pro poskytování služeb v oblasti cestovníhoruchu povinné nebo doporučené pro členy Asociace (např. jednotný standardslužeb, etický kodex člena, záruční podmínky, vzory smluv a dokumentů,atd.).
  2. Sleduje aktuální vývoj podmínek pro podnikání v cestovním ruchu. Vyhledáváa shromažďuje pro členy informace z této oblasti.
  3. Vytváří svojí činností platformu pro komerční a profesní spolupráci svýchčlenů.
  4. Vytváří, udržuje a pravidelně aktualizuje členskou databázi pro potřebyAsociace a jejích členů.
  5. Zajišťuje, resp. zprostředkovává poradenské služby pro členy.
  6. Napomáhá řešení případných sporů mezi členskými organizacemi Asociace nazákladě jejich žádosti.
  7. Propaguje logo Asociace, které vyjadřuje příslušnost člena k Asociaci,a zajišťuje jeho právní ochranu.
  8. Věnuje zvláštní péči ochraně malých a středně velkých cestovních kancelářía agentur a podílí se na tvorbě rovných podmínek na trhu pro všechny subjektybez ohledu na jejich velikost či celkový obrat.

§ 3
Členové Asociacenone

  1. Řádnými členy Asociace mohou být cestovní kanceláře a cestovní agenturyoprávněné k podnikání v České republice dle právních předpisů ČR, kterésouhlasí s cíli a stanovami Asociace a splňují další podmínky, stanovenévalným shromážděním Asociace.

 

  1.  
  2. Přidruženými členy mohou být i další subjekty činné v cestovním ruchu čioblastech navazujících (doprava, ubytování, informační technologie, propagace,média, odborné školství, poradenství aj.) z tuzemska i zahraničí.

 

  1.  
  2. Členské organizace jmenují své zástupce pro osobní a písemný styk s Asociací(kontaktní osoba). Mohou to být pouze osoby s právem za ně jednat.

 

  1.  
  2. Vznik členství
    1. O přijetí za člena Asociace rozhoduje prezidium na základě přihlášky, kekteré se mohou vyjádřit všichni řádní členové.
    2. Žadatel o řádné členství musí spolu s přihláškou prokázat a osvědčit:
      • – provozování cestovní kanceláře nebo cestovní agentury na území ČR podobu min. 1 roku
      • – doporučení 3 řádných členů Asociace
      • – složení vstupního poplatku, úhradu členského příspěvku a schválené smluvníceny služeb na běžný rok
    3. Je-li přihláška přijata, stává se žadatel o členství čekatelem na dobu6 měsíců. Po uplynutí této lhůty rozhodne prezidium o přijetí čekateleza řádného člena na svém zasedání nadpoloviční většinou přítomných; běhlhůty se počítá ode dne, kdy prezidium rozhodlo o přijetí žadatele za čekatelea lze ji prodloužit nejvýše o dalších 6 měsíců na základě rozhodnutí prezidia.
    4. Přijetí žadatele za čekatele je publikováno v bulletinu Asociace. Každýčlen může podat námitky proti přijetí konkrétního čekatele za řádného člena.Námitky je třeba podat písemně k rukám prezidia.
    5. Čekatel má stejná práva a povinnosti jako řádný člen, s výjimkou:
      • – hlasování na valném shromáždění Asociace
      • – užívání loga Asociace
      • – účasti na výstavách, veletrzích, famtripech a dalších akcích pod hlavičkouAsociace

      Prezidium není povinno sdělovat žadateli, resp. čekateli důvody, pro kterénebyl přijat za čekatele, resp. řádného člena Asociace; proti odmítnutímůže čekatel podat odvolání k valnému shromáždění, jehož rozhodnutí jekonečné. Je-li přihláška odmítnuta, vrací se žadateli vstupní poplateki členský příspěvek a úhrada smluvní ceny služeb za běžný rok. Čekateli,který není přijat za řádného člena, se vrací alikvotní část členského příspěvkua úhrady smluvní ceny služeb.

    6. O přijetí žadatele za přidruženého člena rozhoduje prezidium na svém zasedánínadpoloviční většinou přítomných.

 

  1.  
  2. Členství zaniká:
    1. vystoupením; oznámení o úmyslu vystoupit je třeba podat písemně
    2. zrušením členství; členství může být zrušeno rozhodnutím prezidia:

 

 – phapoškodí-li člen zájmy Asociace

 

 – nezaplatí-li členský příspěvek a smluvní cenu služeb poskytovanýchACKA

 

  1. proti písemnému rozhodnutí o zrušení členství je možné odvolání prostřednictvímprezidenta Asociace k valnému shromáždění do 30 dnů od jeho doručení. Odvolánínemá odkladný účinek a je-li podáno, považuje se členství za pozastavenéaž do konečného rozhodnutí valného shromáždění.
  2. zánikem členské organizace, její likvidací, prohlášením konkurzu nebo jehozamítnutím pro nedostatek majetku a v případě úpadku z důvodu insolvenceve smyslu zákona 159/1999 Sb.
    Zánik členství nezbavuje člena povinnosti vyrovnat veškeré závazky vůčiAsociaci, která učiní totéž s tím, že uhrazený roční příspěvek ani uhrazenásmluvní cena služeb na příslušný rok se při zániku členství v průběhu rokunevrací.

§ 4
Práva a povinnosti členů
1. Členové Asociace mají právo:

  1. být informováni o všech záležitostech týkajících se Asociace
  2. vyjadřovat se k programu činnosti a rozpočtu Asociace jakož i k jeho plnění
  3. vyjadřovat se k přijímání nových členů
  4. přicházet s návrhy a náměty pro činnost Asociace
  5. podílet se na činnosti pracovních orgánů Asociace
  6. využívat informace, materiály, tiskoviny a logo Asociace
  7. zúčastňovat se jednání a akcí pořádaných Asociací
  8. řádní členové mají právo navrhovat kandidáty na volené funkce, volit orgányAsociace a být do nich voleni.
  9. Přidružení členové mají všechna práva uvedená v bodech l.a) – l.g) s tím,že se mohou účastnit valného shromáždění Asociace s hlasem poradním.

2. Členové Asociace jsou povinni:

  1. dodržovat stanovy Asociace, jakož i všechna další valným shromážděním schválenápravidla
  2. podílet se na plnění smluv a dohod uzavřených Asociací a všemi způsobyAsociaci podporovat
  3. plnit úkoly plynoucí z řádně přijatých usnesení valných shromáždění Asociace
  4. platit členské příspěvky a smluvní cenu služeb ve výši a v termínu každoročněstanoveném valným shromážděním
  5. poskytovat Asociaci potřebné údaje pro databázi členů a pro další účelyv rozsahu schváleném valným shromážděním a průběžně ohlašovat jejich změny
  6. zajistit účast svých zástupců na jednáních valného shromáždění nejméně1x za dva roky a podle svých možností podpořit svojí aktivní účastí i činnostpracovních orgánů Asociace
  7. zdržet se jednání, které je v rozporu s dobrými mravy v hospodářské soutěži.Za taková jednání se podle těchto stanov považují: klamavá reklama, parazitovánína pověsti podniku či služeb jiného člena, dumping. Člen, který se dopustítakového jednání objektivně poškozuje zájmy asociace.
  8. Přidružení členové jsou povinni plnit body 3.a), 3.c), 3.d) a 3.e) v rozsahu,který se jich týká.

§ 5
Orgány Asociace
Orgány Asociace jsou:

  1.  1. Valné shromáždění
  2.  2. Prezidium
  3.  3. Revizní komise

1. Valné shromáždění

  1. Nejvyšším orgánem Asociace je valné shromáždění. Členy valného shromážděníjsou všechny členské organizace Asociace s řádným i přidruženým členstvím.Každý z řádných členů disponuje při hlasování jedním hlasem, přidruženíčlenové mají hlas poradní. Každý člen je oprávněn vyslat na valné shromážděnízplnomocněného zástupce.
  2. Řádná zasedání valného shromáždění svolává prezident Asociace minimálně1x ročně. Program jednání musí být oznámen alespoň 30 dnů předem. Prezidentje povinen svolat valné shromáždění také tehdy, jestliže o to požádá alespoňjedna třetina řádných členů. V případě naléhavé potřeby svolává prezidentmimořádné valné shromáždění se souhlasem nadpoloviční většiny členů prezidia.
  3. Valné shromáždění je usnášeníschopné při jakékoliv účasti řádných členů,pokud jde o předem ohlášené body programu; pro ostatní záležitosti a zvláštěpro schválení změn stanov či rozpuštění Asociace je nutný souhlas nadpolovičnívětšiny řádných členů. V mimořádných případech časové tísně lze tento souhlasopatřit též korespondenční cestou.
  4. Usnesení valného shromáždění jsou přijímána formou otevřeného hlasováníprostou většinou přítomných řádných členů s výjimkou případů uvedenýchv bodu c).
  5. Valné shromáždění řídí prezident Asociace; o obsahu jednání je pořizovánzápis, který je zasílán všem členům Asociace.
  6. Valné shromáždění rozhoduje o zásadních otázkách činnosti Asociace, zejména:
    • zaujímá stanoviska a přijímá závěry k důležitým otázkám rozvoje oboru
    • schvaluje program činnosti a rozpočet Asociace na kalendářní rok
    • stanovuje výši ročních členských příspěvků a smluvní cenu služeb, výšijednorázového vstupního příspěvku, příp. dalších plateb jednotlivých členů
    • rozhoduje o tom, které činnosti bude Asociace v souladu se schváleným rozpočtemzajišťovat pro své členy bezplatně a které za úplatu
    • schvaluje mimořádné výdaje převyšující částku 200.000 Kč v souladu se schválenýmprogramem
    • kontroluje plnění programu činnosti a rozpočtu Asociace
    • schvaluje návrhy dohod a smluv Asociace s tuzemskými i zahraničními partnery,zpracované v duchu schváleného programu
    • rozhoduje o návrzích, předložených prezidiem nebo jednotlivými členy; návrhyčlenů musí být zaslány prezidiu nejpozději 40 dnů předem
    • rozhoduje o odvoláních proti rozhodnutím prezidia ohledně členství
    • rozhoduje o zřízení a rozpuštění sekcí Asociace
    • schvaluje, resp. upravuje stanovy Asociace
    • rozhoduje o rozpuštění Asociace
    • volí a odvolává prezidenta, viceprezidenty a další členy prezidia
    • volí a odvolává členy revizní komise
    • volí a odvolává vedoucí sekcí

2. Prezidium

  1. Prezidium je výkonným orgánem Asociace, který řídí a zajišťuje činnostAsociace v období mezi zasedáními valného shromáždění v duchu jejich usnesení,rozhoduje o přijímání nových členů, resp. zrušení členství, zřizuje neboruší pracovní komise a dále rozhoduje o záležitostech, které nejsou stanovaminebo rozhodnutím valného shromáždění vyhrazeny jiným orgánům.
  2. Prezidium Asociace tvoří prezident, 2 viceprezidenti a zpravidla 8 dalšíchčlenů, volených valným shromážděním tajným hlasováním na období 3 let rotačnímprincipem. Členy prezidia se mohou stát pouze statutární orgány a majiteléčlenských organizací; členství v prezidiu je osobní funkce nezastupitelnájinou osobou z téže členské organizace Asociace.
  3. Jednání prezidia Asociace svolává a jejich průběh řídí prezident.
  4. Prezident Asociace:
    • řídí činnost Asociace, zvláště provádění usnesení valného shromáždění aprezidia, řídí hospodaření, odpovídá za evidenci a správu majetku, organizujechod sekretariátu Asociace, sleduje činnost sekcí a pracovních komisí
    • zastupuje Asociaci navenek; vyjadřuje stanoviska valného shromáždění aprezidia pro hromadné sdělovací prostředky, orgány a organizace, řídí prácitiskového mluvčího Asociace
    • svolává a řídí průběh jednání valného shromáždění, odpovídá za předloženízprávy o činnosti a rozpočtu Asociace
    • předkládá prezidiu ke schválení návrh programu jednání valného shromáždění
    • na základě rozhodnutí prezidia pověřuje jednotlivé členy prezidia zastupovánímzájmů Asociace v jednotlivých orgánech či organizacích, bez souhlasu prezidiamůže sám rozhodnout o pověření ad hoc v případech, že není z časových čiorganizačních důvodů možné předchozí souhlas prezidia získat
    • prezidenta zastupují viceprezidenti, a to v případě jeho nemoci či nepřítomnostiv České republice v plném rozsahu, v ostatních případech v rámci jeho pověření

3. Revizní komise

  1. Revizní komise je volena z řádných členů Asociace valným shromážděním naobdobí 3 let tajným hlasováním. Za svou činnost odpovídá valnému shromáždění.Revizní komise je tříčlenná, ze svého středu volí předsedu, který odpovídáza její činnost.
  2. Revizní komise kontroluje, zda způsob hospodaření odpovídá stanovám Asociacejakož i usnesením valného shromáždění a zda vynakládání prostředků Asociaceodpovídá zásadám hospodárnosti; o výsledcích podává 1x ročně zprávu valnémushromáždění.

§ 6
Sekce Asociace
Sekce jsou pracovní skupiny, složené z členů Asociace, které jsou určenyk řešení problémů podle zaměření činnosti svých členů (např. touroperátorská,retailerská, incomingová, incentivní a kongresové turistiky, IATA, atp.).

  1. Vypracovávají doporučení pro valné shromáždění; rozhodovat mohou pouzeve věcech týkajících se výlučně členů příslušné sekce a v kterých jim rozhodovacípravomoc svěří valné shromáždění.
  2. Práci sekce řídí její vedoucí, volený aklamací valným shromážděním na návrhsekce; vedoucí sekce spolupracuje s prezidentem Asociace, resp. s pověřenýmčlenem prezidia, příp. se může stát členem prezidia Asociace.

§ 7
Pracovní komise Asociace

  1. Pracovní komise jsou zřizovány na základě rozhodnutí prezidia k řešeníodborných úkolů pro celou Asociaci; pracovní komise zanikne, jestliže sena tom usnese prezidium.
  2. Členy pracovních komisí mohou být jak řádní a přidružení členové Asociace,tak i přizvaní odborníci. Práce v komisích může být honorována podle rozhodnutíprezidia v souladu s rozpočtem.

§ 8
Tiskový mluvčí
Pro práci se sdělovacími prostředky a veřejností může prezidium jmenovat tiskového mluvčího Asociace. Jeho činnost řídí prezident a kontroluje prezidiumAsociace

Tiskový mluvčí zajišťuje zejména:

  • práci s veřejností a sdělovacími prostředky
  • podávání informací o Asociaci.

Za vykonanou práci dostává přiměřenou odměnu z prostředků Asociace. Funkcitiskového mluvčího lze kumulovat s funkcí prezidenta nebo tajemníka a řešitjako čestnou.

§ 9
Sekretariát Asociace
Činnost Asociace zabezpečuje v souladu se stanovami, s usneseními valnýchshromáždění, programem činnosti, rozhodnutími prezidia a prezidenta placenýsekretariát Asociace, v jehož čele stojí tajemník. Tajemník odpovídá začinnost sekretariátu prezidentovi. Platy a odměny zaměstnanců sekretariátui tajemníka schvaluje, na návrh prezidenta, prezidium Asociace.

§ 10
Hospodaření Asociace

  1. Hospodaření Asociace se provádí podle rozpočtu schvalovaného valným shromážděním.
  2. Finanční zdroje Asociace tvoří:
    1. příspěvky členů
    2. úhrady služeb poskytovaných členům za úplatu
    3. dobrovolné příspěvky členů nad rámec bodu a) a dary
    4. účelové příspěvky.
  3. Majetkové ručení
    Asociace odpovídá za své závazky celým svým majetkem. Členové Asociaceručí za jejich splnění do výše nesplacených závazků vůči Asociaci.

§ 11
Závěrečná ustanovení

  1. Stanovy nabývají platnosti dnem………………. a jsou závazné pro všechnyčleny Asociace. Jakékoliv změny stanov podléhají schválení nadpolovičnívětšinou řádných členů Asociace.
  2. Procedurální upřesnění nebo obsahové rozpracování jednotlivých bodů stanovje obsaženo v jednacím řádu, volebním řádu, popř. v dalších dokumentechAsociace, které podléhají stejně jako stanovy schválení nadpoloviční většinouřádných členů Asociace a jsou stejně závazné.

V Praze, dne……………………

Nejnovější články z rubriky Outgoing

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více