Návrh pro ACKA
Již dlouhou dobu se diskutuje o jednotné asociaci cestovních kancelářía agentur ČR. V tuto chvíli o jejím vytvoření jednají ACK a AČCKA. PřinášímeVám dokument, který je výsledkem jednání pracovních skupin obou asociacía je nyní předkládán členům obou asociací k připomínkám. V AČCKA se předpokládáukončení diskuse a hlasování členů, ve kterém by se měli jednoznačně vyjádřitk dalšímu postupu, do 31.3.2002. Následně na jarních Dnech kontaktů AČCKAby mělo prezidium informovat o dalším postupu a oznámit výsledek hlasováníčlenů.
§ 1
Název, sídlo a působnost Asociace
Asociace cestovních kanceláří a agentur České republiky (ACKA) je dobrovolnýmsdružením subjektů domácího i zahraničního cestovního ruchu. Je samostatnouprávnickou osobou s působností na území České republiky. Sídlem Asociaceje Praha.
§ 2
Poslání a úkoly Asociace
Posláním Asociace je zastupování a ochrana hospodářských a dalšíchoprávněných zájmů členů, rozvíjení jejich činnosti a profesní prestiže.K tomu účelu Asociace plní zejména tyto úkoly:
1.Ve vztahu k subjektům mimo Asociaci
- Spolupůsobí při tvorbě legislativních a hospodářských pravidel ve vztahuk cestovnímu ruchu, vyjadřuje se k navrhovaným normám a předpisům, kterémohou ovlivnit podnikatelské prostředí v tomto oboru.
- Zastupuje členské cestovní kanceláře a agentury při prosazování jejichoprávněných zájmů vůči orgánům státní správy, územní samosprávy a dalšímsubjektům, zejména profesním sdružením a organizacím působícím přímo činepřímo v oboru cestovního ruchu.
- Iniciuje činnost orgánů státní správy, územní samosprávy a dalších ziskovýchi neziskových subjektů z tuzemska i zahraničí k vytvoření objektivně lepšíchpodmínek pro podnikání v oboru cestovního ruchu.
- Zastupuje členy při jednáních se zahraničními orgány a organizacemi, zejménaspolupracuje se zahraničními svazy cestovních kanceláří a zastupuje členskécestovní kanceláře a agentury v mezinárodních organizacích cestovního ruchu.
- Napomáhá budování dobrého jména České republiky jako atraktivní turistickédestinace, hájí zájmy České republiky v zahraničí.
- Vyjadřuje se z profesního hlediska k otázkám činnosti svých členů, alei dalších subjektů, jejichž činnost má vliv na podmínky podnikání v oboru,postavení Asociace nebo jednotlivých členů.
- Zajišťuje vytváření pozitivního obrazu Asociace na veřejnosti, společnoupropagaci, práci s veřejností a se sdělovacími prostředky. K naplnění tohotocíle spolupracuje se všemi subjekty, které mohou v tomto směru Asociaciprospět.
- Spolupůsobí při výchově profesních pracovníků v cestovním ruchu, spolupracujes odbornými školami, vznáší požadavky na soubor požadovaných znalostí absolventů,iniciuje, popř. organizuje speciální kurzy, stáže apod.
2. Ve vztahu k členským organizacím
- Vypracovává všeobecné podmínky pro poskytování služeb v oblasti cestovníhoruchu povinné nebo doporučené pro členy Asociace (např. jednotný standardslužeb, etický kodex člena, záruční podmínky, vzory smluv a dokumentů,atd.).
- Sleduje aktuální vývoj podmínek pro podnikání v cestovním ruchu. Vyhledáváa shromažďuje pro členy informace z této oblasti.
- Vytváří svojí činností platformu pro komerční a profesní spolupráci svýchčlenů.
- Vytváří, udržuje a pravidelně aktualizuje členskou databázi pro potřebyAsociace a jejích členů.
- Zajišťuje, resp. zprostředkovává poradenské služby pro členy.
- Napomáhá řešení případných sporů mezi členskými organizacemi Asociace nazákladě jejich žádosti.
- Propaguje logo Asociace, které vyjadřuje příslušnost člena k Asociaci,a zajišťuje jeho právní ochranu.
- Věnuje zvláštní péči ochraně malých a středně velkých cestovních kancelářía agentur a podílí se na tvorbě rovných podmínek na trhu pro všechny subjektybez ohledu na jejich velikost či celkový obrat.
§ 3
Členové Asociacenone
- Řádnými členy Asociace mohou být cestovní kanceláře a cestovní agenturyoprávněné k podnikání v České republice dle právních předpisů ČR, kterésouhlasí s cíli a stanovami Asociace a splňují další podmínky, stanovenévalným shromážděním Asociace.
-
- Přidruženými členy mohou být i další subjekty činné v cestovním ruchu čioblastech navazujících (doprava, ubytování, informační technologie, propagace,média, odborné školství, poradenství aj.) z tuzemska i zahraničí.
-
- Členské organizace jmenují své zástupce pro osobní a písemný styk s Asociací(kontaktní osoba). Mohou to být pouze osoby s právem za ně jednat.
-
- Vznik členství
- O přijetí za člena Asociace rozhoduje prezidium na základě přihlášky, kekteré se mohou vyjádřit všichni řádní členové.
- Žadatel o řádné členství musí spolu s přihláškou prokázat a osvědčit:
- – provozování cestovní kanceláře nebo cestovní agentury na území ČR podobu min. 1 roku
- – doporučení 3 řádných členů Asociace
- – složení vstupního poplatku, úhradu členského příspěvku a schválené smluvníceny služeb na běžný rok
- Je-li přihláška přijata, stává se žadatel o členství čekatelem na dobu6 měsíců. Po uplynutí této lhůty rozhodne prezidium o přijetí čekateleza řádného člena na svém zasedání nadpoloviční většinou přítomných; běhlhůty se počítá ode dne, kdy prezidium rozhodlo o přijetí žadatele za čekatelea lze ji prodloužit nejvýše o dalších 6 měsíců na základě rozhodnutí prezidia.
- Přijetí žadatele za čekatele je publikováno v bulletinu Asociace. Každýčlen může podat námitky proti přijetí konkrétního čekatele za řádného člena.Námitky je třeba podat písemně k rukám prezidia.
- Čekatel má stejná práva a povinnosti jako řádný člen, s výjimkou:
- – hlasování na valném shromáždění Asociace
- – užívání loga Asociace
- – účasti na výstavách, veletrzích, famtripech a dalších akcích pod hlavičkouAsociace
Prezidium není povinno sdělovat žadateli, resp. čekateli důvody, pro kterénebyl přijat za čekatele, resp. řádného člena Asociace; proti odmítnutímůže čekatel podat odvolání k valnému shromáždění, jehož rozhodnutí jekonečné. Je-li přihláška odmítnuta, vrací se žadateli vstupní poplateki členský příspěvek a úhrada smluvní ceny služeb za běžný rok. Čekateli,který není přijat za řádného člena, se vrací alikvotní část členského příspěvkua úhrady smluvní ceny služeb.
- O přijetí žadatele za přidruženého člena rozhoduje prezidium na svém zasedánínadpoloviční většinou přítomných.
-
- Členství zaniká:
- vystoupením; oznámení o úmyslu vystoupit je třeba podat písemně
- zrušením členství; členství může být zrušeno rozhodnutím prezidia:
– phapoškodí-li člen zájmy Asociace
– nezaplatí-li členský příspěvek a smluvní cenu služeb poskytovanýchACKA
- proti písemnému rozhodnutí o zrušení členství je možné odvolání prostřednictvímprezidenta Asociace k valnému shromáždění do 30 dnů od jeho doručení. Odvolánínemá odkladný účinek a je-li podáno, považuje se členství za pozastavenéaž do konečného rozhodnutí valného shromáždění.
- zánikem členské organizace, její likvidací, prohlášením konkurzu nebo jehozamítnutím pro nedostatek majetku a v případě úpadku z důvodu insolvenceve smyslu zákona 159/1999 Sb.
Zánik členství nezbavuje člena povinnosti vyrovnat veškeré závazky vůčiAsociaci, která učiní totéž s tím, že uhrazený roční příspěvek ani uhrazenásmluvní cena služeb na příslušný rok se při zániku členství v průběhu rokunevrací.
§ 4
Práva a povinnosti členů
1. Členové Asociace mají právo:
- být informováni o všech záležitostech týkajících se Asociace
- vyjadřovat se k programu činnosti a rozpočtu Asociace jakož i k jeho plnění
- vyjadřovat se k přijímání nových členů
- přicházet s návrhy a náměty pro činnost Asociace
- podílet se na činnosti pracovních orgánů Asociace
- využívat informace, materiály, tiskoviny a logo Asociace
- zúčastňovat se jednání a akcí pořádaných Asociací
- řádní členové mají právo navrhovat kandidáty na volené funkce, volit orgányAsociace a být do nich voleni.
- Přidružení členové mají všechna práva uvedená v bodech l.a) – l.g) s tím,že se mohou účastnit valného shromáždění Asociace s hlasem poradním.
2. Členové Asociace jsou povinni:
- dodržovat stanovy Asociace, jakož i všechna další valným shromážděním schválenápravidla
- podílet se na plnění smluv a dohod uzavřených Asociací a všemi způsobyAsociaci podporovat
- plnit úkoly plynoucí z řádně přijatých usnesení valných shromáždění Asociace
- platit členské příspěvky a smluvní cenu služeb ve výši a v termínu každoročněstanoveném valným shromážděním
- poskytovat Asociaci potřebné údaje pro databázi členů a pro další účelyv rozsahu schváleném valným shromážděním a průběžně ohlašovat jejich změny
- zajistit účast svých zástupců na jednáních valného shromáždění nejméně1x za dva roky a podle svých možností podpořit svojí aktivní účastí i činnostpracovních orgánů Asociace
- zdržet se jednání, které je v rozporu s dobrými mravy v hospodářské soutěži.Za taková jednání se podle těchto stanov považují: klamavá reklama, parazitovánína pověsti podniku či služeb jiného člena, dumping. Člen, který se dopustítakového jednání objektivně poškozuje zájmy asociace.
- Přidružení členové jsou povinni plnit body 3.a), 3.c), 3.d) a 3.e) v rozsahu,který se jich týká.
§ 5
Orgány Asociace
Orgány Asociace jsou:
- 1. Valné shromáždění
- 2. Prezidium
- 3. Revizní komise
1. Valné shromáždění
- Nejvyšším orgánem Asociace je valné shromáždění. Členy valného shromážděníjsou všechny členské organizace Asociace s řádným i přidruženým členstvím.Každý z řádných členů disponuje při hlasování jedním hlasem, přidruženíčlenové mají hlas poradní. Každý člen je oprávněn vyslat na valné shromážděnízplnomocněného zástupce.
- Řádná zasedání valného shromáždění svolává prezident Asociace minimálně1x ročně. Program jednání musí být oznámen alespoň 30 dnů předem. Prezidentje povinen svolat valné shromáždění také tehdy, jestliže o to požádá alespoňjedna třetina řádných členů. V případě naléhavé potřeby svolává prezidentmimořádné valné shromáždění se souhlasem nadpoloviční většiny členů prezidia.
- Valné shromáždění je usnášeníschopné při jakékoliv účasti řádných členů,pokud jde o předem ohlášené body programu; pro ostatní záležitosti a zvláštěpro schválení změn stanov či rozpuštění Asociace je nutný souhlas nadpolovičnívětšiny řádných členů. V mimořádných případech časové tísně lze tento souhlasopatřit též korespondenční cestou.
- Usnesení valného shromáždění jsou přijímána formou otevřeného hlasováníprostou většinou přítomných řádných členů s výjimkou případů uvedenýchv bodu c).
- Valné shromáždění řídí prezident Asociace; o obsahu jednání je pořizovánzápis, který je zasílán všem členům Asociace.
- Valné shromáždění rozhoduje o zásadních otázkách činnosti Asociace, zejména:
- zaujímá stanoviska a přijímá závěry k důležitým otázkám rozvoje oboru
- schvaluje program činnosti a rozpočet Asociace na kalendářní rok
- stanovuje výši ročních členských příspěvků a smluvní cenu služeb, výšijednorázového vstupního příspěvku, příp. dalších plateb jednotlivých členů
- rozhoduje o tom, které činnosti bude Asociace v souladu se schváleným rozpočtemzajišťovat pro své členy bezplatně a které za úplatu
- schvaluje mimořádné výdaje převyšující částku 200.000 Kč v souladu se schválenýmprogramem
- kontroluje plnění programu činnosti a rozpočtu Asociace
- schvaluje návrhy dohod a smluv Asociace s tuzemskými i zahraničními partnery,zpracované v duchu schváleného programu
- rozhoduje o návrzích, předložených prezidiem nebo jednotlivými členy; návrhyčlenů musí být zaslány prezidiu nejpozději 40 dnů předem
- rozhoduje o odvoláních proti rozhodnutím prezidia ohledně členství
- rozhoduje o zřízení a rozpuštění sekcí Asociace
- schvaluje, resp. upravuje stanovy Asociace
- rozhoduje o rozpuštění Asociace
- volí a odvolává prezidenta, viceprezidenty a další členy prezidia
- volí a odvolává členy revizní komise
- volí a odvolává vedoucí sekcí
2. Prezidium
- Prezidium je výkonným orgánem Asociace, který řídí a zajišťuje činnostAsociace v období mezi zasedáními valného shromáždění v duchu jejich usnesení,rozhoduje o přijímání nových členů, resp. zrušení členství, zřizuje neboruší pracovní komise a dále rozhoduje o záležitostech, které nejsou stanovaminebo rozhodnutím valného shromáždění vyhrazeny jiným orgánům.
- Prezidium Asociace tvoří prezident, 2 viceprezidenti a zpravidla 8 dalšíchčlenů, volených valným shromážděním tajným hlasováním na období 3 let rotačnímprincipem. Členy prezidia se mohou stát pouze statutární orgány a majiteléčlenských organizací; členství v prezidiu je osobní funkce nezastupitelnájinou osobou z téže členské organizace Asociace.
- Jednání prezidia Asociace svolává a jejich průběh řídí prezident.
- Prezident Asociace:
- řídí činnost Asociace, zvláště provádění usnesení valného shromáždění aprezidia, řídí hospodaření, odpovídá za evidenci a správu majetku, organizujechod sekretariátu Asociace, sleduje činnost sekcí a pracovních komisí
- zastupuje Asociaci navenek; vyjadřuje stanoviska valného shromáždění aprezidia pro hromadné sdělovací prostředky, orgány a organizace, řídí prácitiskového mluvčího Asociace
- svolává a řídí průběh jednání valného shromáždění, odpovídá za předloženízprávy o činnosti a rozpočtu Asociace
- předkládá prezidiu ke schválení návrh programu jednání valného shromáždění
- na základě rozhodnutí prezidia pověřuje jednotlivé členy prezidia zastupovánímzájmů Asociace v jednotlivých orgánech či organizacích, bez souhlasu prezidiamůže sám rozhodnout o pověření ad hoc v případech, že není z časových čiorganizačních důvodů možné předchozí souhlas prezidia získat
- prezidenta zastupují viceprezidenti, a to v případě jeho nemoci či nepřítomnostiv České republice v plném rozsahu, v ostatních případech v rámci jeho pověření
3. Revizní komise
- Revizní komise je volena z řádných členů Asociace valným shromážděním naobdobí 3 let tajným hlasováním. Za svou činnost odpovídá valnému shromáždění.Revizní komise je tříčlenná, ze svého středu volí předsedu, který odpovídáza její činnost.
- Revizní komise kontroluje, zda způsob hospodaření odpovídá stanovám Asociacejakož i usnesením valného shromáždění a zda vynakládání prostředků Asociaceodpovídá zásadám hospodárnosti; o výsledcích podává 1x ročně zprávu valnémushromáždění.
§ 6
Sekce Asociace
Sekce jsou pracovní skupiny, složené z členů Asociace, které jsou určenyk řešení problémů podle zaměření činnosti svých členů (např. touroperátorská,retailerská, incomingová, incentivní a kongresové turistiky, IATA, atp.).
- Vypracovávají doporučení pro valné shromáždění; rozhodovat mohou pouzeve věcech týkajících se výlučně členů příslušné sekce a v kterých jim rozhodovacípravomoc svěří valné shromáždění.
- Práci sekce řídí její vedoucí, volený aklamací valným shromážděním na návrhsekce; vedoucí sekce spolupracuje s prezidentem Asociace, resp. s pověřenýmčlenem prezidia, příp. se může stát členem prezidia Asociace.
§ 7
Pracovní komise Asociace
- Pracovní komise jsou zřizovány na základě rozhodnutí prezidia k řešeníodborných úkolů pro celou Asociaci; pracovní komise zanikne, jestliže sena tom usnese prezidium.
- Členy pracovních komisí mohou být jak řádní a přidružení členové Asociace,tak i přizvaní odborníci. Práce v komisích může být honorována podle rozhodnutíprezidia v souladu s rozpočtem.
§ 8
Tiskový mluvčí
Pro práci se sdělovacími prostředky a veřejností může prezidium jmenovat tiskového mluvčího Asociace. Jeho činnost řídí prezident a kontroluje prezidiumAsociace
Tiskový mluvčí zajišťuje zejména:
- práci s veřejností a sdělovacími prostředky
- podávání informací o Asociaci.
Za vykonanou práci dostává přiměřenou odměnu z prostředků Asociace. Funkcitiskového mluvčího lze kumulovat s funkcí prezidenta nebo tajemníka a řešitjako čestnou.
§ 9
Sekretariát Asociace
Činnost Asociace zabezpečuje v souladu se stanovami, s usneseními valnýchshromáždění, programem činnosti, rozhodnutími prezidia a prezidenta placenýsekretariát Asociace, v jehož čele stojí tajemník. Tajemník odpovídá začinnost sekretariátu prezidentovi. Platy a odměny zaměstnanců sekretariátui tajemníka schvaluje, na návrh prezidenta, prezidium Asociace.
§ 10
Hospodaření Asociace
- Hospodaření Asociace se provádí podle rozpočtu schvalovaného valným shromážděním.
- Finanční zdroje Asociace tvoří:
- příspěvky členů
- úhrady služeb poskytovaných členům za úplatu
- dobrovolné příspěvky členů nad rámec bodu a) a dary
- účelové příspěvky.
- Majetkové ručení
Asociace odpovídá za své závazky celým svým majetkem. Členové Asociaceručí za jejich splnění do výše nesplacených závazků vůči Asociaci.
§ 11
Závěrečná ustanovení
- Stanovy nabývají platnosti dnem………………. a jsou závazné pro všechnyčleny Asociace. Jakékoliv změny stanov podléhají schválení nadpolovičnívětšinou řádných členů Asociace.
- Procedurální upřesnění nebo obsahové rozpracování jednotlivých bodů stanovje obsaženo v jednacím řádu, volebním řádu, popř. v dalších dokumentechAsociace, které podléhají stejně jako stanovy schválení nadpoloviční většinouřádných členů Asociace a jsou stejně závazné.
V Praze, dne……………………