cestovni-ruch.cziCOT.czCZeCOT.infoWMP.czXMLevents

Kalendárium

  • Po
  • Út
  • St
  • Čt
  • So
  • Ne
  •  
  •  
  •  
  •  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  •  
Fórum cestovního ruchu 2019

28.11.2019  - 29.11.2019 

Fórum cestovního ruchu 2019

Courtyard by Marriott Brno (Brno)

Holiday World 2020

13.2.2020  - 16.2.2020 

Holiday World 2020

PVA Expo Praha Letňany (Praha)

Skiareály před zimou investovaly 600 milionů

Zařazeno v
Města & Regiony

4.11.2019

Čtyři nové lanové dráhy, lépe upravené tratě i ekologicky šetrnější technologie. To jsou novinky, na které se mohou těšit návštěvníci českých a moravských skiareálů v nadcházející zimní sezoně. Na dovolenou v tuzemských horských střediscích se chystá víc jak třetina Čechů. Na tiskové konferenci v Praze o tom dnes informovali zástupci Asociace horských středisek ČR.

Nová prezidentka AHS Kateřina Neumannová

Nová prezidentka Asociace horských středisek ČR (AHS) Kateřina Neumannová dnes novináře seznámila s výsledky průzkumu, který pro asociaci zpracovala agentura STEM/MARK. Z něj mimo jiné vyplynulo, že za poslední tři roky vzrostl mezi Čechy zájem o zimní dovolenou – v nadcházející zimní sezoně si ji hodlá dopřát 61 % z nás, což je o 27 % více než v roce 2016. „Pouze třináct procent Čechů hodlá cestovat za exotikou, víc než polovina lidí plánuje strávit dovolenou buď v Česku, nebo v kombinaci České republiky a zahraničí,“ uvedla Neumannová. Z pohledu provozovatelů horských středisek je potěšitelné, že roste zejména ochota trávit chvíle volna na horách. „Letos se do nich chystá 43 % Čechů, téměř dvakrát více,“ citovala z průzkumu Neumannová a dodala, že na české hory plánuje jet 36 % Čechů, výhradně do zahraničí zamíří 7 %. Průzkum prý také ukázal, že úroveň tuzemských regionů pro zimní dovolenou v očích veřejnosti vzrostla – vnímají to víc jak tři čtvrtiny respondentů. 

Průzkum se zaměřil i na ekologickou stránku cestování a ukázal, že dovolená na tuzemských horách je podle respondentů nejekologičtější variantou. Leteckou dovolenou v teplých krajích prý 61 % Čechů považuje za neekologickou. „Více jak tři čtvrtiny Čechů si myslí, že je lepší, když lidé utrácejí peníze v Česku a podporují tak české regiony,“ řekla Neumannová. A přestože ekologické uvažování ovlivňuje výběr místa pro zimní odpočinek jen u 8 % české populace, je téma udržitelnosti aktuální i pro provozovatele horských středisek – ti do této oblasti za poslední roky investovali asi tři čtvrtě miliardy korun. Podle Libora Knota, předsedy AHS, šlo o investice do opatření, která snižují energetickou náročnost či hlučnost, případně zvyšují efektivitu procesů. „Typickým příkladem může být technologie SNOWsat, která funguje tak, že do rolby je zabudován přístroj, který pomocí GPS souřadnic monitoruje výšku sněhu s přesností na tři centimetry a tím umožňuje nejen kvalitnější úpravu sjezdovky, ale zejména to šetří vodu, elektrickou energii i naftu,“ vysvětlil Knot a dodal, že investice podobného druhu (například do akumulačních nádrží pro technické zasněžování) budou pokračovat i v příštích měsících a letech.

 

Přehled novinek pro zimní sezonu 2019/20

Předseda AHS Libor Knot

Do rozvoje skiareálů a do zkvalitnění jejich služeb investují provozovatelé každoročně. Před letošní sezonou je souhrnná výše jejich investic odhadována na víc než 600 milionů korun. Návštěvníci se letos podle Libora Knota mohou těšit například na čtyři nové lanové dráhy - jedná se o čtyřmístnou lanovku s odpojitelným uchycením, vyhříváním a krycí bublinou, která vyrostla na Klínovci, dvousedačkovou lanovku na Lipně a lanové dráhy v beskydské Dolní Lomné a na Kralickém Sněžníku v Hynčicích pod Sušinou. Uskutečnily se i rekonstrukce vleků – například v Herlíkovicích.

K rozšíření tratí došlo na Lipně, kde vyrostla nová snowcrossová trať a sjezdovka či na Dolní Moravě, kde byla rozšířena spojovací sjezdová trať. Návštěvníci se mohou nově těšit z 50 km lyžování na jeden skipas ve SkiResortu ČERNÁ HORA – PEC - jeho součástí se totiž stává šestý areál, kterým je SKiMU Malá Úpa. Navíc v tomto areálu došlo k prodloužení tratí o 2,6 km, a to díky propojení areálů Pomezky a areálu U Kostela. Na Tanvaldském Špičáku rozšířili turistickou sjezdovku o 2 ha, na Bílé provedli úpravy své FIS sjezdovky, atd. V Herlíkovicích pro lyžaře vznikl nový nadjezd a rozsáhlé terénní úpravy zabezpečující vyšší komfort i bezpečnost. 

 

Úspornější zasněžovací technologie

SkiResort ČERNÁ HORA - PEC rozšíří do všech hlavních areálů již zmiňovanou šetrnou technologii SNOWsat, kterou budou využívat kromě Pece pod Sněžkou i na Černé hoře, v Černém Dole a ve Velké Úpě. Technologii SNOWsat využívají také areály Špindlerův Mlýn a Ještěd.

K modernizaci zasněžovací techniky s cílem nižší energetické náročnosti a hlučnosti došlo v Harrachově, Deštném v Orlických horách, Bílé v Beskydech, Špičáku na Šumavě, Vítkovicích v Krkonoších, Bublavě, Šachtách, Telnici, Olešnici, Přemyslově a Mariánských Lázních.

 

Skipasy a zážitky

Velkou novinku letos představí ve Špindlerově Mlýně, kde zavádějí flexibilní ceník. Ten návštěvníkům mimo jiné umožní nakoupit skipasy výhodněji online. Cílem Flexi ceníku je dosažení co nejlepšího rozložení hostů v rámci zimní sezóny a díky tomu zkvalitnění sportovních zážitků a zvýšení bezpečnosti hostů. Zlepšení pro své návštěvníky nachystali také na Lipně – zavádějí nový systém prodeje skipasů přes selfservice pointy a online, přičemž Lipno.card bude nově fungovat i jako skipas. Modernizace odbavovacího systému proběhla v areálu v Harrachově, komplet online prodej skipasů zase zavádí Malá Úpa. Ve SkiResortu ČERNÁ HORA – PEC bude možné on-line nakoupit skipasy s 10% slevou.

 

Služby i pro nelyžaře

Investuje se i do nelyžařské zábavy a dalších služeb. V Malé Úpě se kupříkladu mohou rodiny s dětmi těšit na rozšířené, nejvýše položené kluziště v České republice (rozšířeno na 24x14m). Významnou zážitkovou novinkou je letos otevřená celoroční Mamutí horská dráha na Dolní Moravě – nejdelší bobová dráha v Česku. I jinde došlo k úpravám zábavných tratí Funline a například na Monínci mají nový zimní tubing. 

Pokud jde o možnosti stravování, Ještěd vystavěl nový gastro provoz Horní Pláně a rozšířil terasy Restaurace Můstek a Skalka. Do modernizace služeb v oblasti občerstvení letos investovala také střediska Plešivec, Buková hora a Kunčice.

Nový skibus zcela zdarma bude přepravovat návštěvníky v Koutech nad Desnou. Majitelé vozů ocení rozšířené parkovací kapacity na Lipně a v Černém Dole, dále revitalizaci parkovišť, chodníků či nové skibusy v Ostružné a Kunčicích. Skiareál Říčky nově vybavil půjčovny a ski servis, Ještěd zrenovoval zázemí své lyžařské školy. V Bukové hoře proběhla kolaudace výstavby 29 parcel pozemků pro domky a apartmánové domy, což do budoucna zvýší kapacitu ubytování a umožní rozvoj dalších služeb.

 

Obliba hor roste, přispívá i marketing agentury CzechTourism

Ředitel agentury CzechTourism Jan Herget

Návštěvnost horských regionů také v letní sezóně roku 2019 rostla, a to o 5 %. Za vyšším přílivem návštěvníků stojí především stále se rozvíjející servis a služby, jako jsou nové zážitkové parky, stezky pro cyklisty, půjčovny a mnoho dalších možností pro aktivní vyžití na horách. „Horská střediska se významně podílí na celoročním rozvoji infrastruktury horských obcí a vytváří přibližně čtyřicet tisíc pracovních míst,“ uvedl Jan Herget, ředitel agentury CzechTourism, a doplnil: „Celková útrata návštěvníků všech horských středisek v České republice přesáhla vloni třicet dva miliard korun a přinesla tak do veřejných rozpočtů 13 miliard korun.“ Pozitivní vliv mají horská střediska také na lepší regionální rozptyl turistů a na vytváření podnikatelských příležitostí v příhraničních oblastech. Není proto divu, že agentura CzechTourism zimní dovolenou na horách svými aktivitami podporuje.

Letos poprvé dostali provozovatelé skiareálů a zástupci regionů možnost podílet se na zimní marketingové kampani agentury CzechTourism – národní turistická centrála se inspirovala modely úspěšně fungujícími třeba v Rakousku či Švýcarsku. Kampaň běží od letošního října do února příštího roku v Německu, Rakousku, Polsku a Nizozemsku. Má podobu mikrokampaní, které lákají zahraniční návštěvníky nejen na aktivní dovolenou v rodinném prostředí českých horských středisek, ale také na kouzelnou atmosféru adventních trhů. Media mix balíčků se na jednotlivých trzích liší, všude je ale základem tisk, outdoor, on-line média, rádio, press tripy pro zahraniční média a prezentace na veletrzích. Jak informoval Jan Herget, do kampaně se zapojilo 13 subjektů, které u realizátorů (těmi jsou zahraniční zastoupení národní turistické centrály) poptaly 20 balíčků. „Díky společnému financování se rozpočet marketingové kampaně navýšil zhruba o čtvrtinu, tedy ze 3 milionů na 4,3 milionu korun,“ uvedl Herget.  

Foto: -pmu-

Čtěte také: CzechTourism spustil zimní kampaň na podporu regionů