Skiareály hlásí připravenost na zimu

Po nadprůměrné letní sezoně se tuzemská horská střediska připravují na příjezd prvních milovníků zimních sportů. Do svého rozvoje a zkvalitnění služeb investovaly skiareály asi 650 milionů korun. Detaily byly prezentovány na dnešní tiskové konferenci v Praze.

Andrea Jirglová a Libor Knot

Abnormálně dlouhé a teplé léto se spolu s teplotně nadprůměrně teplým podzimem ve většině českých a moravských horských středisek odrazilo v mimořádně dobré návštěvnosti. „Úspěšnost letních sezon je dlouhodobě vysoká, ale v posledních čtyřech letech návštěvnost stále stoupá. V porovnání s loňským rokem byla čísla v průměru o zhruba pět procent vyšší. Z toho máme samozřejmě radost,“ ohlédnul se za uplynulou letní sezonou ředitel Asociace horských středisek Libor Knot a doplnil, že vedle počasí stojí za úspěchem horských středisek také rozvíjející se klientský servis a doplňkové služby pro návštěvníky, jako např. zážitkové parky, stezky pro cyklisty, půjčovny koloběžek a elektrokol. Speciálně pak zmínil prvky herních krajin, jako jsou Mamut a Pecka, případně stezky v korunách stromů, které v posledních letech vyrůstají v českých a moravských pohořích.

 

Důkladné přípravy na zimu

Přestože je zimní sezona kvůli nadprůměrným teplotám ještě v nedohlednu, skiareály jsou podle svých zástupců na její příchod připraveny. Podobně jako v minulých letech investovaly před zimní sezonou stovky milionů korun do svého rozvoje a zkvalitnění služeb. Letošní investice jsou odhadovány na 650 milionů korun, loni dosáhly sumy o 100 milionů korun vyšší. Díky těmto prostředkům bylo postaveno osm nových lanovek (v Tanvaldu, na Špičáku, v Krkonoších, Jeseníkách a Beskydech), v některých areálech došlo k propojení stávajících sjezdovek. Například Skiareál Klínovec byl tímto způsobem propojen se sousedním areálem na Neklidu a s Božím Darem. Návštěvníkům je tak v součtu k dispozici víc jak 31 kilometrů sjezdových tratí namísto někdejších cca 18 kilometrů. Sjezdovky byly propojeny i na Dolní Moravě. 

Na řadě míst podle Libora Knota vyrůstají nové a modernizované stravovací provozovny, multifunkční budovy pro servis klientům či parkoviště. Například již zmiňovaná Dolní Morava otevře panoramatickou restauraci Skalka, která nabídne výhled na Králický Sněžník a jeho údolí. Modernizovány byly také restaurace na Lipně či na Ještědu. Areál Monínec se díky investicím v řádu desítek milionů korun ještě více přiblíží rodinám s dětmi – návštěvníkům bude k dispozici nová budova lyžařské školy s půjčovnou či dětská herna. 

Skiareály investují do skibusů a do technologií, které umožňují nákup skipasů po internetu a v automatických obchodních místech (např. Špindlerův Mlýn). Stejně jako v minulosti putovala velká část investic do sasněžovacích systémů. V některých areálech přitom začínají používat technologii Snowsat, díky které je možné zasněžování přizpůsobovat aktuálním podmínkám a tím šetřit energii a vodu. Pionýrem v této oblasti je SkiResort Černá hora – Pec. Jeho ředitel Petr Hynek vysvětlil přínos nové technologie: „Systém Snowsat vychází z dat vysílaných družicí i systému GPS, který dokáže monitorovat výšku sněhu na sjezdových tratích. Ta se pak promítne do mapy, kterou mají k dispozici rolbaři ve svých strojích. Díky tomu by měli být schopni upravit sjezdovky efektivněji a lépe.“

 

Ceny skipasů vzrostou jen mírně

Investice se spolu s rostoucími mzdovými a dalšími náklady pochopitelně promítnou do cen skipasů, byť jen částečně. Podle Libora Knota se ceny denních permanentek v největších tuzemských skiareálech meziročně zvýší o 3,5 procenta. Dospělý tam letos nově zaplatí v průměru 599 korun, dítě 428 korun. Při zohlednění cen v menších skiareálech by meziroční nárůst byl ještě menší. „Zvýšení cen je velmi mírné, ani zdaleka neodpovídá nárůstu cen energii nebo mzdových nákladů,“ uvedl Knot.

Pátým rokem bude letos fungovat projekt Czech Skipass. Zapojeno do něj bude 23 středisek  a uživatelům bude k dispozici cca 215 km sjezdovek. Cena této celosezonní permanentky se oproti loňskému roku nezměnila – dospělého vyjde na 11 tisíc korun, dítě na 8 tisíc korun. Více informací najdete na www.czechskipass.cz.

 

Návštěvnost hor podpoří kampaň

Aleš Pangrác

Jak na dnešní tiskové konferenci uvedla Andrea Jirglová z odboru Strategie a marketing agentury CzechTourism, národní turistická centrála podobně jako v uplynulých třech letech i letos podpoří tuzemské skiareály marketingovou kampaní. Letošní kampaň, do které agentura investuje 1,8 mil. korun, bude mířit především na zahraniční trhy, zejména pak do Německa, Polska a Dánska. Bude však mít i svoji českou variantu. Realizována bude výhradně na sociálních sítích Facebook a Youtube, v menší míře pak na Instagramu. Aleš Pangrác, ředitel odboru Regionální partnerství a vztahy B2B, pak informoval, že CzechTourism během této zimní sezony realizuje průzkum týkající se návštěvnosti horských středisek a profilu jejich návštěvníků. Výsledky budou prezentovány v dubnu příštího roku.

Foto: -pmu- a Shutterstock.com

foto
Petr Manuel UlrychC.O.T. media
šéfredaktor časopisu COT a portálu iCOT.cz
petr.ulrych@cot.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více