Se začínajícím létem přichází z vizuální sociální sítě Instagram důležitá zpráva pro všechny marketéry hledající nové možnosti pro cílenou inzertní komunikaci. Nově se otevírají inzertní brány na této sociální síti širokému spektru zadavatelů včetně menších firem. Na co se můžeme těšit?
V průběhu minulého roku probíhalo rozsáhlé testování inzertního systému, který mohly využívat pouze firmy světových jmen, jako Michael Kors, Disney a další. Nově se však systém otevírá i ostatním komerčním subjektům a přináší s sebou tři hlavní novinky pro efektivní komunikaci.
Všichni inzerenti dostanou možnost lepšího zacílení svých sdělení, následně prvky pro kvalitnější call to action a hlavně jednodušší přístup k reklamám. Aktuálně se tato novinka bude postupně šířit po americkém kontinentě a následovat by měly jednotlivé evropské země. Jak už to většinou bývá, Česká republika bude muset být trochu trpělivá a na tyto novinky se můžeme těšit až na konci letošního roku.
Aktuálně využívá Instagram, který Facebook koupil v roce 2012 přibližně za 1 mld. amerických dolarů, ve svých mobilních zařízeních celosvětově více než 200 milionů uživatelů, kteří doslova propadli kouzlu sdílení obrázků a videí. Díky této oblibě patří Instagram mezi jeden z důležitých a rychle se rozvíjejících mainstreamů v on-line komunikaci. K dnešnímu dni zde uživatelé nasdíleli přibližně 20 mld. obrázků.
Propracovanější cílení
První z řady instagramových novinek je širší cílení reklamního sdělení na jednotlivé cílové skupiny, což je nezbytností u každé reklamy, nejenom u té internetové. Jednotlivé reklamní formáty nyní na Instagramu efektivní cílení alespoň slibují, a přinášejí tak nám marketérům větší výběr kritérií pro oslovení vybraného publika. Mezi možnostmi pro cílení se tak objevují samozřejmě demografická data (pohlaví, věk, lokace), zájmy uživatelů a další údaje, které Instagram čerpá primárně z Facebooku. Na druhé straně má tato sociální síť ambici poskytovat svým uživatelům co nejrelevantnější obsah, a tím podpořit obchodní úspěch na straně inzerentů. S ohledem na tyto informace jde ze strany Instagramu o slib, že reklamy budou až 3x účinnější, než je standard u běžných forem on-line reklamy. Tento údaj vychází z výsledků poskytnutých agenturou Nielsen a z jejího testování v průběhu minulého roku, kdy na Instagramu otestovala a vyhodnotila přibližně 475 kampaní.
Tlačítka Call to Action
Původně se v prostředí Instagramu využívaly pouze obrázky a videa, aniž by bylo možné uživatele navést na webové stránky inzerenta. To se s novými aktualizacemi mění a inzerenti dostávají k dispozici tlačítko Call to Action (viz obrázek 1). Z analýzy, která se více zabývala uživatelským chováním, vyplynulo, že uživatelé mají skutečně zájem o nákup výrobků a služeb. Velmi často dělali screenshoty služeb nebo výrobků, které na Instagramu viděli, a následně hledali více informací. Tlačítko Call to Action tak propojí zájem ze strany uživatelů s nabídkou společností.
Ukázka tlačítek Call to Action (Zdroj: adweek.com)
|
Prostřednictvím nového tlačítka, které je vždy umístěno pod inzertním obrázkem vpravo (viz obrázek 1), můžete uživatele přímo vybídnout k nákupu (Book now), objednávce, registraci (Register), ke stažení on-line materiálu (Download) či aplikace anebo ho jednoduše převést na vaše webové stránky. Velkou výhodou je snadnost ovládání ze strany uživatelů, a také to, že v případě zájmu mohou obratem udělat konverzi bez nutnosti použití počítače a webového prohlížeče (což v minulosti nebylo možné).
V porovnání s ostatními sítěmi je pro inzerenty připravena jedna specialita v podobě „proklikávacích“ odkazů. Pouze inzerenti budou mít možnost komunikovat zmiňované proklikávací odkazy. Běžný uživatel tuto možnost v současné době nemá a ani do budoucna se s tím zatím nepočítá.
Carrousel Ads s příběhem
Velkou novinkou jsou tzv. carrouselové reklamy (Carrousel Ads), které si kladou za cíl efektivní a rychlé oslovení uživatelů. U tohoto typu inzerce dostanou zadavatelé možnost připojit ke svému reklamnímu sdělení hned několik obrázků, a ne pouze jeden, na což byli zvyklí až doposud (viz obrázek 2). Samozřejmostí u tohoto formátu bude také již zmiňované tlačítko Call to Action.
Větším množstvím fotografií chce Instagram inzerentům umožnit, aby svým potenciálním zákazníkům mohli nabídnout příběh, kterým je namotivují ke konverzi (registrace, nákup atd.). Uživatelé budou moci obrázky jednoduše ve svém mobilním telefonu nebo jiném zařízení listovat a rozhodnout se o nákupu. Ukázku, jak celý systém v praxi funguje, je možné zhlédnout na stránkách Instagramu v sekci blog: http://blog.business.instagram.com/post/112707530471/carousel-ads.
|
V oblasti cestovního ruchu zmiňované Carrousel Ads najdou široké uplatnění, protože dávají příležitost velmi líbivou a zároveň efektivní formu komunikace hotely, prázdninové hotelové resorty nebo turistickou destinaci. U hotelů se hned nabízí ukázka interiéru, služeb a také atraktivit v okolí, čímž vytvoříte komunikační balíček. Takto je pak možné uživatele pomyslně vtáhnout do děje a vyvolat u nich pozitivní emoce, které hrají při rozhodování o nákupu klíčovou roli. O vlivu emocí při nákupním chování se můžete dočíst v předchozích vydáních časopisu COT business, kde jsem toto téma rozebírala.
Obrázky pro normální i Carrousel Ads mají rozměr jako standardní vizuály pro komunikaci na Instagramu, a to velikost 621 x 621 px (velikost max. 1 GB). Každé komerční sdělení je pak v pravém horním rohu označeno jako „Sponsored“ (viz obrázek 3), podobně jako to známe u reklamy na Facebooku.
Bez statistik to nepůjde
Měření výsledků kampaní je nezbytností a v minulosti právě nástroje pro vyhodnocování celkové efektivity na Instagramu chyběly. S přicházejícími novinkami se však ani na toto nezapomnělo a objevují se tři analytické nástroje – Account Insight, Ad Insight a Ad Stagging.
Account Insight si klade za cíl majiteli účtu ukázat, jak reklama napomáhá ve zvyšování znalosti jeho značky, produktu či služby. Komplexně to lze analyzovat prostřednictvím zobrazení sdělení, celkového zásahu nebo engagementu (zaujetí reklamním sdělením) velmi podobně, stejně jak to známe u již zmiňované reklamy a komunikaci na Facebooku.
Druhou z trojice nástrojů je Ad
Insight, který zobrazuje obdobné informace jako Account Insight, ale s tím rozdílem, že se data vztahují k jednotlivým kampaním a reklamám.
Posledním nástrojem je pak Ad Staging, a ten je určen pro tvorbu reklamy a prohlédnutí reklamního sdělení před samotným zveřejněním. Zároveň je to prostor pro upravení či uložení reklam.
Jak inzerci nakoupit?
Pro nákup a správu inzerce bude možné využívat Instagram Ads API a také platformu Facebooku, kterou již nyní aktivně pro správu inzerce většina z nás využívá. Jednou z dalších výhod bude i možnost spravovat vše na jednom místě, tzn. facebookovou inzerci včetně reklamy pro Instagram, což při správě ušetří hodně času.
Pro všechny z vás, kteří byste chtěli o využití reklamy na Instagramu více informací, mohu doporučit blog Instagramu, kde jsou připraveny nejenom tipy a triky, jak nejlépe reklamu připravit a nastavit, ale také případové studie, ze kterých je možné načerpat hodnotnou inspiraci. Blog najdete na https://business.instagram.com.
Závěrem
Plánované spuštění Instagram Ads přináší další široké možnosti pro komunikaci služeb směrem k potenciálním zákazníkům i v segmentu menších zadavatelů. Kombinace aktivně a rychle se rozvíjejícího komunikačního kanálu a existence kvalitních demografických dat včetně detailních informací o chování uživatelů budou z tohoto prostoru vytvářet inzertně velmi zajímavou plochu. S ohledem na to lze očekávat, že cena za inzerci může být vyšší, ale to by mělo být vykompenzováno celkovou efektivitou.