Outgoing letí – loňským turbulencím navzdory

Boeingy 737 MAX zůstaly na zemi, český outgoing přesto vyletěl vzhůru slušným tempem. Českým cestovkám a jejich leteckým partnerům se podařilo prokázat, že jsou ve formě a cestování s nimi je díky tvrdým zajišťovacím podmínkám stoprocentně jisté.

Uzemněné Boeingy – a přece se letí

To, že výpadek Boeingů zasáhne a přesáhne i loňskou letní sezónu, nečekal ani leckterý pesimista. Cestovkám i jejich leteckým partnerům tak přibylo loni plno vrásek a bezesných nocí, ale ukázalo se, že ono to jde. Výpadek letadel přinesl paradoxně i jednu výhodu: letecké společnosti se spolu s cestovními kancelářemi musely naučit využívat dostupné kapacity co nej­úsporněji. Využijí té zkušenosti?

Pokud jde o kontraktace na letošek, tak ne docela. Místopředseda Asociace cestovních kanceláří České republiky a předseda její touroperátorské sekce Zdeněk Kříž z cestovní kanceláře Siam Travel International k tomu říká: „Situace, která vznikla v loňském roce uzemněním Boeingů 737 MAX, byla zcela nepředvídatelná a neočekávaná. Smartwings na ni reagovali snahou získat náhradní letadla na trhu, což bylo s ohledem na načasování velmi nesnadné, ale do značné míry se jim to podařilo. Cestovní kanceláře dodatečně k tomu využily služeb některých jiných leteckých společností tam, kde nebyla společnost Smartwings schopna jejich kapacitní požadavky splnit (obzvláště se to týkalo destinací mimo EU). Nicméně tato situace neměla příliš velký dopad na to, jak proběhlo plánování leteckých kapacit na letní sezónu 2020. Cestovní kanceláře totiž vycházely z předpokladu (který byl ještě před 2–3 měsíci zcela logický), že ať bude ‚odstávka‘ letadel Boeing 737 MAX trvat jakkoliv dlouho, tak na letní sezonu 2020 budou již jistě Boeingy 737 MAX standardně v provozu. Mimo jiné i proto neměla ‚odstávka‘ letadel Boeing 737 MAX na konsolidaci (společné plánování/sdílení) letů nějaký zásadní dopad. Snaha o konsolidaci letů se řídí stále stejným principem, a to schopností (odhadem) jednotlivých cestovních kanceláří prodat či neprodat samostatně určitou kapacitu letů. Nyní, poté co Boeing zastavil výrobu těchto letadel a objevují se další informace k jejich bezpečnosti, je otázkou, zda budou letadla Boeing 737 MAX na letní sezonu 2020 již opravdu znovu v provozu.“

Takže „poučení z krizového vývoje“ se možná bude hodit i letos. Ostatně, přechod některých cestovních kanceláří k jiným leteckým společnostem i pro letošek vysledovat lze, i když většinou se pro jistotu letecký přepravce neuvádí. Tomáš Novák z Travel Family konstatuje: „Rozhodnutí o zastavení výroby letadel Boeing 737 MAX může ovlivnit situaci v letecké dopravě, které předcházíme tím, že jsme pro letošní sezonu podepsali kontrakty s více leteckými společnostmi a v některých případech kooperujeme i s dalšími cestovními kancelářemi.“ A Zdeněk Kříž dodává: „Osobně se přikláním k názoru, že letecké společnosti (včetně Smartwings) – ačkoliv dlouhodobě deklarovaly jasné přesvědčení, že na letní sezonu 2020 budou Boeingy 737 MAX opět v provozu – přece jen (ač velmi nerady) počítají s variantou, že tomu tak být nemusí, a budou tedy poněkud lépe připraveny na tuto situaci a budou schopny ve značné míře nasadit náhradní stroje (jiných typů), a pokryjí tak velkou část kapacity za chybějící Boeingy 737 MAX.“ I podle Ondřeje Rušikvase z cestovní kanceláře Blue Style letecké společnosti ne­lenily: „Sezonu 2020 máme připravenu a s leteckými dopravci jsme dohodnuti na všech podmínkách. Z našeho pohledu byli na variantu pokračujícího uzemnění Boeingů 737 MAX dobře připraveni.“

Cestovalo se více, s cestovkami

Podle Asociace cestovních kanceláří České republiky došlo loni opět k meziročnímu navýšení prodeje zájezdů, a sice ­o 18–20 procent. Prakticky nulová nezaměstnanost, růst mezd a s tím související vyšší sklon obyvatel ke spotřebě vedly i k prudkému navýšení zájmu zákazníků o kvalitní ubytování, rozsáhlé stravovací nabídky a doprovodné služby. ACK ČR konstatuje značný nárůst počtu pobytů do čtyř- a pětihvězdičkových hotelů s opětovným nárůstem zájmu o program all inclusive a kvalitní nabídku poznávacích, kulturních a sportovních programů v místě pobytu. Průměrná cena zájezdu na osobu v roce 2019 byla vyčíslena na cca 18 000 Kč/týden, tj. meziroční nárůst v řádu 4–5 procent. Obrat za zájezdy českých cestovních kanceláří za rok 2019 se odhaduje v řádu necelých 31 mld. Kč. Výdaje za cestovní ruch v platební bilanci ČNB za tři čtvrtletí 2019 dosáhly téměř 101 mld. Kč, což je o necelá 4 procenta více než za stejné období předchozího roku. Jako markantní se dle ACK ČR jeví zvýšený zájem Čechů o více než jednu dovolenou ročně. Přibližně 24 procent klientů cestovních kanceláří tvoří senioři a tento trend bude nadále posilovat. Zákazníci již pochopili výhody first minute prodejů, tato forma prodeje rok od roku roste. Některé velké cestovní kanceláře zahájily prodej letošní letní sezony již v průběhu té loňské.

Thomas Cook – tak by se to u nás už nestalo

 I s historicky cennou značkou se tak dlouho chodí s dluhy, až se trpělivost utrhne. Že byla cestovní kancelář Thomas Cook už dlouho kolos na hliněných nohách, věděli v oboru všichni snad kromě klientů, ale ty nohy to držely už tolik let, že partneři, resp. hoteliéři, ztratili potřebnou ostražitost, resp. pud sebezáchovy. Zdeněk Kříž k tomu říká: „Thomas Cook (mám zde na mysli mateřskou britskou společnost) fungovala dle názoru mnoha odborníků z cestovního ruchu již mnoho let velmi neefektivně a nemoderně. Objektivně vzato neměla již mnoho let ‚nárok‘ existovat, nebýt dalších a dalších úvěrů a kapitalizací, které však neměly reálnou šanci na návratnost. To, že zkrachovala, znamená, že po mnoha letech převážila eko­nomická logika a pravidla obchodu nad politicky motivovanou snahou udržet při životě neefektivně fungující subjekt s prohlubující se ztrátovostí jen proto, že byla tato firma ve Velké Británii považována za ‚národní stříbro‘ a velkého zaměstnavatele v oboru cestovního ruchu.“ Thomas Cook vykazovala obrat tržeb bezmála 9,6 mld. GBP (2018) a pracovalo v ní 21 263 zaměstnanců. Emoce dotčených hoteliérů (z nichž někteří museli také skončit), jak jinak, odnesli klienti, kteří se mnohdy ocitli na ulici. Jak se klientům zahraniční matky podaří uplatnit všechna práva na náhradu vyplývající z evropské směrnice, se asi zatím zjistit nedá.

U nás na pád své britské, potažmo německé matky doplatila jen sama o sobě naprosto zdravá CK Thomas Cook – Neckermann, ne však její klienti. Ti se dočkali svých peněz, resp. služeb přes jinou českou cestovní kancelář, a to tak bravurně, že jim to rakouští kolegové záviděli. Zdeněk Kříž podotýká: „Česká CK Thomas Cook – Neckermann (vedená mnoho let jednatelem Udo Wichertem) byla z mého pohledu velmi dobrým příkladem kvalitně vedené efektivní moderní cestovní kanceláře a jediným důvodem, proč musela ukončit svoji činnost, bylo bohužel právě napojení na mateřský holding Thomas Cook, který zkrachoval.“ Dodejme, že požadavky zákona č.159/1999 Sb., v platném znění, jsou natolik přísné, že klienti, kupující zájezdy českých cestovních kanceláří, jsou chráněni stoprocentně a současně je velmi nepravděpodobné, že by firma, jíž hrozí krach, natož větších rozměrů, vůbec mohla získat zákonné zajištění a tím i právo podnikat jako cestovní kancelář.

Když jsem předpokládala, že někteří hoteliéři budou po loňské zkušenosti v kontraktacích uplatňovat trochu tvrdší podmínky, tak jsem se buď mýlila, nebo naše velké cestovní kanceláře kontrahují jiné hotely: prý k žádnému posunu nedošlo. Zdeněk Kříž podotýká: „Jsem přesvědčen, že v konečném efektu bude mít krach Thomas Cook ozdravný dopad na celý obor, protože se tím jeho fungovaní vrátilo ke standardním a zdravým tržním principům.“ Petr Kostka z Exim Tours lakonicky dodává: „Pro nás se nic nezměnilo, kromě toho že k nám přešli klienti od CK Neckermann.“ Inu, nejen k Eximu. „Při zásadních změnách na českém trhu, ke kterým patří i odchod CK Neckermann, se objeví klienti, kteří se logicky obrátí na jiné cestovní kanceláře. Je to pro nás příležitost, jak právě je oslovit. Zpřístupnily se nám také některé hotelové kapacity, které nyní můžeme nabízet svým klientům,“ konstatuje Ondřej Rušikvas.

Foto: Shutterstock.com

Ing. Eva MráčkováCzech Travel Press
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Outgoing

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více