Nové vize pro evropské letectví – 7/2017

Evropská komise představila čtyři inciativy, které mají posílit konkurenceschopnost odvětví

Tzv. balíček „otevřené a propojené“ dopravy z dílny Evropské komise byl přijat začátkem června. Série opatření se vztahuje k ambiciózní strategii pro evropské letectví, kterou s cílem stimulovat letecký sektor předložila Komise již před dvěma lety. Iniciativy mají zajistit otevřené tržní podmínky pro všechny subjekty a maximálně propojit evropské trhy v Unii i mimo ni.

Důraz je kladen na dodržování pravidel hospodářské soutěže a vytvoření vhodných podmínek pro ekonomický růst leteckých společností. Ten být měl být mimo jiné nově podpořen vstřícnějšími pravidly pro kapitálovou účast zahraničních investorů.

S cílem zajistit spravedlivou soutěž navrhuje Komise nové nařízení, které nahradí nařízení (ES) č. 868/2004. Starší nařízení, které se kromě dotací vztahuje výlučně na takzvané nekalé cenové praktiky, se ukázalo jako nedostatečně efektivní. Spravedlivá soutěž by měla být řešena doložkami v rámci dohod o letecké dopravě se třetími zeměmi. Většina stávajících dohod však tyto doložky dosud neobsahuje. Současné i budoucí dohody je proto mají nově reflektovat.

Dvoustranné dohody, nově rozšířené o ustanovení o spravedlivé hospodářské soutěži, by na základě předložených iniciativ měly být vyjednávány se vznikajícími a strategickými trhy třetích zemí: Čína, Japonsko, ASEAN, Turecko, Katar, Spojené arabské emiráty, Arménie, Mexiko, Saudská Arábie, Kuvajt, Omán a Bahrajn. Mezinárodní letecké společnosti se na vysokém stupni propojenosti evropského vzdušného prostoru podílejí stejnou měrou jako ty evropské. Při letu do nebo z EU mají všichni letečtí dopravci stejná práva. To však ne vždy platí pro evropské aerolinky, které působí mimo EU. Při absenci mezinárodních pravidel mohou evropské společnosti podléhat praktikám, které negativně ovlivňují hospodářskou soutěž. Komise proto navrhuje nový nástroj, který zajistí, aby evropské společnosti mohly soutěžit na základě rovných příležitostí.

Při absenci mezinárodních pravidel mohou evropské společnosti podléhat praktikám, které negativně ovlivňují hospodářskou soutěž.

Legislativní úprava by tímto způsobem mohla zamezit obdobným sporům jako je probíhající řízení mezi EU a USA při Světové obchodní organizaci (WTO) o možných nelegálních subvencích pro amerického výrobce letadel Boeing. Již v roce 2012 odvolací orgán WTO rozhodl, že Spojené státy, v rozporu s mezinárodními pravidly, společnosti poskytly masivní dotace. Mezi lety 1989 a 2006 tak firma čerpala veřejnou podporu přesahující 5 miliard dolarů. Dotace, které Boeingu umožnily jeho letadla prodávat levněji, měly bezprostředně poškodit tržní postavení evropského výrobce letadel Airbus. Poslední rozsudek ze dne 9. června konstatuje, že Spojené státy v nezákonném dotování svého výrobce letadel nadále pokračují. Odvolací orgán přitom již v roce 2012 subvence prohlásil za nelegální a Spojeným státům uložil jejich stažení.

Další z iniciativ se zaměřují na zahraniční investice do leteckých společností EU, na propojenost vzdálených regionů a zvyšování efektivity využití vzdušného prostoru. Podle stávajících pravidel nemohou investice třetích zemí nebo státních příslušníků třetích zemí do leteckých společností EU překročit 49 procent vlastnictví a účinná kontrola společnosti musí zůstat v rukou členských států nebo jejich státních příslušníků. V opačném případě nemohou být letecké společnosti povoleny ani nadále fungovat jako letecké společnosti v EU. V této oblasti Komise za účelem zlepšení právní jistoty předkládá výkladové pokyny k vlastnickým pravidlům pro Evropské letecké společnosti.

Předložená řešení Komise považuje za nezbytná k zachování či znovuzískání vůdčího postavení ve světovém leteckém odvětví.

ww.accka.cz

foto
Ing. Tereza PickováAsociace českých cestovních kanceláří a agentur
výkonná ředitelka
www.accka.cz
 

Nejnovější články z rubriky Doprava

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více
Foto: Letiště Praha

Letiště Praha nabere až 200 nových zaměstnanců 

Letiště Praha v letošním roce plánuje odbavit dvojnásobek cestujících oproti roku 2021.  S předpokládaným nárůstem provozu je pro zachování komfortu nutné navýšit počet spolupracovníků, a to až o 200 zaměstnanců a o desítky pracovníků na dlouhodobé brigády formou dohod mimo...

Číst více