Nejprve do infocentra, až poté na výlet

Na území Libereckého kraje se nachází více než padesát turistických informačních center, z nichž však zhruba pouhá šestina je členem A.T.I.C. ČR. To skutečně není mnoho. Pozitivní skutečností ale je, že právě certifikovaná infocentra se nejčastěji nacházejí v turisticky atraktivních městech. Tedy tam, kde jsou nejvíce potřeba.

„Síť turistických informačních center je v Libereckém kraji poměrně hustá a koresponduje s atraktivitou jednotlivých turistických oblastí. Úroveň jejich technické vybavenosti a rozsah činnosti a poskytovaných informací je však – podobně jako úroveň jejich personálního obsazení – značně rozdílná,“ popisuje situaci ještě v nedávné minulosti dokument Aktualizace návrhové části Programu rozvoje cestovního ruchu v Libereckém kraji na období 2007–2013. Tato nesourodost byla přitom dána především skutečností, že kraj jako takový neměl vytvořen dotační program pro podporu a další rozvoj infocenter na svém území. Navíc ani rozpočty vkládané zřizovateli nebyly samy o sobě schopny pokrýt potřebné náklady.

 Městské informační centrum Česká Lípa  Městské informační centrum Liberec
Městské informační centrum Česká Lípa

Městské informační centrum Liberec

V současné době je však dle všeho situace výrazně lepší, jelikož kraj začal informačním centrům potřebné dotace poskytovat. Předpokládané finance vyčleněné z rozpočtu kraje se přitom obvykle pohybují okolo částky půl milionu korun. V letošním roce byly tyto prostředky rozděleny mezi devět subjektů a byly využity především pro napojení městských webových stránek na datový sklad (ze kterého poté čerpá informace i turistický portál kraje), a také pro modernizaci vlastních webových portálů a certifikaci. „Z hlediska finančního máme tu výhodu, že jsme organizační složkou města Železný Brod. Na celý rok máme přidělený finanční rozpočet, se kterým hospodaříme,“ doplnila pro příklad Alena Matějková z Informačního a kulturního střediska Železný Brod. 

Někdy je příliš málo času

Jak ukazují statistiky návštěvnosti, kterou jednotlivá infocentra pro vlastní potřeby sledují, zájem o vlastní zkušenosti, znalosti místních a osobní kontakt jako takový při návštěvě destinace ani nadále neztrácí na své významnosti. Proto je dle vedoucího odboru cestovního ruchu Magistrátu města Liberec Davida Pastvy poněkud škoda, že jednotlivým návštěvníkům někdy není možné věnovat tolik času. „Rádi bychom jim předali co nejvíce, nicméně v sezoně je návštěvnost tak velká, že to není vždy možné,“ vysvětlil. To je dle něj dáno především tím, že zaměstnanci informačních center v menším městech či obcích jsou pro svou flexibilitu často využíváni zaměstnavatelem i k jiným úkolům, které však nesouvisejí s cestovním ruchem. „Řada informačních center supluje služby podatelen, knihoven, popř. jsou plnohodnotným informačním centrem, ale ve své agendě mají vydávání městských zpravodajů, pořádání kulturních akcí, a tím pádem nemají čas se plně věnovat rozvoji cestovního ruchu v dané lokalitě,“ zmínil jeden dle jeho názoru z nejpodstatnějších nedostatků v oblasti činnosti informačních center.

Zaměstnanci musejí mít řadu dovedností

Zaměstnanci jednotlivých infocenter navíc musejí mít pro vykonávání této práce celou řadu předpokladů a schopností. „Na práci je nejtěžší rozsah dovedností, které musí zaměstnanec IC splňovat – znalost minimálně dvou světových jazyků, organizační schopnosti, asertivita, flexibilita a také schopnost orientovat se v účetnictví a v právních normách,“ vyjmenoval David Pastva. Kromě toho musí být podle Aleny Matějkové neustále „v obraze“ a musí neustále zjišťovat, kde se co děje. „A hlídat otevírací doby turistických cílů, protože organizátoři jednotlivých akcí a provozovatelé turistických cílů mnohdy nepochopili, že turista nejprve přijde do turistického informačního centra zeptat se a pak teprve míří na výlet či jde na akci,“ připomněla jeden z nejčastějších problémů ve vzájemné spolupráci s dalšími subjekty cestovního ruchu v turistické oblasti. Dle Jiřiny Stárkové, odborné referentky cestovního ruchu a informací Městského úřadu Česká Lípa, je jedním z nejtěžších úkolů zaměstnanců především udržet vysokou úroveň poskytovaných služeb a držet krok s moderními nástroji propagace.

Zmíněné (a nemalé) požadavky se daří zaměstnancům oslovených infocenter splňovat. „S čím ale každý rok bojujeme, je nábor kvalitních brigádníků, kteří nám pomáhají přes léto. Studenti zájem o práci v TIC moc nemají a těm, kteří se přihlásí, chybí často německý jazyk, který je v našem regionu nezbytný,“ zmínil David Pastva s tím, že se však naštěstí vždy někoho najít podaří.

Foto: MIC Česká Lípa, MIC Liberec

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více