Možné strategie návratu

Každý z nás teď skládá účet za časy, kdy jsme se měli extrémně dobře. Některým z nás se ten účet nelíbí. Zaměstnanci ztrácejí práci, hoteliéři a restauratéři činí nevyhnutelná a odpovědná rozhodnutí ve snaze udržet svůj byznys nad vodou. Některá jejich rozhodnutí jsou nevratná a bolestivá. Měníme priority. ­Pokud stále doufáte, že vám stát nebo někdo jiný pomůže a že za pár měsíců budete pokračovat v tom, co jste dělali v únoru, asi děláte chybu.

Krize, ať už ji vyvolal virus, či ekonomika nebo vlády, má sice očistný charakter a v krizi se instinktivně vracíme k tomu funkčnímu, ale jen zřídkakdy se očista a návraty k základům shodují s našimi představami. Za posledních deset let růstu v dostatku se cestovní ruch dostal do neudržitelné fáze až destruktivní hojnosti. Co to znamená? V projídání přidané hodnoty nám byl stát vzorným příkladem. Pohostinství nebylo inovativní. Restauratéři se místo udržitelnosti upínali k zážitkové gastronomii, balili syrečky do zlata a říkali tomu vaření. Mzdové požadavky neodpovídaly produktivitě, nájmy a poplatky nepřirozeně rostly, hotely se staly závislými jen na transakčních elementech byznysu, příliš jsme spekulovali na zisk a neřešili stabilitu.

Foto: Shutterstock.com
 

I když se objevilo plno „záchranářů“, kteří vás v tom „nenechají“, kritické myšlení říká, že včetně kompenzace ušlého zisku vinou opatření vlády to s tou pomocí nebude tak žhavé. Dokonce by si někdo mohl myslet, že to je jen zneužití zoufalé situace k vlastnímu marketingu. Kritické myšlení říká, že budeme muset hledat cestu poněkud hlubším (ano, až na dno) a širším uvažováním a zvládnout to sami.

Jisté je, že se časem skutečně vrátíme do hry, ale nikdo zatím netušíme, kdo z nás bude ztrácet, a kdo získávat. Smíme se jen domnívat. V tuto chvíli jsou zatím odvážné prognózy pouhé konstrukty, které stojí na písku. Nekonečná hra byznysu, která nemá vítězů, ve které se mění hráči, přicházejí noví a staří mizejí. Hra, při které se mění pravidla a ve hře zůstává jenom ten, kdo se umí přizpůsobit, ta se hrát nepřestala. My jsme jen byli opatřeními vlády odstaveni. Pokračovat ve hře s úspěchem může ten, kdo se nesoustředí jen na to, co už bylo, ale kdo přijímá neustálou změnu jako standard. Ten, kdo přijme, že to, co dělal v době hojnosti, nemusí už být potřebné ani důležité, svůj byznys transformuje. Ten, kdo se vyhne nekorektnímu odvozování, a naopak naplno zapojí kritické myšlení, nejspíše uplatní některou z těchto strategií.

Strategie zkracování dodavatelských řetězců

Čím déle bude trvat omezení cestování, tím více vyčerpané budou všechny části trhu. Majitelé, provozovatelé i zákazníci. Zkušenosti z Asie ukazují, že náběh na normální provoz může trvat tři až šest měsíců. Tak dlouho některé hotely a restaurace nevydrží a ty, které přežijí, budou nuceny redukovat náklady doslova na kost. Redukované náklady na mzdy nebudou stačit. Některé zboží bude dražší. Náš obor, závislý na levné pracovní síle ze třetích zemí, bude muset zavést produktivní postupy a zvýšit ceny. Budeme muset hledat další cesty. Kromě mezd za poslední dobu narostly ve výsledovkách zejména transakční náklady, konkrétně provize společnostem, jako jsou Booking.com nebo Expedia. Jako logická se jeví strategie přímých vztahů.

Pokračovat ve hře s úspěchem může ten, kdo se nesoustředí jen na to, co už bylo, ale kdo přijímá neustálou změnu jako standard.

V nákupu to zjednodušeně může být vynechání zprostředkovatelů nebo snížení provizí až o dvě třetiny. V ubytování se může stát, že hotely investují do marketingové komunikace a hosté z Prahy nebudou dělat rezervaci hotelu v Brně na serveru společnosti z Amsterodamu nebo Phoenixu, která za pár kliknutí spolkne třetinu tržby. Ne, že bychom neměli portály rádi, ale my si je za takovou cenu nebudeme moci dovolit. Pochopitelně taková strategie vyžaduje změnu přístupu a víc práce, než je jen vyplnění tabulky extranetu. Tomu se říká cesta od transakce k loajalitě.

Strategie tvrdého exitu

Lze předpokládat, že budeme svědky vlny insolvencí a bankrotů. Majitel hotelu, který založil provozovatelskou společnost, jež platí své vlastnické společnosti nájem, je teď vinou opatření vlády v těžké, ale ne bezvýchodné situaci. Kdyby propustil všechny zaměstnance v souladu se zákoníkem práce, musí vyplatit mzdu za poslední měsíc a nejméně tříměsíční odstupné, což bez odvodů představuje podobnou částku, jakou ho bude stát šest a půl měsíce platit personálu 60 % mzdy bez odvodů. Obě verze jsou bez náhrady škod likvidační. Je tady ale řešení. Majitel si vyplatí nájemné ve výši hotovosti, kterou disponuje, což může zajistit směnkou ve prospěch vlastnické společnosti na vrub provozovatele a vyhlásí úpadek. Nezaplacené faktury a personál vrhne do náruče likvidátora konkurzní podstaty a státu, ať se postará. Pokud je to neznačková hotelová společnost, ve vhodnou chvíli začne s byznysem znovu s čistým stolem. Voilà!

Strategie konsolidace

Hodně hotelů a restaurací bude na prodej a dojde ke korekci cen, které byly v některých segmentech nepřiměřené. V našem oboru proběhne velká vlna konsolidace. Některé investice ztratí až třetinu hodnoty, a využijí toho silní hráči. Investoři mimo obor hospitality budou kromě nemovitostí také nakupovat nositele know-how. Ti z oboru budou zase při nákupu upřednostňovat atraktivní a nákladově efektivní provozy. Bude z čeho vybírat a koneckonců, ty největší řetězce posílily zejména v době krizí.

Strategie změny modelu podnikání

Lidé a firmy přehodnotí chování i utrácení a zdravé uvažování bude mít vliv na podnikání, které bylo doposud postaveno na tom, že jsme se měli opravdu dobře a nadbytek jsme potřebovali ­rychle a nejlépe bez závazku sdílet pomocí aplikací, například Airbnb. Majitelé a provozovatelé přehodnotí svá portfolia a rozdělí je na více forem bydlení a služeb, studentské pokoje, předplacené formy bydlení, nájemní apartmány a na timeshare formy vlastnictví. Kongresová a korporátní část byznysu zase může být transformována na „coworkingová centra“ a kancelářské prostory ve spojení s eventy, na letní byty, vícelůžkové pokoje a klasické hotelové bydlení s důrazem na bezpečnost a hygienu. Ohleduplnost a adekvátní nošení roušky bude významný aspekt. Všichni jsme si vyzkoušeli omezit služební cestování a pracovat vzdálenou formou za pomocí aplikací, jako jsou Zoom, Webex, Skype nebo Messenger, aniž by nám klesala produktivita. To se projeví naplno v segmentu corporate. Stejně tak ale bude poptávka po osobním kontaktu, protože interakce mezi lidmi je jiná než mezi člověkem a displejem, což jsme si také všichni vyzkoušeli.

foto
Milan Pavelka MBA.mentor hoteliérů
pavelka.milan@gmail.com
Tel: +420 602 348 368
www.HOTELMAX.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Gastro

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více
Foto: AHR ČR

Pavel Hlinka nositelem Gaspart Bonet Foundation Award

Během 84. valného shromáždění konfederace HOTREC, které se uskutečnilo v Praze, obdržel Pavel Hlinka evropské ocenění za svůj mimořádný přínos k propagaci odvětví cestovního ruchu a pohostinství v České republice. V tiskové zprávě to uvedla Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR...

Číst více