Lidské zdroje pod lupou: Jak správně postupovat při výběru zaměstnance

V naší personální poradně jsme se minule věnovali tématu, jak obstát se ctí při rozvazování pracovního poměru. Tentokrát se zaměříme na opačný proces. Jak má manager postupovat při výběru nového zaměstnance, na co se zaměřit a čeho se naopak vyvarovat, aby tento důležitý krok pro chod firmy proběhl co možná nejefektivněji.

V první řadě je třeba chladná rozvaha, koho přesně hledáme. Sepište si vlastní požadavky na kandidáta, co možná nejpodrobněji si také specifikujte jeho pracovní náplň. Nehledejte pana nebo paní Dokonalého, resp. Dokonalou. Každý člověk má své silné a slabé stránky. Vy potřebujete toho, jehož silné stránky budou pro vaši firmu prospěšné a jehož slabé stránky nebudou pro chod firmy problémem. Nebojte se tato kritéria konzultovat i se stávajícími zaměstnanci. Dostanete jednak cennou zpětnou vazbu, ale také tím usnadníte začlenění nového pracovníka do zaběhlého týmu. Mějte na paměti, že výběrem nevhodného kandidáta můžete ohrozit funkčnost stávajícího pracovního týmu. Pokud do něj vstoupí někdo, k němuž budou mít ostatní pracovníci averzi, zcela jistě se to projeví i na jejich pracovních výsledcích.

Až budete mít jasno, koho přesně hledáte, zamyslete se nad průběhem samotného výběrového řízení. Jak budete volnou pozici inzerovat? Budete hledat sami pomocí specializovaných webů, nebo oslovíte personální agenturu, za jejíž služby sice zaplatíte, ale na druhou stranu budete mít jistotu, že výběr provedou zkušení profesionálové zběhlí v oboru? Pokud se rozhodnete řešit výběrové řízení sami, přesně si specifikujte jeho strukturu. Kolik kol bude výběrové řízení mít? Kolik kandidátů vyselektujete z dorazivších odpovědí na další kolo? Bude to více kandidátů, které podrobíte písemnému testu a z nich poté vyberete nejvhodnější kandidáty pro osobní pohovor? Nebo rovnou provedete užší výběr a vybrané jedince pozvete rovnou na ústní pohovor? V současné době není výjimkou ani postup, kdy se finálového výběru z nejvhodnějších kandidátů účastní i zaměstnanci, kteří sami kladou otázky. Vy tak můžete sledovat interakci mezi nimi a odhadnout tak, jestli nový zaměstnanec do kolektivu zapadne. Pokud vás stávající zaměstnanci začnou sami přesvědčovat, abyste daného kandidáta nepřijímal, neberte to na lehkou váhu. Právě oni s ním totiž budou každodenně pracovat a jejich soulad je zcela zásadní.

Mějte na paměti, že výběrem nevhodného kandidáta můžete ohrozit funkčnost stávajícího pracovního týmu. Pokud do něj vstoupí někdo, k němuž budou mít ostatní pracovníci averzi, zcela jistě se to projeví i na jejich pracovních výsledcích.

Řadu věcí o daném kandidátovi samozřejmě odhalíte již ze zaslaného životopisu a motivačního dopisu. Jak pečlivě jsou tyto dokumenty napsány? Podezřelé jsou životopisy, ze kterých je patrné, že kandidát měnil práci a typy pracovních zařazení až příliš často, nebo nadměrně zdůrazňuje svou všestrannost. Je jeho motivace v průvodním dopise sice diplomaticky, ale zároveň vágně sepsaná? Nebo v něm projevuje konkrétní znalost nabízené pracovní pozice i vaší společnosti? Samozřejmě, že kandidát si všechny tyto informace může najít během chvíle na internetu, ale už ten fakt, že si dal tuto práci, svědčí o jeho zájmu. Pokud je průvodní dopis neurčitý, pravděpodobně tentýž dopis rozesílá v identickém znění na všechny strany.
 

Agentura Dream Job

Agentura Dream Job se od svého vzniku v roce 2011 specializuje na profesionály v segmentu hospitality a gastronomy. Díky úzce vyprofilovanému zaměření dokáže plně vyhovět specifickým požadavkům svých klientů při výběru nejvhodnějších uchazečů od středního až po top management. Mezi jejími klienty jsou jak mezinárodní řetězce, cestovní kanceláře, restaurace a další soukromé společnosti, tak i neziskové organizace. Za šest let svého působení na trhu se již podílela na projektech v Řecku, Slovensku, Německu, Velké Británii, Rusku, v severní i střední Africe a Emirátech.

Pokud hledáte například šéfkuchaře, nechte je všechny uvařit stejné jídlo a sledujte nejen výsledek, ale i pracovní postup a čas, který k tomu potřebovali, a také spolupráci s dalšími lidmi v kuchyni.
Pokud hledáte například šéfkuchaře, nechte je všechny uvařit stejné jídlo a sledujte nejen výsledek, ale i pracovní postup a čas, který k tomu potřebovali, a také spolupráci s dalšími lidmi v kuchyni.

Rozhodujícím momentem ale samozřejmě zůstává až osobní pohovor, na kterém je kandidát nucen reagovat okamžitě, a pokud si připravíte vhodné otázky, nepomůže mu ani sebelepší příprava. Očekávaným otázkám se ovšem samozřejmě nevyhnete. Potřebujete zjistit jeho motivaci, proto dojde na položení otázek: Proč máte zájem o vypsanou pozici? Proč jste se rozhodl odpovědět na náš inzerát? Co myslíte, že můžete naší společnosti nabídnout? Co naopak očekáváte od práce v naší firmě vy? Určitě se vraťte k poslednímu zaměstnání kandidáta: „Proč odcházíte z předchozího zaměstnání? Co pro vás v posledním zaměstnání bylo nejzajímavější a co vás naopak na něm nebavilo? Jak vypadal váš pracovní den? Za co jste byl v práci kritizován, nebo naopak chválen?“ Plynule následně přejděte k dotazům k vaší společnosti: „Co víte o naší společnosti a službách, které nabízíme? Jakou roli v kolektivu byste chtěl plnit? Co očekáváte od svého nadřízeného?“

Je sice prakticky povinností zeptat se na znalosti a zkušenosti kandidáta, ale na očekávané otázky typu „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky? Upřednostňujete práci v týmu, nebo samostatnou práci? Jste týmovým hráčem? Jaký druh práce vás nejvíce uspokojuje? Jakým způsobem si zvyšujete svoji profesní kvalifikaci?“ obdržíte pravděpodobně neurčité odpovědi. Zde je na místě praktický test zkušeností a dovedností. Pozvěte předvybrané kandidáty na zkušební pracovní den a nenápadně, třeba prostřednictvím vybraného zaměstnance, v jehož úsudek máte důvěru, sledujte, jak bude fungovat. Uchází-li se kandidát o manažerskou pozici, nechte jej vypracovat prezentaci na konkrétní úkol a nechte si ji také odprezentovat. Pokud hledáte například šéfkuchaře, nechte je všechny uvařit stejné jídlo a sledujte nejen výsledek, ale i pracovní postup a čas, který k tomu potřebovali, a také spolupráci s dalšími lidmi v kuchyni.

Pokud si chcete ušetřit celý tento náročný a často i zdlouhavý proces výběru zaměstnance, obraťte se na specializovanou personální agenturu, která vám na vlastní zodpovědnost možného „zaměstnance snů“ dokáže do firmy přivést.

Foto: Shuttestock.com

foto
Ing. Pavla Berkovámanaging director v personální agentuře Dream job
pavla@dream-job.cz
Tel: +420 602 723 046
 

Nejnovější články z rubriky Gastro

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více
Foto: AHR ČR

Pavel Hlinka nositelem Gaspart Bonet Foundation Award

Během 84. valného shromáždění konfederace HOTREC, které se uskutečnilo v Praze, obdržel Pavel Hlinka evropské ocenění za svůj mimořádný přínos k propagaci odvětví cestovního ruchu a pohostinství v České republice. V tiskové zprávě to uvedla Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR...

Číst více