Jihočeši již vědí…

V rámci krajů se Jihočeský kraj stal v České republice průkopníkem, který využil metody analýzy signalizačních dat, jež tak přinesly mnohem komplexnější data o výkonnosti turismu tohoto kraje. Tuto studii pro Hospodářskou komoru Jihočeského kraje připravila společnost KPMG Česká republika v úzké spolupráci s poskytovatelem podkladových dat, společností T-Mobile Czech Republic.

Analýza signalizačních dat mobilních operátorů umožňuje mnohem přesněji a detailněji zmapovat turistickou atraktivitu daného území. Hlavní výhoda, proti tradičním datům Českého statistického úřadu, ze kterých lze zjistit pouze návštěvnost v hromadných ubytovacích zařízeních (HUZ), spočívá především v jejich komplexnosti. Z dat mobilních operátorů lze dále zjistit údaje za:

  • individuální ubytovací zařízení, tedy hosty, kteří tráví svou dovolenou v zařízeních, které nejsou součástí registru ubytovacích zařízení ČSÚ,
  • jednodenní návštěvníky,
  • návštěvy příbuzných a známých,
  • oblast druhého bydlení (chataři a chalupáři), které je možné ve vybraných případech zahrnout jako součást cestovního ruchu.
  • Z výsledků provedené analýzy signalizačních dat v Jihočeském kraji je patrné, že data Českého statistického úřadu pokrývají cca 14 procent celkové návštěvnosti tohoto kraje. Absolutně to znamená 5,5 mil. dnů strávených turisty dle ČSÚ oproti 15,3 mil. strávených dnů turisty a dalším 25 mil. dnů realizovaných jednodenními návštěvníky, vše dle analýzy signalizačních dat.
     

Účastník cestovního ruchu je však vždy nositelem ekonomického přínosu, neboť z jeho návštěvy je generována spotřeba, a ta má přímé efekty na ekonomiku daného území. Pokud není tato návštěvnost v dostatečné kvalitě evidována, je velmi obtížné ekonomický přínos turismu v daném území prokázat.

Metodika analýzy signalizačních dat

Princip metodiky spočívá v analýze signalizačních dat poskytnutých mobilním operátorem za zvolenou lokalitu v daném čase. V dnešní době je již možné se operativně zaměřit jak na různě rozlehlá území (atraktivita, obec, město, turistická oblast, kraj, celý stát), tak na libovolný časový úsek, ve kterém jsou data sledována. Také lze významně urychlit proces získání dat, neboť jakákoliv příprava tradičního výzkumu, případně zahájení sledování dat za vybrané území ČSÚ vyžaduje nesrovnatelně delší dobu. Než je možné data použít, dochází nejprve k jejich důkladné přípravě pro návaznou analýzu. Data jsou striktně anonymizována, agregována a kalibrována pro zvolené území a časový úsek. Vzhledem k tomu, že tato data postihují pouze osoby připojené do dané mobilní sítě, je nutné správně definovat datovou základnu vypovídající o celkové návštěvnosti ve vybraném území. K tomu dochází na základě propočtu tržního podílu mobilního operátora ve vazbě na původ návštěvníků.

Signalizační data přinášejí dosud neznámé informace

Sledování návštěvnosti prostřednictvím signalizačních dat je výzkumem, který probíhá vlastně nepřetržitě. V případě tradičního výzkumu by to znamenalo přítomnost tazatelů po 24 hodin denně a 365 dnů v roce. To je samozřejmě v praxi jak technicky, tak z hlediska nákladů na takový výzkum neproveditelné.

Data však umožňují poskytnout informace, se kterými aktéři cestovního ruchu neměli dosud příležitost pracovat. Jedním z takových údajů jsou informace o turistech, kteří v daném území strávili celých 24 hodin. Úplně jiný ekonomický přínos má návštěvník, který v dané lokaci pouze přenocoval a druhý den odjel jinam, než turista, který v dané lokalitě strávil celých 24 hodin.

Na základě analýzy pro Jihočeský kraj tak bylo zjištěno, že v roce 2015 bylo realizováno téměř 5,6 milionu celých turistodnů (24 hod.), přičemž největší podíl těchto dnů byl zaznamenán v turistické oblasti Česká Kanada a Třeboňsko.

Analýza signalizačních dat poskytuje podrobné informace také o zdrojových ­trzích, což z nich dělá velmi cenné údaje pro marketingové účely a efektivnější zacílení návazných marketingových kampaní. Z provedené analýzy v Jihočeském kraji tak vyplynulo, že nejvíce turistů přijíždí z hlavního města Prahy (31 %) a Středočeského kraje (22 %) a tráví zde nejdelší dovolené v porovnání s ostatními kraji. Ze zahraničních zemí přijíždějí turisté nejčastěji z Německa a Rakouska (40 %).
 

Graf 1 – Celková návštěvnost Jihočeského kraje dle signalizačních dat mobilních operátorů a ČSÚ v roce 2015 Graf 2 – Podíl turistodnů a celých dnů strávených turisty v Jihočeském kraji
 Graf 1 – Celková návštěvnost Jihočeského kraje dle signalizačních dat mobilních operátorů a ČSÚ v roce 2015 „ title=  Graf 2 – Podíl turistodnů a celých dnů strávených turisty v Jihočeském kraji „ title=
Zdroj: KPMG ČR s využitím dat ČSÚ Zdroj: KPMG ČR

Aby bylo možné určit výsledné hodnoty skutečné turistické návštěvnosti s vysokou mírou přesnosti, je nutné podrobit sledované území a čas sběru podrobnou analýzou, na základě které jsou vyňaty jiné ekonomické aktivity v území nebo aktivity rezidentů. Je tak možné získat velmi přesná data o turistické návštěvnosti zvoleného území ve sledovaném čase.

 

Téměř revolucí z hlediska sběru dat je možnost komplexně zmapovat segment jednodenních návštěvníků. Z analýzy pro Jihočeský kraj je tak možné zjistit, že do kraje v roce 2015 přijelo 9,4 milionu jednodenních návštěvníků z jiných krajů České republiky a ze zahraničí, kteří přijíždějí nejčastěji v letním období. Zjistit je možné také velmi podrobné údaje. Z této analýzy tak víme, že nejvyšší denní návštěvnost 83 000 jednodenních návštěvníků byla dosažena v neděli 21. 6. 2015, kdy se v Českém Krumlově konaly Slavnosti pětilisté růže.

V případě Jihočeského kraje byly velmi zajímavým údajem informace o vnitřním cestovním ruchu probíhajícím v rámci vlastního kraje. Zpracovaná analýza tak potvrdila informaci, že Jihočeši jsou patrioti a ve významném podílu tráví svou dovolenou v Jihočeském kraji. Podíl vnitřního cestovního ruchu v kraji na celkové návštěvnosti jižních Čech dosahuje cca 50 procent.

Znalost komplexních čísel přináší souhrnné informace o stavu cestovního ruchu a o rozvoji návazných odvětví, což umožňuje realizovat důležitá strategická rozhodnutí, efektivněji realizovat marketingové aktivity, a rozvíjet tak cestovní ruch v souladu s jeho potřebami.

Text: Ondřej Špaček, Radek Chaloupka, David Broďák
(tým KPMG Česká republika)

Foto: Shutterstock.com

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více