Institut turismu agentury CzechTourism rozšiřuje odbornou on-line platformu pro práci s daty cestovního ruchu. O přínosech Marketingového informačního systému jsme hovořili s ředitelkou Institutu turismu agentury CzechTourism Markétou Vogelovou.
Co bylo impulsem k vytvoření marketingového informačního systému?
Cílem projektu Marketingového Informačního systému („MIS“) agentury CzechTourism bylo vytvořit informační systém, který umožní ukládat na jednom místě informace z různých datových zdrojů a zpřístupní výsledky výzkumů agentury CzechTourism i statistická data dalších partnerů odborné i široké veřejnosti v přehledné a uživatelsky přívětivé podobě. Potřebu vytvoření takového systému ovlivnilo několik klíčových faktorů. Z nich nejzásadnější byla kombinace dynamického rozvoje informačních technologií a požadavků na marketingový výzkum.
Tyto dva faktory vedly k dramatickému nárůstu objemu realizovaných výzkumů, tedy k rostoucímu objemu dat, která je třeba následně zpracovávat. Společně s tím sílil počet dotazů a požadavků na konkrétní informace, jejichž individuální dohledávání a zpracování bylo neefektivní. Agentura CzechTourism proto od roku 2014 realizovala projekt on-line platformy, která by byla schopná data z jednotlivých zdrojů a od jednotlivých uživatelů sama zpracovávat a přehledně je nabízet koncovému uživateli.
Jak systém funguje a jaká data obsahuje?
Jádrem systému je nyní centrální databáze, do které jsou postupně vkládána data o návštěvnosti hromadných ubytovacích zařízení ze zdrojů Českého statistického úřadu, stejně jako data o návštěvnosti turistických informačních center, u kterých je zdrojem CzechTourism. Postupně jsou doplňována data z dalších zdrojů, např. údaje České národní banky o platební bilanci. Tato data je možné procházet v sekci „Sestavy“, která v současné době zahrnuje 17 základních, uživatelsky modifikovatelných grafických výstupních sestav. K rozšíření počtu sestav přistoupíme na základě vyhodnocení požadavků a zkušeností uživatelů po prvním roce provozu.
Další významnou funkcionalitou MIS jsou profily států (tzv. „country reporty“) a profily krajů České republiky. Ty jsou umístěny v sekci „Přehledy“ a poskytují uživatelům přehledné základní informace o vybraném teritoriu v podobě automaticky generovaného reportu, který je možno také stáhnout ve formátu PDF. Oba typy dokumentů jsou odborným výstupem, který může sloužit pro strategické rozhodování v oblasti soukromého i státního sektoru či pro oblast vzdělávání.
Profily států jsou v době uzávěrky tohoto vydání postupně doplňovány, profily regionů budou k dispozici během první poloviny tohoto roku.
Chystáte v letošním roce další rozvoj tohoto projektu?
V letošním roce je naplánováno další rozšíření sestav a reportů, i postupné doplňování databáze o nově získaná data z výzkumů agentury CzechTourism. Marketingový informační systém
je stěžejním projektem Institutu turismu, který umožní některé procesy zautomatizovat a zefektivnit. S ohledem na technická omezení systému nebude účelné vkládat do něj historická data z minulých let, ale u dat z nově zadávaných výzkumů se již s importem do MIS počítá a budou pro uživatele jednoduše dostupná.
Uživatelské zkušenosti i zpětnou vazbu uvítáme v diskusním fóru, kde můžete navrhnout vytvoření nové sestavy či country reportu. Všechny funkce MIS jsou uživatelům k dispozici po registraci, která je bezplatná.
Marketingový informační systém najdete na http://mis.czechtourism.cz.
Projekt vytvoření Marketingového informačního systému, který umožní snadné zpracování, analýzu a interpretaci kvantitativních dat i sběr, zpracování a využití kvalitativních informací o vývoji trhu cestovního ruchu započal v roce 2014 technickým návrhem systému. Na začátku roku 2017 nabízí MIS základní sadu reportů, které umožňují pohodlnější práci s daty o cestovním ruchu.
Foto: CzechTourism