Informační centra fungují jako malé ostrůvky

Návštěvnost informačních center v rámci Zlínského kraje má v posledních několika letech poměrně vzestupnou tendenci, čemuž napomáhá především stále rostoucí obliba východní Moravy jako takové. Zatímco některá infocentra umějí svou přítomnost v místě naplno využít, o jiných se občas turista nedozví, pokud o ně omylem doslova nezakopne.

Na území kraje se nachází okolo 40 informačních center, přičemž zakladatelem a provozovatelem většiny z nich je příslušné město, jen výjimečně jím je neziskový subjekt. A jejich návštěvnost, kterou si jednotlivá infocentra zaznamenávají sama pomocí počítacích zařízení u vstupů, neustále a výrazně roste. Zjišťování těchto údajů je přitom důležité nejen pro ně samotné, ale i pro Centrálu cestovního ruchu Východní Moravy (CCRVM), která se však zajímá jen o vybrané pobočky, jejichž statistiky pravidelně zveřejňuje. Dle ředitelky CCRVM Dany Daňové bylo v 18 sledovaných infocentrech v roce 2016 obslouženo na 633 000 klientů, což představuje v meziročním srovnání nárůst o devět procent. To samozřejmě není až tak závratný růst. Pokud se však návštěvnost infocenter v loňském roce srovná s rokem 2014, ukáže se již poměrně závratný nárůst dokonce o 44 procent, a to už se na jejich fungování projeví výrazně.

Nabídka i služby se musejí sjednotit

Proto je pro infocentra umístěná v blízkosti významných turistických cílů důležité personální zajištění celoročního provozu. „To považuji za základní podmínku dobrých služeb informačního centra v turistické oblasti. Je to samozřejmě otázkou nejen zájmu návštěvníků, ale hlavně finančního zajištění provozu. Díky tomu, že náš zřizovatel město Luhačovice si plně uvědomuje náš význam i důležitost zajištění celoročního provozu, tak s poskytováním služeb po celý rok nemáme problém,“ uvedla ředitelka Městského turistického a informačního centra Luhačovice Hana Slováková. I další oslovení zástupci považují tento faktor za klíčový, protože infocentra jsou neodmyslitelnou součástí struktury města. „Hrají nezastupitelnou roli v přímém kontaktu s návštěvníky a jsou ‚obličejem‘ značky Východní Morava,“ zmiňuje koncepční dokument nazvaný Aktualizace Programu rozvoje cestovního ruchu Zlínského kraje na období 2015–2020, který se věnuje přesně tomu, co napovídá jeho název.

Hrají nezastupitelnou roli v přímém kontaktu s návštěvníky a jsou obličejem značky Východní Morava.

Zároveň však uvádí, že jednotlivá informační centra operují relativně samostatně a fungují do jisté míry jako „ostrůvky“, což bohužel způsobuje poměrně výraznou nesourodost nabídky jejich služeb v rámci srovnání celého kraje. A právě to je potřeba do budoucna změnit. „Je důležité sladit, sjednotit a kvalitativně sobě přiblížit všechna informační centra, na které turista může narazit. Neplatí zde přímá úměra, že čím menší obec, tím méně důležité informační centrum. Vzhledem k trendům, které posouvají informační centra stále více na výsluní pozornosti zákazníka plánujícího své aktivity, je nejvyšší čas se komplexně jejich zapojením zabývat,“ doplňuje dále výše uvedený dokument.

Neznalost pracovníků je nepřijatelná

Infocentra se skutečně začínají stávat jakousi výkladní skříní nejen svého města či oblasti, ale do jisté míry celého kraje. Základem jejich činnosti jsou přitom především kvalitní služby, dostatek propagačních materiálů a aktuální informace poskytované usměvavými lidmi, kteří podle Hany Slovákové musejí tuto práci dělat s láskou. „V neposlední řadě je potřeba zajistit i dobře dostupné a velké prostory, ve kterých se návštěvníci budou cítit dobře. Samozřejmostí by už v dnešní době mělo být dobré počítačové vybavení. Velmi se nám například osvědčil venkovní počítač s přístupem na internet, který je hostům k dispozici 24 hodin denně,“ dodala dále.

 Pracovnice Městského turistického a informačního centra Luhačovice

Pracovnice Městského turistického a informačního centra Luhačovice

Aby mohli zaměstnanci infocenter podávat ty nejaktuálnější informace, musí být zajištěno pravidelné odborné dovzdělávání. „Bez studia a vzdělání není naše práce možná. Pracovníci si musí neustále doplňovat své vědomosti a dovednosti,“ řekla Hana Slováková. „To je zajišťováno A.T.I.C. ČR, která kromě školení nabízí i vzdělávací zájezdy. Využíváme také nabídky různých vzdělávacích agentur zaměřených na cestovní ruch. Informace o ak­tuální turistické nabídce získáváme i na setkáních informačních centrech a na veletrzích,“ doplnila vedoucí oddělení cestovního ruchu a informací Magistrátu města Zlína Eva Manišová. Základním předpokladem pro práci v infocentru je rovněž neustálé sledování a získávání nových informací v médiích, na internetu či sociálních sítích. „Snažíme se komunikovat s podnikateli v cestovním ruchu, aby měli sami zájem své nabídky naším prostřednictvím prezentovat. Veškeré informace našeho TIC se pravidelně, minimálně před sezonou, aktua­lizují. Dá se říct, že odpověď nevím je pro nás nepřijatelná a vždy se ji musíme snažit změnit na zjistím, dohledám, a především příště, už vím,“ dodala k problematice ředitelka infocentra v Luhačovicích.

Avšak se znalostí informací o vlastním městě si dnes zaměstnanci infocenter rozhodně nevystačí. Ať už kvůli tomu, že celá řada návštěvníků se do kraje vrací opakovaně, nebo kvůli tomu, že zahraniční návštěvníci vyžadují mnohem širší znalosti nejen o kraji, ale vlastně celé republice. „Ti totiž většinou neberou jako cílovou destinaci pouze Zlínsko, ale klidně celou Moravu nebo dokonce celou ČR a tomu také odpovídá jejich poptávka, kdy je hodně zajímají informace o dopravě do Olomouce, Kroměříže, Brna nebo Prahy,“ vysvětila Eva Manišová.

Sebelepší prezentace osobní kontakt nenahradí

Informační centra jsou v oblasti cestovního ruchu nezastupitelným činitelem. S tím souhlasí nejen zřizovatelé a ředitelé infocenter, ale i samotní představitelé kraje. Je to především z toho důvodu, že osobní poskytnutí informací bude ještě dlouho klíčovým způsobem propagace dané destinace. „Osobní přístup, ochota, úsměv a komunikace jsou přidané hodnoty, které nemůžeme ani v době vyspělých komunikačních technologií opomíjet. Asi se žádnému počítači nedá sdělit, že jsem na místě byl s rodiči, že se mi zde líbí a jenom to chci někomu sdělit,“ dodala Hana Slováková.

Spousta lidí se navíc i v dnešní době neumí v nepřehledném množství informací, které nabízí on-line prostor, vyznat. Lidé jsou v dnešní době velmi dobře informováni o tom, jaké služby jim mohou infocentra poskytnout. Nejsou to často pouze upomínkové předměty, tištěné propagační materiály či suché informace, ale především jim jde o osobní zkušenost člověka, který má rád nejen svou práci, ale i místo, které prezentuje a reprezentuje. A spokojený klient, který se opakovaně vrací, je dle mnohých tou nejlepší reklamou.

Foto: Městské turistické a informační centrum Luhačovice

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více