Grand Prix festivalu Tourfilm obdržel rakouský spot režiséra Johannese Geberta s názvem An Alpine Sense of Life. Zvítězil v konkurenci 273 dalších snímků. Jubilejní 50. ročník Tourfilmu probíhá v Karlových Varech do zítřejšího večera, kdy program vyvrcholí představením Blaník Divadla Járy Cimrmana. Tematicky se festival ohlíží za vývojem cestování v uplynulých pěti desetiletích. Tváří letošního ročníku je cestovatel Miloslav Stingl.
Tourfilm
Vítězný snímek rakouských tvůrců (k vidění např. ZDE) nazírá na život v Alpách očima mladých. Skrze jejich příběhy se snaží divákovi ukázat, co znamená život v horách, kterému čelí s otevřeností, lehkostí a vychutnávají si vše, co nabízí. „Filmu se podařilo vymanit z pouhé vizitky rakouských Alp. Stylem natočení, pohybem kamery a jemnými protisvětly jde na jednu stranu o nadstandardní řemeslo, ale na stranu druhou obsahuje výrazný nápad personifikace, tedy přirozeně plynoucího představení lidí, kteří krajinou procházejí, fotografují, pracují v ní, žijí, jsou do ní vkořenění a hlavně ji cítí. Konečný titulek ‚Feel Austria‘ je tedy velmi výstižný, protože snímek vytváří audiovizuálními prostředky bohatou a jemnou atmosféru, která inspiruje k návštěvě rakouských horských strání a příkrých kamenných srázů velehor,” dodává k výsledku předseda mezinárodní poroty Martin Štoll.
V kategorii dokumentů s tématikou cestování do 60 minut získal prvenství indický snímek „Benaras-the unexplored attachments“, v němž jeho režisér Amartya Bhattacharyya zve diváky do starobylého indického města Váranásí, které se nachází na břehu řeky Gangy. Režisér přináší velice intimní a emotivní pohled město, které láká k návštěvě turisty a cestovatele z celého světa. Zároveň se zamýšlí nad prchavostí a pomíjivosti zájmu většiny z jeho návštěvníků, kteří na chvíli přijedou a město opět navždy opustí.
Mezi promo spoty do tří minut dosáhl na hlavní cenu své kategorie spot z portugalské produkce „Turismo Centro Portugal – Preferred Destination ECTAA´s 2017“. Portugalsko mimochodem letos do soutěže přihlásilo absolutně nejvíc snímků. V kategorii promo spotů delších než tři minuty získal nejvyšší ocenění rakouský snímek „Upper Austria – An incredible journey“.
V rámci jubilejního ročníku se v mezinárodní soutěži objevila nová kategorie amatérských krátkých filmů nebo „vlogů“ s tematikou cestování. Zde si hlavní cenu odnesl snímek „DugOut“ britského režiséra a dobrodruha Benjamina Sadda, který se svým kamarádem vydal na cestu do Ekvádoru. Zde objevovali kouzlo amazonského deštného pralesa na vlastnoručně vyrobené kánoi.
„Blahopřeji všem výhercům letošního jubilejního 50. ročníku Tourfilmu i TourRegionFilmu, který byl věnován proměnám cestování v České republice za uplynulých padesát let. Porota neměla snadnou úlohu, protože musela vybírat z více než 350 snímků. Velmi mě potěšilo, že kvalita přihlášených filmů je rok od roku vyšší,“ dodala k letošním výsledkům ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. Ředitelka Odboru cestovního ruchu MMR ČR Renata Králová pak na dnešní tiskové konferenci v Karlových Varech vyzdvihla mezinárodní význam Tourfilmu a přínos propagačních filmů pro destinační marketing. I tuzemské spoty mají podle ní podíl na tom, že v prvním pololetí letošního roku přicestovalo do České republiky víc jak o 12 procent více turistů než ve stejném období loňského roku.
[fotogalerie2]
TourRegionFilm
Festival rozdal po čtyřiadvacáté i ceny v národní sekci TourRegionFilm, do kterého bylo přihlášeno 94 děl. Mezi mobilními aplikacemi a webovými stránkami nejvíce porotu zaujal „Oficiální průvodce po severní Moravě a Slezsku”, nejlepším dokumentárním filmem s tematikou cestování, včetně online a TV sérií se stal seriál z produkce České televize „Národní klenoty II”. V sekci promo spotů do deseti minut si cenu odnesl spot režiséra Petra Kašpara a produkce Revitalizace KUKS o. p. s. „Zkus Kuks”. V sekci amatérských krátkých filmů porota udělila cenu snímku Markéty Hanákové a Lumíra Mikulenky „Afghánské odmítnutí”. Kompletní výsledky obou soutěžních přehlídek najdete v přiloženém PDF dokumentu.
Doprovodný program
Festival se letos odehrává v prostorách Grandhotelu Ambassador Národní dům. Návštěvníci se mohou těšit na projekce soutěžních snímků, besedy s cestovateli (Miloslav Stingl, Jan Révai, Rudolf Švaříček, Petr Slavík aj.), fotografické workshopy s Tomášem Třeštíkem a Petrem Janem Juračkou atd. „Do doprovodného programu se stále více snažíme zapojit mladé lidi, nezřídka i školního věku. Tam vedl letošní hlavní posun festivalu,“ komentovala dnes vývoj festivalu ředitelka pořádající agentury CzechTourism Monika Palatková. Jedním z hlavních pilířů programu festivalu je ten, který je určen školám. Z velké části se také poprvé v historii přímo ve školách odehrává.
Agentura CzechTourism dnes také představila svůj projekt Baroko Play, v rámci kterého zapojila do svých marketingových aktivit veřejnost – destinační spot představující Česko coby zemi s bohatým barokním dědictvím vznikal formou soutěže pro studenty filmových škol i další zájemce. Vítězný spot s názvem TechnoMeetsBaroque najdete ZDE. Vyvrcholením doprovodného programu letošního Tourfilmu bude zítřejší představení Blaník v podání Divadla Járy Cimrmana, které letos stejně jako festival slaví 50. výročí vzniku.
Foto: -pmu-