GEOFUN – mobilní geolokační hra nové generace

V minulém vydání jsme si představili advergamingové aktivity jako možný marketingový nástroj v oblasti cestovního ruchu. Ve výčtu nechyběl GEOFUN, který byl spuštěn během léta na území Českomoravského pomezí. Nyní hledá cesty, jak se rozšířit do celého území České republiky, a tak předkládáme popis jeho možností včetně informací o cenách za jeho pořízení.

 Princip hry spočívá ve využití chytrých telefonů (smartphones), které disponují rozsáhlými technickými možnostmi, a to především v oblasti geografické lokalizace. Díky GPS modulu telefon přesně ví, kde se nacházíte, zobrazí váš pohyb na mapě, umí měřit vzdálenost, kterou jste ušli, i vzdálenost od vás k různým cílům, měří čas, umí zaznamenávat i pouštět video, zobrazovat fotografie, komunikovat s vámi hlasově, hodnotit vaše odpovědi na různé otázky a ještě mnoho dalšího. To vše využívá GEOFUN k tomu, aby si návštěvníci užili při poznávání krás naší země spoustu zábavy.

Hráč, který se do hry zapojí, si nainstaluje aplikaci GEOFUN do chytrého telefonu (s operačním systémem Android nebo iOS) a provede načtení nejbližších úkolů. Následně již pro samotnou hru nepotřebuje internetové připojení, běží tedy off-line. Spuštěná hra v terénu nabídne úkoly, které se nacházejí v okolí hráče.

Kouzlo GEOFUNu tkví právě v tom, že hráč neví, jaké úkoly ho čekají, dokud nedorazí na určené místo začátku geosrandy. Předem pouze zjistí stručný popis úkolu a faktory náročnosti, které jsou čtyři – fyzický, mentální, trapnosti a zábavy. Průvodce předem ještě prozradí, jaké pomůcky pro úkol může potřebovat a informace o tom, zdali je úkol možné zdolat i na vozíčku, s kočárkem, na kole apod. Jelikož hráči často v rámci plnění úkolu musí navštívit zámek, hrad či muzeum, nechybí informace o otevírací době a výši vstupného. Samotné sdělení obsahu úkolu se aktivuje na určeném místě, na které ho aplikace navede. Úkoly mohou být různého druhu, vždy by měly mít ale vlastní příběh související s daným místem.

Plnění úkolu sleduje a kontroluje samotná mobilní aplikace prostřednictvím technických možností (senzorů), které má chytrý telefon k dispozici. Hráči pak dostávají body (geonky) podle úspěšnosti plnění úkolů. Jiný způsob hodnocení je možný prostřednictvím uživatelů. Např. úkolem může být natočit krátké video, zazpívat píseň (a nahrát ji), zapsat textově příběh, který aplikace odešle na web GEOFUNu, kde je pak návštěvníci mohou hodnotit. Podle těchto hodnocení budou hráči dostávat body.

Celkový počet bodů za úspěšně splněný úkol je dán součtem všech faktorů úkolu, tedy celkovou náročností úkolu. Tím je hráč motivován pouštět se do náročnějších úkolů. Hráč získává body do celkového skóre a je možné jej pak vyhodnotit, např. za sezonu, pro vymezené území apod.

Kromě získaných bodů je možné hráče ocenit např. zobrazením historických fotografií daného místa (podívá se, jak dané místo vypadalo před lety), spuštěním videoprezentace apod.

Prezentace GEOFUNu

Web www.geofun.cz poskytuje mnoho dalších užitečných informací. Návštěvníci zde naleznou kromě jiného např. geoslovník a životopis otce hry Bohuslava Geofotra, se kterým by se každý geosrandista měl předem seznámit. Naučí vás, jak se geosrandisté zdraví a nabídne informace o jednotlivých geosrandách s možností jejich filtrace, odpovědi na nejčastější otázky atd. Umožňuje také hodnotit natočená videa, audionahrávky či jiné výtvory geosrandistů. Hra má také svoji Facebookovou prezentaci na adrese www.facebook.com/GeofunCZ .

Současný stav

Hra byla spuštěna během letní sezony 2013 na území Českomoravského pomezí, kde jsou aktuálně k dispozici na čtyři desítky rozličných úkolů spjatým s daným místem.

Cílem je navrhnout úkoly pojetím a obsahem tak rozmanité, aby každý další úkol, do kterého se hráč pustí, jej nadchnul a pokračoval v jejich plnění.

Cílovými skupinami hry jsou hraví lidé, co mají zájem o poznávání nových věcí a hledající zábavu. Předpokládáme, že mezi ně budou patřit kolektivy mladých lidí, rodiny s dětmi i bezdětné páry.

Vytváření úkolů

Příběh a úkoly jsou vytvářeny vždy konkrétně pro dané místo. Samotný region či město si určuje, kde se hra odehrává, kam chce turisty nasměrovat, jaká místa jim ukázat a s jakým průvodcem. Program pro turistu je možné připravit hned na několik dní. V rámci plnění úkolů mohou hráči vymýšlet vlastní příběhy, natáčet videa, pořizovat zajímavé fotografie, takže o produkci vtipného a zajímavého materiálu pro webové stránky nebo Facebookovou prezentaci regionu opravdu nebude nouze. Právě od tohoto uživatelského materiálu se očekává, že bude dále virálně šířen, a tím se bude rozšiřovat povědomí o GEOFUNu i regionu. Hráči budou diskutovat, vyjadřovat se k úkolům a v neposlední řadě sbírat body (tzv. geonky) do různých žebříčků. Žebříčky je možné vytvářet a vyhodnocovat místně (tedy pro dané město či region), ale i tematicky.

Průvodci mohou být slavní rodáci, známé osobnosti (případně lze využít i služeb imitátorů), kultovní pohádkové postavy spojené s regionem, popřípadě není problém v rámci GEOFUNU takovou postavu nově vytvořit.

Úkoly lze také tvořit také jako průvodce po stopách filmařů, tedy do geosrandy zakomponovat místa, kde se točily známé filmy. Prvním takovým počinem je úkol Všichni dobři rodáci, kde se nám pro geosrandu podařilo získat komentář samotného režiséra Jasného a souhlas s užitím konkrétních záběrů z filmu. Přehrávají se vám tedy konkrétní scény z filmu na místech, kde se hráč aktuálně nachází.

 

Výhody hry

 

  1. Hlavním sloganem hry je „Hra, co svět neviděl…“, což znamená 100% virtuálnost (a tedy i ekologičnost) této hry. Hru jsme schopni spustit kdekoliv, aniž bychom na místě museli něco instalovat či složitě domlouvat (i když mnohdy je samozřejmě domluva výhodou).

 

  1. Úkoly připravujeme na míru potřebám regionů (marketingovým strategiím a záměrům).
  2. Předpokládáme, že kolem GEOFUNu se brzy vytvoří široká a aktivní komunita, kterou bude možné snadno oslovit. Jako základ bude využita uživatelská databáze s cca 44 tis. aktivními účty.
  3. Ve hře je možné snadno propojit minulost se současností prostřednictvím historických fotografií (GEOFUN umí ukázat historické fotografie míst, na kterých se hráči nacházejí).

 

  1. GEOFUN má vlastní systém hodnocení úspěšnosti hráčů a přidělování hodností, nicméně v případě zájmu je možné pro zákazníka vytvořit vlastní systém hodnocení a odměňování (pro úkoly na jeho území).
  2. GEOFUN funguje na principu advergamingu, který zviditelní vaši značku (region, město) prostřednictvím zábavné hry.
  3. Regionu OHP vytvoříme samostatnou prezentaci tzv. georegionu, a to jak v aplikaci, tak na webu.
  4. Data ze hry (informace o úkolech a žebříček hráčů) zpřístupníme také v rámci webových stránek zákazníka.

Ceník

Tvorbu geosrand vytváříme na míru potřebám zákazníka, jeho záměrům a marketingové strategii a zahrnuje:

  • vytipování vhodných míst v regionu (městě) ve spolupráci se zákazníkem,
  • návrhy a výběr virtuálního průvodce pro jednotlivé úkoly,
  • vytvoření návrhu scénáře příběhů a samotných úkolů, konzultace se zákazníkem,
  • testování funkčnosti a vyladění chyb v terénu,
  • umístění úkolů do aplikace GEOFUN a vytvoření prezentace v rámci webu www.geofun.cz
  • aktivní marketing na portálech www.czecot.cz  (u prezentovaných turistických objektů se zobrazuje nejbližší geosranda) a www.tourmapy.cz (zobrazuje se zde defaultní zákres všech geosrand), www.facebook.com/GeofunCZ,
  • zpřístupnění dat pro webové stránky zákazníka (informace o geosrandách, výkony hráčů včetně jejich nahrávek (audio/video) a textových výstupů,
  • aktualizace údajů souvisejících objektů v informačním systému CZeCOT (kontakty, otvírací doba apod.),
  • zpřístupnění statistik počtu stažení jednotlivých geosrand a jejich hranost (bodové výsledky).

Cena za vypracování 1 úkolu/geosrandy: 15 000 Kč bez DPH
Při tvorbě 20 a více úkolů: 10 000 Kč bez DPH / úkol

Příplatky:

  • nákup fotografií z fotobank, zvukových nahrávek z audiobank a videosnímků z videobank (s tím může souviset i následně platba licenčních poplatků),
  • využití rozšířené reality,
  • umisťování QR kódů / NFC štítků v terénu a jejich integrace do úkolů,
  • pořízení videoprezentací (hrané, animované apod.),
  • sazba a tisk informačních letáků,
  • internetová kampaň (Sklik, Adwords),
  • namluvení textů profesionálními speakery případně imitátory,
  • lokalizace hry do cizích mutací,
  • marketingové služby (vytváření tiskových zpráv, jejich šíření apod.),
  • vizualizace průvodce/průvodců (v případě, že ji zákazník nedodá).

Doba realizace

Doba realizace závisí na počtu úkolů, rozsahu požadavků a příplatkových služeb. Samotný úkol lze realizovat za 1–2 týdny, soubor 20 úkolů znamená dobu realizace 2–3 měsíců.

 Miroslav Dobeš, projektový manažer
 
Tel.: 733 545 635, E-mail: mirek@wmp.cz
 
Skype: czwmp07
 
World Media Partners, s. r. o.
 
www.wmp.cz, www.geofun.cz

Nejnovější články z rubriky

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více