Devatero otázek pro Pavla Kosaře

Do pomyslného křesla pro hosta tentokrát usedl ředitel zastoupení agentury CzechTourism pro Severní Ameriku Pavel Kosař. Stejně jako jeho kolegové v předchozích vydáních odpovídal na otázky, kterými se snažíme monitorovat trendy v příjezdovém cestovním ruchu z různých koutů světa a naznačit příležitosti, které se českým podnikatelům na daných trzích nabízejí.

Pavel Kosař Jaký je aktuální stav cestovního ruchu v USA a jaké jsou na trhu patrné trendy?

Při hodnocení situace v oblasti cestovního ruchu v USA je nevyhnutelné vyjít ze současného stavu americké ekonomiky a společnosti. Na první pohled je patrné, že americká ekonomika je již delší dobu v těžkostech a je jen velmi obtížné tento stav zvrátit a dostat do doby před světovou hospodářskou krizí. Toto ozdravení, které by si přáli v USA všichni, je předmětem silné a často velmi vášnivé politické diskuse na všech úrovních.

Problémy na burze, snížení ratingu, vysoká nezaměstnanost, dlouhodobý deficit státu, sociální reformy, zdravotnictví i inflace jsou jistě věci, které brání hospodářskému růstu a v dohledné době se nepředpokládá rychlé či výrazné oživení. Většina amerických států prochází těžkým rozpočtovým obdobím, dochází ke škrtům v celé oblasti, k propouštění a snižování mezd. V této souvislosti je dobře vědět, že státní zaměstnanci představují zhruba 15 procent střední třídy v USA, ale podobná situace je i v soukromém sektoru. Z toho lze usuzovat, že tyto vlivy se promítnou jednoznačně ve snížení zájmu lidí o utrácení peněz a to hlavně za služby, a v menší ochotě cestovat.

Rodiny ze střední třídy s příjmy okolo 95 tisíc dolarů ročně pociťují ekonomické problémy dnešní Ameriky velmi silně. Všeobecná nejistota ohledně budoucnosti jejich firem a pracovních míst je nutí šetřit a omezit výdaje. Na druhou stranu se nyní důležitější součástí americké ekonomiky stává export zboží, roste totiž poptávka po produktech automobilového průmyslu, letectví, farmacie, těžby surovin apod. Je tomu tak díky velmi slabému americkému dolaru. Ten ale naopak rozhodně nenahrává zájmu turistů o cesty do zahraničí.

I na domácí půdě je zřejmý úbytek turistů a slabá domácí turistika trápí hoteliéry, restauratéry, přepravce, přírodní parky a ostatní atrakce v úspěšném podnikání. V červenci a srpnu by za normálních podmínek byly plné hotely a motely. Letos například tomu tak v mnoha případech nebylo a mnozí podnikatelé říkají, že tak slabou sezonu dlouho nepamatují.

Trendy v cestovním ruchu je tedy možné označit jako mírně stagnující, více Američanů nám bude jistě zůstávat doma. Je zajímavé, že z důvodu ekonomické recese se vytváří i nový termín „stay­cations“ označující dovolenou strávenou buď přímo doma nebo v blízkém okolí.

Můžete na základě nejaktuálnějších statistik popsat příjezdy z USA do ČR?

Myslím, že za stávající situace se příjezdový cestovní ruch z USA do České republiky dá označit jako úspěšný a dostupné statistiky napovídají, jak se za poslední dobu daří turisty z USA do naší země lákat.

Ve 2. čtvrtletí se turisté z USA počtem příjezdů do České republiky umístili na 4. místě za Němci, Rusy a Poláky. Celkově jich v dubnu až červnu přijelo 99 tisíc, což mne vede k odhadu, že za celý rok příjezdy z USA výrazně překročí 300 tisíc osob. Přihlížím pochopitelně k tomu, že zmiňované druhé čtvrtletí patří k poněkud silnějším obdobím roku.

Na turistech z USA je zajímavé sledovat i jiné ukazatele, konkrétně počet přenocování, průměrnou dobu pobytu a také výši útrat. A také oblasti, kam nejraději jezdí. V případě amerického turisty jde jednoznačně o Prahu, rád však vyrazí i do regionů.

Jen pro srovnání – v roce 2010 vycestovalo z USA do zahraničí 63,6 milionu osob, z toho 13,3 do Kanady, 19,4 milionu do Mexika, a 30,9 milionu do zámoří. Z této skupiny, která nás samozřejmě zajímá nejvíce, pak celá polovina turistů (15,5 milionu) zamířila do Evropy.

Žebříček Američany nejvíce navštěvovaných destinací vedou Mexiko, Kanada a Japonsko, v Evropě pak Velká Británie, Německo, Itálie a Francie. Česká republika patří do skupiny 25 nejnavštěvovanějších destinací a mezi zeměmi Střední Evropy má nejsilnější pozici.

Čím jsou američtí klienti specifičtí a jak by se měla tato specifika projevit v komunikaci České republiky, jejích regionů i konkrétních podnikatelů s potenciální klientelou?

Většina Američanů (60 procent) preferuje ubytování v hotelu, zbylých 40 procent volí ubytování v soukromí. U business klientely je tento poměr 80 : 20 ve prospěch hotelu. Pokud jde o turisty navštěvující Českou republiku, jsou většinou vzdělanější a obvykle ve věku nad 45 let. Jejich délka pobytu v České republice je 3–4 dny. Do jisté míry limitující je skutečnost, že délka standardní dovolené je v USA pouze dva týdny, státní zaměstnanci mají většinou nárok na tři týdny.

Většina turistů navštíví během dovolené jen jednu destinaci, v Evropě je ale tendence destinace kombinovat. Američané vyjíždějí na dovolenou, za obchodem a na služební cesty, velká část spadá i do kategorie „návštěva rodiny a pří­buzných“.

Během pobytu v České republice se američtí turisté nejvíce zajímají o kulinářské zážitky, nákupy a návštěvy historických míst a vyhledávají i poznávací zájezdy s možností poznat i menší města a ostatní turistické oblasti dané destinace. Přibližně kolem deseti procent návštěvníků vyhledává zážitky spojené s aktivní turistikou, jako je cyklistika, pěší turismus, rybolov apod.

Při plánování cest ještě stále poměrně vysoké procento Američanů využívá služeb cestovní kanceláří. I proto je pro nás velmi důležité udržovat pravidelný kontakt s cestovními kancelářemi, nabízet vzdělávací semináře a program a pokračovat v organizaci fam tripů.

Jaké turistické produkty z nabídky českých subjektů cestovního ruchu mají na americkém trhu největší naději na úspěch? Které tuzemské regio­ny jsou pro klienty z vašeho teritoria nejvíce zajímavé a proč?

Myslím, že Američané jsou z domova zvyklí na vysokou kvalitu služeb, která v Česku, především pak v regionech, stále často chybí. Jedná se o velmi bonitní klienty, kteří neváhají za kvalitu náležitě zaplatit, a mají zájem o velkou škálu turistických produktů, jako je kulturní dědictví, zážitková dovolená, MICE produkty, omezeně pak lázeňství (z důvodu krátké dovolené), ale určitě i zdravotní turistika či aktivní dovolená.

Je-li řeč o aktivní dovolené, je třeba si všimnout, že v důsledku ekonomického vývoje a změn v životním stylu byla jen v loňském roce v USA zavřena asi stovka golfových hřišť. To je způsobeno tím, že si profesionální trenéři účtují za hodinovou lekci nemalé částky a mají tak stále větší potíže najít v USA dostatek klientů. Odcházejí proto za vysokými výdělky trénovat a pracovat do Asie, hlavně Číny.

Zde myslím vzniká prostor pro české podnikatele, aby vytvořili podmínky a produkty pro golfové akademie v České republice. Nabídky tohoto druhu mohou určitě vzniknout ve všech regionech, které tak mají šanci ukázat kvalitu svých produktů.

S jakými příležitostmi či naopak hrozbami mohou počítat české subjekty cestovního ruchu usilující o americkou klientelu?

Tradičně je zapotřebí usilovat o to, aby se turista z USA do naší krásné země vracel a navštívil i jiná místa, která za svůj krátký pobyt jinak nemůže vidět a zažít.

Na co bych se však v budoucnu mimo jiné rád zaměřil, je skutečnost, že hispánská komunita, která je v USA velmi početná, začíná více cestovat a to i do jiných destinací než do své původní vlasti. Naší cílovou skupinou jsou tradičně američtí Židé, kteří Česko i střední a východní Evropu navštěvují opakovaně. Zajímavým segmentem je gay klientela, která cestuje velmi ráda a utrácí obecně více peněz, a je tak jistě přínosem pro cestovní ruch.

Jako problematické vidím někdy věci, které nám znepříjemňují cestování z důvodu vnějších vlivů, jako jsou teroristické útoky, činnost vulkánů, pandemie apod. Osobně považuji bezpečnost cestování za největší prioritu, jsou to nicméně faktory, které se asi nikdy nepodaří zcela eliminovat. S těmito riziky je třeba počítat a turisté i podnikatelé musejí být trpěliví.

Jaké marketingové aktivity realizovalo vaše zastoupení v uplynulých měsících a jaké chystá pro měsíce příští?

Co se týče marketingových aktivit našeho zastoupení, musím říci, že je jich opravdu celá řada. Celý marketingový plán je možné získat třeba na našich stránkách, ale rád bych uvedl pár akcí, které jsme v tomto roce zrealizovali.

Jednalo se hlavně o velmi úspěšné březnové prezentace pro cestovní agentury ve Filadelfii a Bostonu, na které navázala dubnová roadshow po Seattlu, Portlandu, Los Angeles a San Diegu. V květnu jsme realizovali prezentaci v New Yorku a velmi úspěšnou golfovou akci v New Brian. Velmi aktivní jsme ve spolupráci v rámci Association of Homebased Travel Agents, máme za sebou workshop USTOA a řadu dalších akcí. Na podzim pak připravujeme prezentaci regionu na Czech-American TV, na listopad máme plánováno hromadné setkání s novináři SATW.

Jaké veletrhy a další akce, zajímavé z pohledu českých podnikatelů v cestovním ruchu, se budou v USA v příštích měsících konat?

Účast na veletrzích je nedílnou součástí našeho působení na americkém trhu. Určitě doporučuji jeden z nejvýznamnějších v USA, veletrh IMEX America, který se bude konat 11.–13. října v Las Vegas. A také workshop NTA – National Tours Association ve dnech 5.–8. prosince. V závěru roku pak proběhne každoroční konference USTOA. Letos se bude konat 11.–13. prosince na Marco Island na Floridě.

Které regionální reklamy zaměřené na incoming hodnotíte jako zdařilé a proč?

Dovolím si odpovědět z trochu jiného úhlu pohledu. Pokud jde o reklamu na americkém trhu, jako nejefektivnější určitě hodnotím televizní vysílání v USA v rámci Webinaria. Jedná se o kampaň na vzdělávací program v oblasti cestovního ruchu do České republiky, který je zaměřen jak na profesionály, tak na americkou veřejnost. Důraz je kladen na virtuální seminář o cestování a on-line prezentace pro cestovní kanceláře.

Jistě silnou reklamou na incoming, která se mi osobně zdá nejlepší, je kampaň na portálu ­TripAdvisor, která je orientována více na veřejnost. Jde o on-line inzerci na webových stránkách TripAdvisor v sekci středoevropských regionů.

Jaký očekáváte vývoj příjezdů z USA do České republiky v příštích měsících? Můžete odhadnout skutečný potenciál tohoto trhu pro český incoming?

Domnívám se, že podzim bude v příjezdovém cestovním ruchu z USA do České republiky tradičně úspěšný. Česko je pro tuto skupinu turistů bezpečná a přátelská destinace, Praha je velký tahák, má dobrou pověst. Pravda, občas je až moc velkým synonymem České republiky, ale buďme rádi, že ji máme. Je branou do Čech, které jsou vždy pro většinu potenciálních návš­těvníků z USA něčím novým a originálním. Záleží jen na nás, zda se nám podaří ukázat světu to, co je u nás jedinečné a neopakovatelné, tak, aby se u nás turisté cítili dobře a rádi se k nám vraceli.

Text: Petr Manuel Ulrych
Foto: archiv Pavla Kosaře

 

Czech Tourist Authority – CzechTourism
1109-1111 Madison Avenue , New York, N. Y. 10028 USA
Tel.: +1 212 288 0830, ext.101, Fax: +1 212 288 0971
E-mail: info-usa@czechtourism.com 

Autor

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více