cestovni-ruch.cziCOT.czCZeCOT.infoWMP.czXMLevents

COVID – podpora cestovního ruchu: ne všichni jsou spokojeni

Zařazeno v
Outgoing

11.11.2020

Ministerstvo pro místní rozvoj dnes začíná přijímat žádosti o dotace z programu COVID – podpora cestovního ruchu. O pomoc z tohoto dotačního titulu mohou žádat cestovní kanceláře, cestovní agentury a průvodci. Znevýhodněni se cítí například prodejci pobytů s vlastní dopravou, podle ministerstva se ale podmínky nezmění. Velcí touroperátoři doufají ve vyšší podporu díky dočasnému rámci.

Cestovní kanceláře, agentury a průvodci mohou ode dneška žádat o dotace

Ode dneška až do 11. prosince mohou cestovní kanceláře, agentury a průvodci podávat žádosti o podporu z nového dotačního programu COVID – podpora cestovního ruchu, který po konzultaci s profesními sdruženími připravilo Ministerstvo pro místní rozvoj. Celkově je na pomoc těmto subjektům zasaženým koronavirovou krizí připraveno půl miliardy korun. Podrobné podmínky a výzvy najdete na stránkách ministerstva.

 

Dočkají se velké cestovky dočasného rámce?

Největší část prostředků (zhruba 345 milionů korun) je v programu vyčleněna pro cestovní kanceláře. Ty mohou získat 2,5 procenta z plánovaných tržeb z prodeje zájezdů a z prodeje spojených cestovních služeb na letošní rok. Dotaci je možné použít na provoz a úhradu nároků zákazníků za zájezdy zrušené z důvodu pandemie v období od 20. února do 10. října. Pomoc bude poskytována na základě pravidel podpory de minimis, která má limit 200 000 eur (asi 5,3 milionu Kč). Jak uvedla ČTK, pro velké cestovní kanceláře chce MMR vyjednat využití tzv. dočasného rámce. Maximální suma z veřejného podpory na jednoho žadatele činí v tomto případě 800 000 eur (asi 21 milionů Kč). „Stejně jako u dalších programů spolupracujeme s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže,“ doplnil za odbor komunikace MMR Vilém Frček.

CK Blue Style se podle svého provozního ředitele Ondřeje Rušikvase zapojila do diskuze o podpoře v rámci vedení Asociace cestovních kanceláří a snažila se společně navrhnout metodiku pomoci. Současné řešení se podle něj ale od návrhu odlišuje. Měl by se najít model, který zohledňuje velikost cestovní kancleáře. „Blue Style je druhou největší cestovní kanceláří v zemi a výše pomoci by tedy toto měla brát v úvahu, stejně tak i fakt, že jako dlouhodobě zisková společnost jsme odvedli na korporátní dani a odvodech za stovky zaměstnanců nemalé prostředky. Věřím, že se v dodatečné diskuzi podaří nad rámec schválené pomoci najít rozumné řešení i pro subjekty naší velikosti,“ uvedl. 

Rovněž CK Čedok upozornila na nedostatečnou podporu hlavně pro velké kanceláře. „Očekávali jsme, že se bude jednat o zmiňovanou poměrnou část z plánovaných tržeb zájezdů nebo o násobek příspěvku do garančního fondu. Vzhledem k omezení 200 000 eur se opět jedná především o podporu malých podnikatelů, nikoliv o podporu velkých společností, které do státní ekonomiky a do zaměstnanosti přispívají mnohem výrazněji,“ řekla mluvčí Čedoku Eva Němečková. Doplnila, že náklady spojené s rušením zájezdů ve spojitosti s jarní vlnou pandemie přesáhly v jejich případě 100 milionů korun. 

Vilém Frček z MMR na dotaz redakci iCOT.cz potvrdil, že notifikace podpory velkým cestovním kancelářím (tedy takovým, jejichž plánované tržby v letošním roce přesahují částku 0,5 mld. Kč) je opravdu připravována. Výzva ovšem bude vyhlášena pouze v případě úspěšné notifikace dotačního titulu ze strany Evropské komise, jak se uvádí v textu podrobných podmínek COVID - podpora cestovního ruchu.

Stát podpůrný program pro cestovní ruch podle ředitele CK Simon-Tourist Bronislava Čížka připravil sice pozdě, přesto je podle něj každá pomoc v současné situaci velmi důležitá. Zásadní podle něj bude, aby byly peníze vypláceny ve slíbené maximální výši a byla potlačena byrokracie a úředníci žádosti nezamítali kvůli nepatrným chybám, řekl. 

Žádat o dotaci z programu bude i CK Pantour. „Každá taková pomoc státu je vítaná všemi společnostmi podnikající v cestovním ruchu vzhledem k tomu, že je jedním z oborů, které byly zasaženy korona krizí nejvíce,“ uvedl za zmiňovanou cestovní kancelář Paris Vlachopoulos.

 

Prodejci „nezájezdů“ musejí pomoc hledat jinde

Daleko ke spokojenosti nemají jen velké cestovní kanceláře, ale také prodejci „nezájezdů“, tedy pobytů s vlastní dopravou. Kupříkladu obchodní ředitel CK Atis Petr Krč se minulý týden obrátil na ministryni pro místní rozvoj Kláru Dostálovou dopisem, jehož kopii má redakce k dispozici, a kterým žádá o úpravu podmínek dotačního titulu tak, aby mohli o podporu žádat i prodejci pobytů s vlastní dopravou. Cestovní kanceláře prodávající klasické zájezdy mohou podle Petra Krče při stejně vysokém obratu žádat o 32x vyšší částku. Ministerstvo ovšem do již zveřejněných podmínek zasahovat nehodlá. „Celková alokace dotačního titulu COVID - Podpora cestovního ruchu ve výši 0,5 mld. Kč bohužel neumožňuje zahrnout do podpory prodej jednotlivých služeb cestovního ruchu,“ odpověděl na náš dotaz Vilém Frček. „Je také nutné si uvědomit, že zájezdy jsou mnohem více regulovány a jsou zde přísnější pravidla, jak pro jejich prodej (povinné zajištění pro případ úpadku), tak i přesně stanovené povinnosti v okamžiku neuskutečnění zájezdu. Dotační titul byl tedy směřován tímto směrem,“ dodal Frček a prodejcům pobytů s vlastní dopravou doporučil využít další schválené či připravované formy podpory podnikatelů jako je např. COVID-nájemné, kompenzační bonus a další.

Foto: Shutterstock.com