Česká republika zazářila na světovém turistickém kongresu ASTA v Kanadě

Zeptáte-li se v kanadském Montrealu krajanů, kam zajít na dobrou večeři nebo oběd, doporučí vám hned několik podniků, kam zaručeně chodí naši hokejisté působící v NHL. Díky hokeji, který na každý zápas zcela zaplní halu pro 22 000 diváků, si zde Českou republiku rozhodně s jinou zemí nepletou. Zatímco v hokeji čeští borci svoji dobrou pověst již dávno mají, Česká republika o svých přednostech v cestovním ruchu přijela do Kanady na Výroční kongres Americké asociace cestovních kanceláří přesvědčovat téměř 3000 delegátů.

5. listopadu přicestoval do Kongresového paláce téměř stočlenný český tým, aby rozehrál předehru „turistické symfonie“ zvané ASTA International Destination Expo. Ta naplno zazní koncem března 2006 v Praze. Výroční kongres ASTA v Montrealu totiž byl poslední svého druhu během 75leté historie této největší a nejstarší profesní asociace na světě. Právě International Destination Expo je začátkem nové tradice, která umožní členům ASTA poznat na „vlastní kůži“ danou destinaci, její kulturní zvyklosti, úroveň služeb pro různorodou klientelu, možnosti ubytovacích kapacit a další atraktivity dané destinace, které během své každodenní činnosti nepoznají.

V českém týmu byli zástupci CzechTourismu, jednotlivých pražských hotelů i zástupci NFHR, cestovních kanceláří, Pražské asociace kongresové turistiky, Kongresového centra Praha, zástupci 10 krajů i Prahy, kteří představili naši zemi jako atraktivní středoevropskou destinaci v mnoha směrech přitažlivou pro zámořské turisty.

Ministr navštívil českou expozici a rád se vyfotogral s „českými kroji“
v Kanadě

 

„Chodící obrazovky“ se staly nejfotografovanějším objektem

Výstavní stánek České republiky na tzv. Tradeshow probíhající jako doprovodný program kongresu patřil dle slov vedení ASTA, jmenovitě prezidentky a CEO Kathryn Sudeikis a viceprezidenta Billa Malloneyho, k těm největším a nejatraktivnějším. Lze říci, že český tým tuto „oázu“ v podobě expozice využil dokonale. Agentuře CzechTourism, která tak početnou českou účast zorganizovala, se podařilo navíc zajistit ochutnávky krajových specialit, např. pardubických perníčků, lázeňských oplatek, plzeňského piva Prazdroje, míchaných nápojů, karlovarské Becherovky. A navíc zvesela vyhrávala typicky česká muzika. Přestože zájemců neubývalo, nikdo neodcházel s typicky nesympatickým sdělením „bohužel už nemáme“.

Totéž platí i o suvenýrech. Bylo neobvyklé sledovat, jak na slavnostní Galavečeři, kterou pro téměř 1 500 účastníků kongresu připravil CzechTourism ve spolupráci s ostatními členy českého týmu a Kongresovým palácem v Montrealu, začaly mizet dárkové tašky od těch stolů, které nebyly plně obsazeny. „Aby se takto doslova kradlo, to tu nepamatujeme,“ komentoval situaci víceprezident cateringové firmy. Stejně si však počínali i někteří „jeho“ číšníci. Byla radost pohledět, že o české vánoční ozdoby, CD a minibecherovky je tak velký zájem.

Destinační odpoledne České republiky patřilo k nejnavštěvovanějším a také nejdelším ze všech destinací prezentovaných na kongresu (Jamaica, Hawai, Puerto Rico, Jordánsko, Kanada a její provincie Québec). Vysoce profesionální moderování ředitelky zastoupení CzechTourism New York Kateřiny Pavlitové a česko-amerického kolegy Alexe Cernika ocenili jak zástupci českého týmu, tak více než stovka amerických účastníků. Američané znají dobře Prahu a považují ji za klenot mezi světovými městy, ale do této doby ani netušili, jaké možnosti a krásy je čekají v ostatních regionech České republiky. Prezentace konkrétního kraje byla vždy podána jako součást vybraného středoevropského itineráře zobrazeného na promítané mapě a zakončena dvouminutovým spotem vhodně podbarveným hudbou typickou pro daný kraj. Soutěžní otázky a dárky za správné odpovědi oživily jednotlivé bloky prezentací.

Do expozice České republiky lákala také stylová česká kapela

 

Ministr Martínek se zástupci institucí, které se podílejí na
přípravách ASTA Praha 2006

 

Důležitým blokem byla prezentace lázeňství a golfové turistiky, tedy produktů, na které kromě historických památek chce Česká republika lákat americké cestovní kanceláře. Přínosné bylo i vystoupení Cathy Phelps, marketingové odbornice na prodej českých lázní na americkém trhu.

Praha byla prezentována záměrně až v závěru destinačního odpoledne. Program oživila i ochutnávka tradičních českých obložených chlebíčků. Přestože se prezentace protáhly přes časový limit, sál byl až do konce nabitý do posledního místa.

Hejtmani Karlovarského a Jihočeského kraje se setkali s ministrem Martínkem
při jeho návštěvě české expozice. Z hejtmanů byli jediní,
kteří do Kanady přicestovali.

 

Český tým přijel v průběhu kongresu posílit také ministr pro místní rozvoj Radko Martínek. Ten sklízel velké ovace na pódiu, když hovořil o pražské akci, jejíž přípravy jsou již v plném proudu. K výborné atmosféře slavnostního galavečera věnovaného prezentaci České republiky přispěl i jeho moderátor, v Kanadě velice oblíbený Otto Jelínek. Ano, je to onen mistr světa v krasobruslení a několikanásobný kanadský ministr.

Když se zeptal po několikaminutovém vystoupení houslisty Pavla Šporcla „Pavle, přidáš?“, bylo mu očividně líto, že virtuos odpověděl stručně: „Ne!“ a odešel. „Škoda tak dlouhé cesty pro tak málo tónů,“ bylo slyšet ze skupiny torontských krajanů. Pětiminutový film English lesson in Prague pak vyvolal na tvářích především starší generace ASTA slzy dojetí. Součástí galavečera byly i videozdravice předsedy vlády ČR Jiřího Paroubka, velvyslance USA v ČR Williama J. Cabanisse, Madeleine Albrightové a Václava Havla.

Otto Jelínek lákal v roli moderátora galavečera delegáty do Prahy i becherovkou

 

Když už jsme zmínili hokej, použijme ještě jedno přirovnání z jeho terminologie. Česká účast v Montrealu slavila zasloužený úspěch. Bylo znát, že stočlenný tým byl na reprezentaci připraven dobře už před odletem. Absolvoval několik „soustředění“, kde se sehrál tak, aby vyhrával. V Kanadě tento cíl doladil na generální zkoušce a jeho výkon byl opravdu profesionální. Diváci, v tomto případě účastníci kongresu, ho po zásluze odměnili potleskem.

A tak mohl být člověk zase jednou hrdý na to, že je Čech. A nebylo to tentokráte kvůli hokeji!

Závěrem lze říci slova, která se objevovala v téměř všech zpravodajských denících a internetových portálech po skončení prezentace České republiky na výročním kongresu Americké asociace cestovních kanceláří v kanadském Montrealu: „Česká republika na Světovém turistickém kongresu ASTA v Kanadě uspěla.“

Text: Jana Valentová, CzechTourism
Ladislav Dragula, Enviropress
Foto: Libor Hajský

 

Řekli o české účasti:

Kathryn Sudeikis, prezidentka a CEO ASTA
Expozici České republiky hodnotím jako největší a nejatraktivnější ze všech stánků v rámci Trade-show. Česká republika obstála svojí prezentací na letošním kongresu na výbornou a my jsme rádi, že jsme si tuto zemi zvolili za hostitelskou destinaci našeho zcela nového produktu v historii naší asociace s názvem International Destination Expo. Česká republika je i vhodnou destinací pro multigenerační firmy, členy ASTA od jejího vzniku. Každé generaci má co nabídnout. Jsme přesvědčeni, že volba byla správná a těšíme se na setkání s českými profesionály cestovního ruchu a příjemnými a přátelskými lidmi ve vaší zemi v Praze na jaře roku 2006.

Liz Culkin, viceprezidentka ASTA pro kongresy, konference a veletržní účasti
Speciální večer, na který pozvaly účastníky montrealského kongresu Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky a agentura CzechTourism, byl krásnou akcí, která účastníkům nabídla výjimečnou kuchyni, zábavu, vřelé přivítání a také film, který účastníkům představil vše, co Česká republika nabízí.
Zástupci cestovních kanceláří, kteří se večera zúčastnili, jsou nadšeni z toho, že se první ročník International Destination Expo uskuteční právě v Praze. To se projevilo mimo jiné tím, že jen během kongresu v Montrealu jsme zaregistrovali téměř 300 zájemců o březnovou cestu do Prahy.
Česká delegace podle mne ukázala, jakou pozornost věnuje přípravě International Destination Expo, když na trade show přijela s tak velkým stánkem, na němž se sešli zástupci různých hotelů a turistických atrakcí z Prahy i okolních regionů. Jejich přítomnost v Montrealu a entuziasmus, s jakým se setkávali se zástupci ASTA, je pro mne důkazem, že s jejich podporou a odhodláním bude International Destination Expo velmi úspěšnou akcí.

Karel Dach, prezident ASTA Czech chapter
Na zasedání prezidentů ASTA členských zemí vyslovil Bill Maloney uznání k přístupu ČR k propagaci nové akce ASTA International Destination Expo 2006 v Praze. Všechny členské země ASTA konstatovaly, že návštěvu pražské akce plánují. Během pražské akce se uskuteční i schůze prezidentů ASTA všech členských zemí.

Václav Stárek, generální sekretář NFHR ČR
Prezentace na Destination Training Marketplace byla velmi dobře připravena, a to jak po stránce technické, tak obsahové. Přednášející podali vynikající výkon a přesvědčili přítomné nejen o poutavosti Prahy jako tradiční turistické destinace, ale hlavně jednotlivých regionů s přihlédnutím na jejich zvláštnosti.

Marta Šnoblová,generální ředitelka TOP HOTELu PRAHA
Byla jsem velmi mile překvapena vysokou úrovní propagace v rámci středečního odpoledne, kdy jste seznamovali účastníky konference nejen s Prahou, ale i dalšími destinacemi v České republice. Jednotná vysoká úroveň dokumentu o regionech spojená s výbornou znalostí Kateřiny Pavlitové, jejím výborným projevem na úrovni a hlavně super znalostí angličtiny, daly spolu s kvízem a malými dárky tomuto odpoledni velmi hezký nádech, pobavily a nalákaly k návštěvě České republiky.
Kladně hodnotím nové fotografie a celkové pojetí expozice České republiky.

Jerry Svab, nezávislý novinářv oblasti cestovního ruchu, New York
Prezentace České republiky na kongresu ASTA v Montrealu vzbudila u řady amerických cestovních kanceláří včetně těch krajanských velký ohlas. Zajímavý propagační materiál a odborné časopisy prezentující především doposud nepříliš známé kraje České republiky přispějí k lepší orientaci a povzbudí zájem o účast na International Destination Expo v Praze.

Jak byl s českou účastí v Montrealu spokojen ředitel CzechTourism Rostislav Vondruška?
Prezentaci České republiky v Montrealu předcházelo hodně práce, ale ta byla na místě patřičně zúročena:
• Náš stánek, který byl po québeckém touristboardu druhý největší, byl stále obklopený zájemci o informace o Praze a České republice.
• Destinační odpoledne i přes konkurenci prezentace dalších zemí navštívilo na 150 účastníků, kteří setrvali až do konce, přestože se program neplánovaně protáhl. A věřím, že to nebylo jen kvůli losování účastnických vizitek s možností získat některou ze zajímavých cen (např. 2 letenky do Prahy v business třídě). Prezentace byla velmi pečlivě připravena i profesionálně moderována, čímž získalo jak představení krajů, tak lázní i golfu na divácké a posluchačské atraktivnosti. K dobrému výsledku přispěly i ochutnávky Becherovky, Budvaru či Plzeňského piva.
• Slavnostní večer Prahy pro 1500 pozvaných partnerů byl důstojnou tečkou za prezentací České republiky v Montrealu. Večeři vařil šéfkuchař, který 3 roky pracoval v Hiltonu v Praze, takže velmi dobře věděl, jakými prvky tradiční české kuchyně oživit internacionální menu. Také doporučení z úst pro Američany a Kanaďany známých osobností jistě udělalo své.
• Prestiž Česka zvýšilo i společné vystoupení prezidenta ASTA Williama Maloneyho a ministra Radko Martínka před účastníky kongresu, ve kterém demonstrovali společnou solidaritu s kolegy z Jordánska. Ti byli také v Montrealu přítomni a v průběhu slavnostního večera je zastihla zpráva o teroristickém útoku v Ammanu.
Všechny tyto aktivity se jednak zúročily hned na místě v podobě 300 registrací na ASTA International Destination Expo v březnu 2006 v Praze, což je hmatatelný úspěch. Ale za ještě větší úspěch považuji, že i ti, kdo do té doby o své účasti v Praze ani neuvažovali a o České republice věděli velmi málo, nyní již vědí, že Praha a Česká republika stojí za návštěvu. Z nich se následně bude rekrutovat řada dalších účastníků březnové akce a doufejme, že následně i aktivních cestovních kanceláří, které k nám budou vozit americké a kanadské turisty.
Montrealskou prezentací ale naše práce zdaleka nekončí. Za pomoci různých výhodných nabídek chceme počet účastníků na ASTA International Destination Expo ještě výrazně zvýšit. Současně musíme přesvědčit cca 100 českých subjektů k účasti na doprovodné výstavě k ASTA International Destination Expo v Kongresovém centru Praha. Účastnický poplatek sice činí dle zvyklostí ASTA 1000 USD, ale s ohledem na možnosti, které tato účast nabízí, se vložená investice účastníkům jistě vrátí. Toto tvrzení si mohu dovolit na základě statistik zemí, které podobné akce ASTA uspořádaly a dokladují, jak to následně ovlivnilo jejich turistický průmysl. Tyto statistiky máme k dispozici.

Prezidentka ASTA Kathryn Sudeikis blahopřeje řediteli
CzechTourismu k úspěšné prezentaci

 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více