PATA Travel Mart, 16. – 19. 9. 2008, Hyderabád, Indie
Asociace PATA (Pacific Asia Travel Association) pořádá veletrh PATA Travel Mart (PTM) už 31 let. PTM je nomádský veletrh – letošní se konal v Hyderabádu, hlavním městě indického svazového státu Ándhrapradéš. Svou nabídku představilo 715 vystavovatelů z 301 firem pacificko-asijského regionu, samozřejmě s významným podílem domácí Indie, ale také se silným zastoupením Číny, zemí jihovýchodní Asie, jižního Tichomoří a dalších subregionů.
V letošní struktuře vystavovatelů převažovaly firmy destinačního managementu (29 %), hotelové řetězce (20 %), národní centrály cestovního ruchu (20 %) a jednotlivé hotely či rekreační objekty (18 %). Druhou stranu veletrhu tvořilo 1089 odborných návštěvníků. Klíčem k úspěchu veletrhu byla především účast 374 kvalifikovaných nákupčích. Kvalifikovaných v tom smyslu, že o jejich přijetí na veletrh rozhoduje speciální výbor pořadatele. Kvalifikovaní nákupčí potom požívají různých výhod, především výrazných slev na účastnických poplatcích, letenkách a ubytování během akce. Tyto prebendy si nákupčí musí „zasloužit“ tím, že během tří kontraktačních dnů absolvují 40 obchodních schůzek podle předjednaného schématu. Zhruba 56 % nákupčích tvořili touroperátoři, 5 % specialisté MICE, 39 % nákupčích zajímaly produkty jak pro zájezdy, tak i pro služební cesty.
Příjemná atmosféra výstavní haly
|
Zmíněná statistická čísla mohou připadat nevysoká, ale musíme připomenout, že veletrh PTM je akcí určenou jen pro odborníky. Přísný režim patnáctiminutových obchodních schůzek je nutný zejména z toho důvodu, že běžný pracovní rytmus manažerů z některých jižních či východních zemí je přece jen volnější, než jsme zvyklí na Západě. Veletrh PTM si však za dobu své existence vytvořil takové renomé, že k němu účastníci přistupují velmi profesionálně a s velkým nasazením. Účast českých a slovenských nákupčích se v posledních letech ustálila na 9 až 10 firmách (viz COT business, listopad 2007, str. 95) a PTM 08 nebyl výjimkou. Je zajímavé, že o veletrh PTM neprojevují zájem jen tuzemské cestovní kanceláře zaměřené na exotiku. Nově se zúčastnili i organizátoři cest pro fotografy, ale také cestovní kanceláře známé až dosud svou specializací na Středomoří, které chtějí rozšířit svou nabídku o další destinace.
Větší část skupiny českých nákupčích
|
Hostitelská Indie měla příležitost pochlubit se nejen detailní nabídkou pro incoming, ale také vlastními statistickými výsledky v cestovním ruchu. Mezi lety 2003 a 2007 došlo k nárůstu příjezdů zahraničních turistů ze 2,73 na 5,08 milionu – to je ovšem na tak velkou zemi stále málo. Objem domácího cestovního ruchu však vyráží dech: mezi uvedenými lety vyrostl počet turistů z 309 milionů na 527 milionů!
PTM 08 se konal v moderním kongresovém a veletržním středisku poměrně daleko od centra města. Dvojměstí Hyderabád a Secunderabád totiž v posledních letech získává obrovské investice na expanzi technologických parků za městem. Stavby rostou na zelené louce neuvěřitelným tempem, takže této nové části se už neoficiálně říká Cyberabád. Jde o jednu ze dvou největších koncentrací firem z oboru informačních technologií v Indii, vedle města Bengalore v Karnatáce. Velké vzdálenosti a doba strávená přesuny mezi kongresovým střediskem, hotely a místy pořádání večerních recepcí tak byly asi jediným problémem letošního PTM. Příští veletrh PATA Travel Mart se uskuteční v září 2009 v Hangzhou v Číně.
Text a foto: Aleš Krejčí, World Trend