Asie a Pacifik lákají turisty

PATA Travel Mart, 16. – 19. 9. 2008, Hyderabád, Indie

Asociace PATA (Pacific Asia Travel Association) pořádá veletrh PATA Travel Mart (PTM) už 31 let. PTM je nomádský veletrh – letošní se konal v Hyderabádu, hlavním městě indického svazového státu Ándhrapradéš. Svou nabídku představilo 715 vystavovatelů z 301 firem pacificko-asijského regionu, samozřejmě s významným podílem domácí Indie, ale také se silným zastoupením Číny, zemí jihovýchodní Asie, jižního Tichomoří a dalších subregionů.

V letošní struktuře vystavovatelů převažovaly firmy destinačního managementu (29 %), hotelové řetězce (20 %), národní centrály cestovního ruchu (20 %) a jednotlivé hotely či rekreační objekty (18 %). Druhou stranu veletrhu tvořilo 1089 odborných návštěvníků. Klíčem k úspěchu veletrhu byla především účast 374 kvalifikovaných nákupčích. Kvalifikovaných v tom smyslu, že o jejich přijetí na veletrh rozhoduje speciální výbor pořadatele. Kvalifikovaní nákupčí potom požívají různých výhod, především výrazných slev na účastnických poplatcích, letenkách a ubytování během akce. Tyto prebendy si nákupčí musí „zasloužit“ tím, že během tří kontraktačních dnů absolvují 40 obchodních schůzek podle předjednaného schématu. Zhruba 56 % nákupčích tvořili touroperátoři, 5 % specialisté MICE, 39 % nákupčích zajímaly produkty jak pro zájezdy, tak i pro služební cesty.

Příjemná atmosféra výstavní haly

Zmíněná statistická čísla mohou připadat nevysoká, ale musíme připomenout, že veletrh PTM je akcí určenou jen pro odborníky. Přísný režim patnáctiminutových obchodních schůzek je nutný zejména z toho důvodu, že běžný pracovní rytmus manažerů z některých jižních či východních zemí je přece jen volnější, než jsme zvyklí na Západě. Veletrh PTM si však za dobu své existence vytvořil takové renomé, že k němu účastníci přistupují velmi profesionálně a s velkým nasazením. Účast českých a slovenských nákupčích se v posledních letech ustálila na 9 až 10 firmách (viz COT business, listopad 2007, str. 95) a PTM 08 nebyl výjimkou. Je zajímavé, že o veletrh PTM neprojevují zájem jen tuzemské cestovní kanceláře zaměřené na exotiku. Nově se zúčastnili i organizátoři cest pro fotografy, ale také cestovní kanceláře známé až dosud svou specializací na Středomoří, které chtějí rozšířit svou nabídku o další destinace.

Větší část skupiny českých nákupčích

Hostitelská Indie měla příležitost pochlubit se nejen detailní nabídkou pro incoming, ale také vlastními statistickými výsledky v cestovním ruchu. Mezi lety 2003 a 2007 došlo k nárůstu příjezdů zahraničních turistů ze 2,73 na 5,08 milionu – to je ovšem na tak velkou zemi stále málo. Objem domácího cestovního ruchu však vyráží dech: mezi uvedenými lety vyrostl počet turistů z 309 milionů na 527 milionů!

PTM 08 se konal v moderním kongresovém a veletržním středisku poměrně daleko od centra města. Dvojměstí Hyderabád a Secunderabád totiž v posledních letech získává obrovské investice na expanzi technologických parků za městem. Stavby rostou na zelené louce neuvěřitelným tempem, takže této nové části se už neoficiálně říká Cyberabád. Jde o jednu ze dvou největších koncentrací firem z oboru informačních technologií v Indii, vedle města Bengalore v Karnatáce. Velké vzdálenosti a doba strávená přesuny mezi kongresovým střediskem, hotely a místy pořádání večerních recepcí tak byly asi jediným problémem letošního PTM. Příští veletrh PATA Travel Mart se uskuteční v září 2009 v Hangzhou v Číně.

Text a foto: Aleš Krejčí, World Trend

Nejnovější články z rubriky

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více