Anketa: Podpora cyklistiky v jednotlivých krajích Česka

V následující anketě jsme se pokusili mezi představiteli tuzemských krajů a také hlavního města zmapovat potenciál České republiky v oblasti cykloturistiky, případně cyklistické dopravy. Pátrali jsme také po tom, jaký význam přikládají kraje této formě cestovního ruchu. Zajímali jsme se i o to, co nového bylo v kterém kraji připraveno pro cyklisty, resp. jaké novinky se teprve chystají.

  1. Jaký obecně přikládá váš kraj význam cykloturistice? Jaký je aktuální počet a stav cyklostezek v kraji?

  2. K jakému vývoji došlo v tomto směru v uplynulém roce?
  1. Jaké plány jsou v tomto ohledu pro rok letošní?

Tomáš Čihák, Vysočina Tourism

  1. Kraj Vysočina logicky vzhledem ke svému charakteru přikládá cykloturistice velký význam. Naší devízou je nádherná rozmanitá příroda a s tím související aktivní trávení volného času. Pro cyklisty je na Vysočině vyznačeno cca 2 500 km stezek a tras, náročnější cyklisté si u nás přijdou na své, terén je často členitý a nabízí nádherné pohledy do krajiny. Pochopitelně je ale možné využít i cyklostezky, kde převažuje mírný sklon. Prostě každý si zde najde to, co mu bude vyhovovat.
  2. Velký zájem o cykloturistiku přiměl vedení Kraje Vysočina uvažovat o pořízení cyklostrategie pro Kraj Vysočina, která by jednak zmapovala stávající stav, zároveň by však byly definovány priority rozvoje cykloturistiky na Vysočině. Dokument by měl být hotov během letošního roku. Významným počinem je i zařazení plánovače tras do turistického portálu Vysočiny ( www.region-vysocina.cz ), který spravuje Vysočina Tourism. Zájemci o cykloturistiku si zde mohou sami naplánovat trasu, která jim bude vyhovovat, vč. míst, která v průběhu cesty navštíví.
  3. Vybudování nových či úprava stávajících cyklostezek a cyklotras jde často ruku v ruce s možností získat na tyto akce finanční prostředky z evropských fondů. Regionální operační program Jihovýchod umožňuje podporu takovýchto projektů. Např. systematicky je rozvíjena nově vyznačená cyklostezka č. 26, která vede z Jihlavy přes Třebíč až do rakouského Raabsu. V souvislosti s otevřením nových úseků na této stezce byla dne 22. 4. 2012 uspořádána organizovaná cyklojízda. Jinak Kraj Vysočina každoročně finančně podporuje značení cyklostezek a cyklotras prostřednictvím KČT.

Pavel Polák, Hlavní město Praha

  1. Hl. m. Praha přikládá stále větší význam rostoucí cyklistické dopravě, velkoměsto je skutečně spíše dopravním než rekreačním prostředím. Proto je věnována pozornost především dopravním opatřením, která integrují cyklistickou dopravu co nejbezpečněji a s ohledem na ostatní druhy dopravy do dopravního organismu města. Tato tzv. měkká procyklistická opatření jsou významně rozsáhlejší a levnější než výstavba cyklostezek (která samozřejmě probíhá také), která patří mezi „tvrdá“ a ekonomicky náročná opatření.
  2. V roce 2011 reagoval rozvoj cyklistické infrastruktury právě na stále rostoucí počet dopravních cyklistů v pražské dopravě v pracovním týdnu, meziroční nárůst 2010–2011 podle údajů pevných sčítačů byl 46 procent. Opatření pro rekreační cyklisty jsou rozvíjena dále, v roce 2011 byla realizována stezka podél plavebního kanálu v linii CT A 1, stezky ve Vršovicích podél Botiče, stezka v Tróji, rampa v Roztocké, přejezd pro cyklisty v Ankarské a další, především pro rekreační cyklisty bylo opraveno několik kilometrů povrchů tras a stezek mezi Prahou a Radotínem, na Pelc-Tyrolce, v Prokopském údolí, v Přední Kopanině a jinde. Nejvýznamnější akcí připravenou v roce 2011 a realizovanou v tomto roce byla procyklistická úprava dlouhodobě kritizované nebezpečné křižovatky na nábřeží Kpt. Jaroše, kde vznikly dva světelně signalizované přejezdy pro cyklisty.
  3. Na rozvoj cyklistické infrastruktury v roce 2012 je vyčleněno 8 mil. Kč na investiční výstavbu a cca 30 mil. Kč z fondu OPPK (CS M. Chuchle – Barrandovský most, Kačerov–Záběhlice, Kbely, Na Slupi–Výtoň) a 15 mil. korun na dopravní opatření, značení cyklotras, opravy, úpravy a údržbu. Dále je v přípravě instalace více než 300 dvoumístných cyklostojanů a další investiční i dopravní akce.

Petra Jánská, Jihočeská centrála cestovního ruchu

  1. Pro Jihočeský kraj je cykloturistika jednou z prio­rit v oblasti cestovního ruchu. Jihočeský kraj má zpracovánu Koncepci rozvoje cyklistické dopravy v Jihočeském kraji 2007–2013, která slouží jako podklad pro zpracování komplexní koncepce rozvoje cyklistické dopravy regionu či dílčích koncepcí rozvoje cyklodopravy na úrovni měst, obcí či mikroregionů. Koncepci zpracovala Nadace Jihočeské cyklostezky a projekt byl v roce 2005 podpořen částkou 400 000 Kč z Akčního plánu Jihočeského kraje.
    Oblastí cyklistické dopravy z celokrajského pohledu se zabývá intenzivně samospráva Jihočeského kraje i jeden z hlavních orgánů Jihočeského kraje – Krajský úřad. Cykloturistika je významným prvkem místního cestovního ruchu, náleží však i do oblasti tzv. incomingového cestovního ruchu. Podporou incomingu se v Jihočeském kraji zabývá především organizace destinačního managementu, kterou je Jihočeská centrála cestovního ruchu (JCCR). O pravidelnou kontrolu, správu a údržbu cyklostezek se stará Nadace Jihočeské cyklostezky.
    Jihočeský region má zřejmě nejdelší a nejrozvinutější síť cyklotras v České republice v délce na 5 000 km. Cykloturistika se v poslední době stává jednoznačně nejoblíbenějším způsobem aktivního pohybu v přírodě. V jižních Čechách není prakticky oblast, kde by nebylo možné naplánovat cyklistický výlet nebo několikadenní trasu. Jihočeský kraj nabízí jak cykloturistům a pěším turistům, tak i rodinám s dětmi či zastáncům klidného nebo naopak aktivního odpočinku nádherné scenérie kořeněné bohatým kulturním životem, historií, vyhlášenými lázeňskými službami v Třeboni, Bechyni nebo ve Vráži u Písku. Všechny jihočeské cyklotrasy mají své kouzlo, patří mezi ně i jedna z nejkrásnějších cyklistických tras, která vede podél řeky Otavy v délce 151 km – „Otavská cyklistická cesta“. Jihočeský kraj dává velký důraz i na propagaci cykloturismu. Jihočeská centrála cestovního ruchu a Nadace Jihočeské cyklostezky prezentovala Jihočeský kraj jako ráj cykloturistů i letos na přelomu března a dubna na jarní veletrh For Bikes v Praze-Letňanech v Pražském veletržním paláci. Kromě cyklomateriálů a map, které byly zájemcům na veletrhu k dispozici, prezentovali zástupci JCCR a Nadace Jihočeské cyklostezky i programy pro aktivní turistiku – tematické cyk­lovýlety, možnosti ubytování i vyhlášenou jihočeskou gastronomii.
  2. Jak už vyplývá z předešlé odpovědi, dokončena byla například „Otavská cyklistická stezka“. Jedna z nejčistších řek naší země se vine podél břehů v délce 113 kilometrů. Otavská cyklistická stezka je zhruba o 38 kilometrů delší. Cykloturisty zavede ke zřícenině hradu Rabí, k unikátnímu Hoslovickému mlýnu či do Zvíkovského Podhradí. Na trase jsou odpočinková místa s informacemi pro cyklisty a přístřešky s posezením a malými hřišti pro děti.
    V loňském roce byla například zahájena i práce na další části Vltavské cyklostezky, která by měla propojit jižní Čechy s Prahou a dál se severem republiky. Nejnovější úsek začíná v Týně nad Vltavou a končit má v obci Purkarec, a tím dojde k propojení atraktivní trasy České Budějovice – Týn nad Vltavou. Vznikající cyklostezka má smíšené parametry, využívat ji tak budou i pěší nebo bruslaři. Zprovozněna je již její část k obci Břehy. Hlavním investorem stavby je město Týn nad Vltavou. Zároveň je spolufinancována i grantem z ROP NUTS II Jihozápad. Rovněž v rámci Vltavské cyklistické cesty bude letos na jaře otevřena nová cyklostezka v úseku Přední Výtoň – hráz Lipna a projektově je k rea­lizaci připraven úsek z obce Roudné do obce Plav, tentokrát podél řeky Malše, který se napojením na Vltavskou cyklistickou cestu stane součástí rodícího se jižního Českobudějovického cyklookruhu. Na Otavské cyklistické cestě se pokusíme získat finanční prostředky na projektově připravený úsek z Kestřan do Putimi. Nadregionální dálková trasa Vltavská cyklostezka sleduje tok řeky Vltavy od pramene až po soutok s Labem. Linie je vedena z Kvildy na Vyšší Brod, Český Krumlov, České Budějovice, Týn nad Vltavou, Orlík nad Vltavou a Štěchovice do Prahy a dál přes Kralupy nad Vltavou do Mělníka. Její délka je 450 km, z toho je 295 km v Jihočeském kraji.
  3. Jihočeši získali peníze z EU na stavby cyklostezek na Jindřichohradecku a Písecku. Jedna z nich vyroste například v okolí Novosedel nad Nežárkou a povede z místní části Kolence k rybníku Stejný. Dlouhá bude asi 2,5 kilometru a vyjde na zhruba 6,5 milionu korun. První cykloturisté by po ní měli vyjet už letos v létě. Obec uspěla se žádostí o dotaci na stavbu jedné cyklostezky už v páté výzvě ROP. Její stavbu dokončila loni v červenci. Do budoucna by Novosedly chtěly obě stezky spojit a udělat novou, přibližně dvacetikilometrovou výletní trasu k hrázi rybníka Rožmberk, která se v budoucnu stane součástí páteřní cyklistické cesty Lužnice–Nežárka.
    Dále i v letošním roce pokračuje projekt Cyklobusů. V sezoně od června do září přepraví turisty i jejich kola od Šumavy přes Lipensko a Novohradské hory až po Třeboňsko, Českou Kanadu a nádhernou oblast Orlické přehrady. Do speciálního vleku zaháknou milovníci cykloturistiky jízdní kola a autobus je doveze na oblíbenou trasu, stačí jen přijít na zastávku a nastoupit. Na Novohradské lince se povezou jízdní kola spolu s turisty přímo v upraveném prostoru cyklobusu. Navíc každá linka CYKLOTRANS je propojena s množstvím navazujících spojů. V letošní sezoně 2012 slaví přeprava na linkách mezi atraktivními místy jižních Čech jubilejních deset let a již třetím rokem ji podporuje na základě rámcové smlouvy s Jihočeským krajem společnost ČEZ částkou 1,8 mil. korun.

Petra Kůsová, Plzeňský kraj

  1. V současné době probíhá zpracování koncepce rozvoje cykloturistiky a cyklodopravy v Plzeňském kraji. Zpracováním koncepce rozvoje cykloturistiky a cyklodopravy v kraji dojde ke zjištění aktuálního stavu sítě cyklistických tras a cyklostezek v Plzeňském kraji a navržení krátkodobých i dlouhodobých řešení vedoucích k dalšímu rozvoji cykloturistiky a cyklodopravy v kraji. Koncepce by měla být hotova do konce srpna 2012.
    V Plzeňském kraji je asi 3 400 km cyklotras a cyk­lostezek. Stěžejní význam mají hlavně následující mezinárodní dálkové trasy.
    Praha–Plzeň–Řezno (Regensburg)–Mnichov (CT 3), která je vedena po nejstarší historické evropské zemské stezce z Čech do Bavorska. V současné době je proznačena až do Mnichova.
    Eurovelo 13 (Stezka železné opony) – tato evropská trasa spojuje sever Evropy s jihem, v Plzeňském kraji vede vesměs při hranici se SRN po oblastech bývalé železné opony.
    Praha–Plzeň–Paříž (Panevropská) – v Plzeňském kraji je značena jako č. 37, původně vznikla jako tzv. Cesta přátelství z Vohenstraußu do Stříbra (116 km), kde tak došlo k propojení oblastí Bavorska a Stříbrska, a postupně se rozšířila.
    Dále trasa Praha–Plzeň–Vídeň, v Plzeňském kraji značená jako č. 38 – zde vznikla tzv. „Šumavská cyklotrasa“, která vede ve směru Degendorf – Železná Ruda – Klatovy – Dobřany a je projevem snahy bavorské i české strany o propojení atraktivní oblasti Šumavy na obou stranách hranice.

    A konečně nadregionální cyklotrasa CT31 z Plzně do Nepomuku a Blatné.

  2. Plzeňský kraj pro oblast cykloturistiky vydal několik propagačních materiálů. Předně soubor 9 cykloturistických map v měřítku 1:75 000 rozdělených podle oblastí (Tachovsko, severní Plzeňsko, Stříbrsko a Horšovskotýnsko, Plzeňsko, Rokycansko, jižní Plzeňsko, Klatovsko, Šumava a Bayerischer Wald, Český les a Oberfälzer Wald), který je k dispozici ve vybraných informačních centrech, mapových centrech a na Krajském úřadě Plzeňského kraje. Dále pak Cyklotoulky Plzeňským krajem a příhraničím – DVD s tipy na cyklovýlety, které moderuje Michal Jančařík, a jsou k dispozici na Krajském úřadě Plzeňského kraje. Nové propagační materiály budou tištěny s ohledem na koncepci rozvoje cykloturistiky a cyklodopravy v Plzeňském kraji tak, aby údaje nacházející se jak v cyklomapách, tak v doplňujících propagačních letácích, byly plně aktualizované.
  3. Do Českého lesa budou letos jezdit již dva cyklobusy. Po úspěchu z minulé sezony se k cyklobusu z Plzně do Českého lesa (v provozu od 1. 5. 2012) připojí cyklobus Domažlice – vrchol Čerchova. Kurzova rozhledna na vrcholu Čerchova se tak stane dostupnější i pro rodiny s dětmi nebo seniory. Cyklobus bude jezdit o sobotách, nedělích a svátcích od první červnové soboty do poslední neděle v září.
    Domažlicko nabízí pro tuto sezonu více tipů na výlety pro rodiny s dětmi a vytvořilo Chodský cyklobalíček, který zahrnuje tři tipy na výlety pro malé i velké na kolech. Jedna z tras láká na nejstarší hranou slavnost v Německu, na skolení draka, která se každoročně v době Chodských slavností odehrává na náměstí v nedalekém Furth im Wald, další trasa pak zve k hledání dračí sluje, zajímavého útvaru u Pasečnice. Poslední trasa spojuje šlapání do pedálů s poznáním Chodska, jeho historie a tradic. Nabízí totiž návštěvu Kozinova statku a jeho památníku na nedalekém Hrádku, odkud je celé Chodsko vidět jako na dlani. Právě pro rodiny s dětmi je stezka z Domažlic přes Havlovice a Babylon na Ovčí vrch lá­kadlem.
    Na www.turisturaj.cz je k dispozici aplikace Turistický vyhledávač VÝLETŮ RÁJ. Ta poskytuje služby zájemcům o turistiku, cykloturistiku a běžecké lyžování v Plzeňském kraji. Aplikace umožňuje plánování trasy s využitím silniční sítě, cyklotras, sítě turistických a běžeckých tras. Součástí vyhledání trasy je možnost zadání dalších parametrů trasy – typ povrchu, vyhledání turistických a přírodních atraktivit, např. památných stromů, rozhleden, informačních tabulí, kempů, koupališť a dalších.

Marcel Chládek, Středočeský kraj

  1. Nejvíce návštěvníků jezdí do Posázaví, rovinatých oblastí v okolí Labe a Vltavy. Cykloturistika je zároveň třetí nejlákavější aktivitou pro 25 procent návštěvníků kraje. O něco více jich k nám směřuje za poznávací a pěší turistikou. Tím, že její oblíbenost v čase roste a lze ji kombinovat s poznáváním přírody, historických památek i kulturních hodnot, může její další rozvoj přispět ke zvýšení počtu turistů v kraji, zejména v jeho venkovských oblastech. Proto její rozvoj cíleně podporujeme a význam spatřujeme především v tom, že neznamená zvyšování zátěže životního prostředí a přispívá ke zlepšení zdraví a fyzické kondice obyvatel kraje.

    V současnosti vede územím kraje 230 km cyklostezek a 3 800 km cyklotras.

  2. V roce 2011 bylo nově vybudováno přes 40 km cyklostezek, které zlepšily podmínky pro cykloturistku v západní a východní části našeho kraje. Po nových cyklostezkách tak lze např. bezpečně dojet z Berouna a Kladna do atraktivních oblastí Křivoklátska či do údolí Kačáku a z nádraží v Poděbradech se lze vydat na cyklostezky podél Labe.
  3. Letos zahájíme stavbu 16 cyklostezek za 229 mil. Kč, které budou financovány z ROP Střední Čechy za spoluúčasti obcí a kraje. Zahájena bude i stavba cyklostezek financovaných krajem ve výši 30 mil. Kč, a to „Kladenská cyklostezka Praha–Hostivice–Kyšice“ a projekt „Cyklostezky Kladensko“. K zahájení stavby je připravena i „Cyklostezka Rakovník–Pavlíkov“, „Cyklostezka vozíčkářům přátelská“ a „Cyklostezka Zeleneč – Lázně Toušeň“ o celkové délce 16,3 km. Přestože se jedná o dopravně obslužné cyklostezky, budou je moci využívat i návštěvníci a obyvatelé Středočeského kraje k výletům na kole.

Miroslav Smejkal, Pardubický kraj

  1. Pardubický kraj patří mezi ty kraje, které aktivně podporují budování infrastruktury v oblasti cestovního ruchu, kam samozřejmě patří i cyklistika a in-line bruslení. Jak uvádějí aktuální výstupy Centra dopravního výzkumu z ledna 2011 počtem metrů cyklostezek na 100 obyvatel se Pardubický kraj řadí na druhé místo v celé České republice. Konkrétně to je 28,3 m na 100 obyvatel. O pouhých 1,4 m má náskok Zlínský kraj. Celkový počet km cyklostezek, jak v extravilánu, tak v intravilánu měst kraje je 143,736 km. Vzhledem k tomu, že Pardubický kraj je svoji rozlohou jeden z nejmenších krajů, dá se říci, že v kraji je vybudovaná hustá síť cyk­lostezek, která činí 7,6 procenta z celkového počtu cyklostezek České republiky.
    Spousta cyklostezek v kraji odpovídá svojí kvalitou asfaltového povrchu i náročným požadavkům in-line bruslařů. Jako perlu mezi cyklostezkami vhodnými i pro in-line bruslení můžeme vyzdvihnout Orlické cyklo & in-line království. Téměř 30kilometrová stezka vede podél meandrující řeky Tiché Orlice malebnou krajinou Orlických hor a Podorlicka z Chocně přes Ústí nad Orlicí až do Letohradu. V rámci zkvalitnění zázemí návštěvníkům vybudoval svazek obcí Region Orlicko-Třebovsko dvě nová parkoviště u této nádherné cyklostezky, a to v Černovíře a v Letohradě. Pokud budete mít i štěstí na počasí, přivezete si z projížďky opravdu nezapomenutelný zážitek.
  2. Pardubický kraj v grantovém programu pro obce i podnikatele „Podpora budování infrastruktury cestovního ruchu“ nově v letošním roce rozšířil poskytování finanční podpory i na ty projekty, které směřují k získání certifikátu „Cyklisté vítáni“ nebo doplňují či zkvalitňují nabídku služeb cyklistům v těsné blízkosti cyklo­stezek a cyklotras. Výše poskytnuté podpory tímto směrem byla v letošním roce ve výši 1,2 mil. Kč. V loňském roce byla krajem také poskytnuta finanční podpora na vypracování projektové dokumentace cyklostezek samosprávám měst Pardubice a Svitavy a na vypracování cyklokoncepce Orlické cyklo a in-line království zájmovému sdružení právnických osob Orlické hory a Podorlicko. Kraj mimo jiné zprostředkoval subjektům aktivním v oblasti cykloturistiky možnost monitoringu cyklostezek pro tolik potřebné získání dat a výstupů o jejich využívání. Myslíme i na kvalitní značení tras, protože bez toho se nikam nedoje. Klub českých turistů, který je každoročně finančně podporován Pardubickým krajem, vyznačuje nové trasy pro cyklistiky i pěší a zároveň obnovuje i stávající značení, které prochází každoroční revizí.
  3. V letošním roce, jako každý rok, nabízíme a doporučujeme tipy na cyklo a in-line výlety na turistickém portálu www.vychodni-cechy.info. Portál má funkci plánovače výletů a je výbornou pomůckou pro vyhledání a naplánování vlastního nejen cyklo nebo in-line výletu. Zobrazení map na portálu lze nastavit podle filtrů, podle požadovaných aktivit. Seznam 18 cyklopůjčoven ČD v Pardubickém kraji a informace o jejich službách jsou také umístěny na turistickém portálu.
    Co se týká dalšího budování cyklostezek, v letošním roce se připravuje vybudování úseku Lanškroun–Rudoltice městem Lanškroun a Česká Třebová – Rybník městem Česká Třebová. Svazek obcí region Orlicko-Třebovsko zajistil a financoval vypracování projektové dokumentace včetně stavebního povolení, respektive stavebnímu ohlášení, plánovanému vybudování cyklostezky Potštejn – Ústí nad Orlicí. Momentálně se hledají finanční prostředky na realizaci výstavby této cyklostezky.
    Magistrát města Pardubice zase na letošní rok chystá výstavbu cyklostezky Pardubice–Chrudim, konkrétně části Pardubice–Dražkovice a vybudování několika cyklostezek v intravilánu města včetně opatření pro cyklisty v rámci komunikační sítě města. Jedná se například o úpravu značení pro cyklisty nebo zobousměrnění některých jednosměrných komunikací pro cyklisty. Tato opatření zvýší kvalitu a současně i bezpečnost cyklistů v Pardubicích.

Milan Zukal, Karlovarský kraj

  1. Karlovarský kraj v roce 2010 aktualizoval základní dokument „Strategie rozvoje cykloturistiky a cyklodopravy v Karlovarském kraji“. Strategický dokument fungoval od roku 2004. Účelem a smyslem aktualizace bylo zjištění aktuálního stavu a navržení krátkodobých i dlouhodobých řešení vedoucích k rozvoji cyklodopravy a cykloturistiky na území Karlovarského kraje do roku 2015. Dále to byla snaha sladit aktivity a navrhovaná opatření s národní cyklokoncepcí a vytvořit tak předpoklady pro doplnění sítě mezinárodních, dálkových, nadre­gionálních a regionálních cyklotras včetně napojení na sousedící kraje a na trasy vedoucí na německé straně. Cyklistika je i obsahem přeshraničních projektů např. CLARA II. Každým rokem Karlovarský kraj na rozvoj cykloturistiky a cyklodopravy přispívá ze svého rozpočtu. Jde zejména o podporu značení (KČT – 300 000 Kč), cyklobusy (200 000 Kč), správa a údržba cykloportálu (100 000 Kč), příspěvky v rámci dotačního titulu kraje na rozvoj cyklistické infrastruktury (ročně cca 3 mil. Kč), každý rok nová aktualizovaná cykloturistická mapa (cca 100 000 Kč), prezentace na specializovaných veletrzích cestovního ruchu (Regiontour) a na veletrzích zaměřených na cyklistiku (BIKE Brno a For Bikes Praha).
    V kraji bylo v roce 2003 celkem 365 km značených cyklistických tras. V současné době je to 2 000 km a letos přibudou další. Z toho je přes 100 km cyklostezek. Tou nejdelší je cyklostezka Ohře. V podstatě se dá dojet od státní hranice se SRN respektive až z Waldsassenu po samostatné stezce až do Karlových Varů. Pětikilometrový úsek mezi Chebem a Chocovicemi se připravuje k realizaci pro letošní rok a měl by být k dispozici cyklistům v polovině příštího roku. Cyklotrasa Ohře se starým značením 204 a nově č. 6 je již vyznačena v Karlovarském kraji po celé své délce 100 km, z toho jsou, jak jsem již uvedl 2/3 v režimu cyklostezky, tedy s vyloučením motorové dopravy. Více než 1/3 je vhodná i pro in-line bruslaře. V cykloturistické mapě jsou úseky i okruhy pro in-line bruslaře vyznačeny.
  2. Nově vznikly díky podpoře kraje (200 000 Kč) i půjčovny kol na ČD v Karlových Varech, Sokolově, Chebu a Mariánských Lázních. V dalších čtyřech stanicích bylo možné vypůjčená kola vracet. Na základě poptávky a zájmu o půjčování byl projekt v letošním roce Karlovarským krajem opětovně podpořen a měly by přibýt v systému další dvě půjčovny.
    Cyklostezky jsou budovány městy a obcemi a rovněž mikroregiony a obce spolupracují s krajem na zlepšování cyklistické infrastruktury. Vyrůstají přístřešky, budují se nové úseky cyklostezek. Např. v Ostrově po bývalé vlečce tzv. Ostrovské Rondo, stezka je vhodná i pro bruslaře. V Teplé byla vybudována nová cyklostezka od Kláštera směrem k Seklovým domkům. V rámci přeshraniční spolupráce je budována v Aši přeshraniční cyklostezka Aš–Selb–Wunsiedel v délce 45 km (na území Aše 5 km). Tzv. Mostní stezka „Brückenradweg Bayern – Böhmen“ bude otevřena v červenci letošního roku.
  3. Karlovarský kraj připravuje k realizaci již zmiňovaný úsek cyklostezky Ohře mezi Chebem a Chocovicemi (cca 5 km), v Ostrově je realizována cyklostezka Ostrov–Jáchymov po bývalé železniční trati a vlečce, v Teplé je k realizaci připraven další úsek od Kláštera k Betlému, v Aši by měla být realizována cyklostezka podél Bílého Halštrova. Další cyklostezka k realizaci je připravována v Perninku a Abertamech – úsek zvaný Karlova stezka. Záměry na realizaci cyklostezky z Nové Role do Jimlíkova má i město Nová Role. Projekty jsou připravovány i v Chebu, v Sokolově – Cesty pro cyklisty v Sokolově a ve Slavkovském lese v rámci projektu „Cyklostezky po zaniklých obcích Slavkovského lesa a napojení na systémy v sokolovské kotlině“.

Iveta Moravcová, Liberecký kraj

  1. Bezpečnost provozu na pozemních komunikacích je jednou z proklamovaných priorit krajů i státu, je prioritním cílem programového dokumentu „Programu rozvoje cyklistické dopravy v Libereckém kraji pro období 2008–2012″. Liberecký kraj má vhodné přírodní podmínky pro rozvoj cykloturistiky. Mezi silné stránky patří hustá síť cyklotras, funguje krajská pracovní skupina pro rozvoj cyklodopravy, existuje krajský cyklokoordinátor, existuje dotační titul na cyklodopravu, ze strany obcí a měst je velký zájem o rozvoj infrastruktury a služeb pro cyklistickou dopravu v podobě budování cyklostezek a bezpečnostních opatření.
    Mezi slabé stránky cyklodopravy v Libereckém kraji patří nedostatek finančních zdrojů krajských, ale i evropských, jak pro údržbu cykloznačení, tak i pro potřeby budování a údržby cyklostezek včetně projektových dokumentací všech stupňů, potřebných ke stavbě.
    V kraji je přes 2 000 km značených cyklotras čísly KČT, existuje tu do 100 km cyklostezek, většinou v intravilánech měst.
  2. V Libereckém kraji se připravuje několik velkých projektů, které tvoří kostru cyklodopravy v kraji. Jedná se o Zelenou cyklomagistrálu Ploučnice na Českolipsku a na Semilsku pak o cyklostezku Greenway Jizera. Přípravě realizace cyklokoridoru Odra Nisa se začal věnovat Liberecký kraj, a to především proto, že při celkovém počtu obyvatel kraje (cca 439 027), propojuje trasa obce a města, v nichž žije více než 38 procent obyvatelstva.
  3. Odra Nisa č. KČT 20 – v tomto projektu se v současnosti řeší především majetkoprávní záležitosti. V roce 2012 dojde k výstavbě cyklostezky v části „Hamrštejn“ cca 3,7 km. Od Chrastavy po centrum Liberce tak bude dobudován kvalitní úsek cyklotrasy dlouhý 13,75 km s novým proznačením číslem KČT 20. Město Liberec projekčně dopracovává úsek novostavby za ČOV Liberec v délce 950 m. Tato stavba by se mohla realizovat v roce 2013. V roce 2013 se plánuje též provést opravy povrchu cyklotrasy na katastru obcí Chotyně a Bílý Kostel nad Nisou. Ve hře je i novostavba v části „Paradies“ v délce 1,45 km na katastru Bílého Kostela nad Nisou a Chrastavy. Bude-li dostatek finančních prostředků, předpokládá se, že v roce 2014 bude již vybudována a zkvalitněna více než polovina kilometrů z celkové délky cyk­lotrasy od pramene Nisy až po Hrádek nad Nisou v délce 48 km.
    Greenway Jizera č. KČT 17 – Trasa od pramene Jizery až k soutoku s Labem má měřit 190 km. Koordinátorem projektu je Sdružení Český ráj, které období 2011–2013 realizují akci v úseku Dolánky–Líšný z ROP Severovýchod.
    Zelená cyklomagistrála Ploučnice č. KČT 15 – Celková délka plánované cyklomagistrály je 85 km, realizuje se úsek z Osečné do Novin pod Ralskem – cca 14 km, úsek od Novin pod Ralskem po Mimoň je projekčně připraven a žádost byla podána v roce 2012 na SFDI, další etapa je již realizována v Mimoni. Následující úseky jsou v přípravě.
    Varhany – Koordinátorem je Svazek obcí – cyklostezka Varhany. Celá cyklostezka má měřit 17 km a spojovat Českou Lípu a Kamenický Šenov. Dokončeno je 8,2 km novostavby z České Lípy přes Horní Libchavu až do Volfartic. V roce 2012 se dobuduje úsek z Volfartic do Kamenického Šenova, jedná se o 8,5 km.

Pavel Mucha, Královéhradecký kraj

  1. Cykloturistika je nedílnou součástí oblastí, které Královéhradecký kraj podporuje v rámci rozpočtových možností kraje. Podporována je jak oblast infrastruktury, tak i zvyšování bezpečnosti cyklistů. V kraji je v současnosti 139 cyklotras o celkové délce 1 898 km. Každoročně je rovněž podporován provoz cyklobusy.
  2. Jednou z prioritních akcí byla postupná příprava a realizace nových povrchů a mobiliáře na Labské stezce pro rok 2012. Pokračování v realizaci záměru zvýšení bezpečnosti cyklistů realizací cyklostezek na území kraje. Například pokračování na realizaci propojení cyklostezek v trase Hradec Králové – Třebechovice p. O. – Týniště n. O. – Kostelec n. O. – Potštejn. Došlo k odvedení cyklistů z komunikace I/11. Krajem byl rovněž například podpořen projekt, který má za cíl zmapovat možnosti realizace singltrekových tratí v oblasti Javořích hor. Vyhlášen byl program na podporu cyklodopravy – 11RRD07A Podpora cyklodopravy v návaznosti na Koncepci cyklodopravy Královéhradeckého kraje.
  3. V roce 2012 bude realizována stavba cyklostezky Hradec Králové – Smiřice – Jaroměř – Kuks. Dokončení je předpokládáno na podzim 2012. Délka cyklostezky je cca 32 km ve finančním objemu cca 40 mil. Kč. Stezka je situována do povodí řeky Labe. Naplňován je tak záměr realizace dálkové mezinárodní cyklotrasy č. 2 (dnes značené jako č. 24 – Labská cyklotrasa).
    Ve výstavbě je úsek cyklostezky podél železniční trati v oblasti Častolovic v okrese Rychnov nad Kněžnou. Projekčně se rovněž připravuje stavba cyklostezky podél komunikace II/303 v Broumovském výběžku okresu Náchod, Broumovské stěny – město Broumov.
    Připravuje se přečíslování některých cyklotras dle požadavků republikové koncepce a údržba stávajícího značení ve spolupráci s KČT.

Anketu zpracoval Petr Manuel Ulrych
Foto: CzechTourism a Petr Manuel Ulrych


Pozn. red.: Odpovědi jsou řazeny v pořadí, v jakém dorazily do redakce. Pozorným čtenářům jistě neušlo, že vyjádření některých krajů chybí – přineseme je v příštím vydání.

Autor

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více