Služební a kongresová turistika konečně vykazuje známky zotavení, přestože větší důraz na cestovní politiku a častější používání moderních technologií posouvají tento obor do jiných rovin. Vyplývá to alespoň z nové zprávy Travel Industry Association of America (TIA), National Business Travel Association (NBTA) a Institute of Business Travel Management.
Zpráva nazvaná 2004 Business and Convention Travelers Report říká, že mezi lety 1998 a 2003 se objem služebních a kongresových cest snížil o více než 14 %. V loňském roce už ale došlo k více než 4% nárůstu, další silný růst je očekáván v příštích několika letech.
„Oblast business travel byla možná víc než kterákoli jiná postižena událostmi posledních let. A také se nejpomaleji obnovovala,“ řekla Dr. Suzanne Cook, viceprezidentka pro výzkum TIA. „Je to i v důsledku změn, které v posledních letech učinili americké společnosti a obchodní cestující jako takoví, aby zvýšili efektivitu času a peněz, které utrácejí. Tyto změny se budou ještě prohlubovat.“
Zpráva odhalila, že většina obchodních cestujících pracuje ve společnostech, jejichž cestovní politika spočívá mimo jiné v omezení výdajů na lety vyššími třídami, stanovení denních limitů na útraty za služby spojené s cestováním, v úsporách při volbě kategorie ubytování nebo v nutnosti schvalování služebních cest vyšším managementem. Další změny v oblasti business travel souvisejí s pokrokem v technologiích. On-line technologie jsou čím dál vážnější konkurencí pro cestování. Téměř 40 procent ze všech letecky cestujících účastníků business travel dalo v roce 2004 v některých případech přednost technologii (nejčastěji videokonferenci) před fyzickou cestou. Na druhou stranu to představuje určitý pokles oproti roku 2002, kdy byl tento podíl 47 %.
Téměř tři čtvrtiny (71 %) všech takových cestovatelů přitom považovalo telekonference či videokonference za efektivnější ve srovnání s vlastním cestováním. V roce 2002 jich bylo „pouze“ 65 %. Zajímavé přitom ale je, že pouze 37 procent z těchto cestujících pokládá používání technologií za efektivnější cestu k dosažení obchodního cíle než setkání tváří v tvář.
Navzdory všem těmto okolnostem zůstává business travel v USA silným odvětvím. Více než 38 milionů obchodních cestujících realizovalo v roce 2003 210,5 milionů cest. A ačkoli podíl business travel na cestovním ruchu dosahuje jen 18 %, jeho účastníci generují 31 %, tedy 153 miliard USD, ze všech výdajů na domácí cestovní ruch.
„Zjištěním, že téměř jedna třetina všech výdajů na cestování souvisela s business travel, pomohla zpráva kvantifikovat význam tohoto oboru pro cestovní ruch a pro americkou ekonomiku,“ řekl výkonný ředitel a předseda představenstva NBTA Bill Connors. „Počet obchodních cestujících, kteří svoje pracovní cesty spojují s leisure programem a kteří s sebou berou členy rodiny či přátele, ukazuje, že tyto dvě oblasti, občas vnímané jako ostře oddělené, k sobě mají velmi blízko,“dodal.
Další závěry ze zprávy:
• Většina (57 %) účastníků business travel jsou muži. Průměrný věk účastníka je 47 let, 45 % účastníků se narodilo v období populační exploze v USA, tedy v letech 1946-1964.
• Většinu cest vykoná pouze relativně malá skupina obchodních cestujících. Nejčastěji (tedy deset a vícekrát ročně) cestující účastníci, kteří představují 17 procent z celku, vykonají přes 64 % všech obchodních cest.
• Dvě třetiny amerických obchodních cestujících tvoří sporadičtí cestovatelé, kteří za obchodem vyrazí 1 – 4x ročně. Podílejí se ale jen 20 % na celkovém množství obchodních cest.
• Průměrný americký účastník business travel podnikne ročně 7 služebních cest.
• Události posledních let se tolik nepodepsaly na zájmu o cesty kombinující služební a leisure program jako na klasických služebních a kongresových cestách. Ukazuje se také, že 62 procent amerických účastníků business travel si přinejmenším jednou ročně dopřeje takovouto kombinaci práce a zábavy. Dvě třetiny z nich s sebou na cestu berou členy rodiny nebo přátele.
• Obchodní cestující jsou zhusta členy věrnostních programů – téměř polovina má členství v jednom či více frequent flyer programech, víc jak třetina pak ve věrnostních programech hotelových.
• Studie sledovala i popularitu jednotlivých služeb mezi účastníky business travel. Na předních místech v oblibě se umístil přístup na internet v hotelových pokojích (45 %) a hotelová fitness centra (43 %). Obecně přitom platí, že čím je účastník mladší, tím pravděpodobněji bude poptávat různé služby. Ve věkové skupině do 55 let využívá přístupu na internet v hotelovém pokoji zhruba 27 % obchodních cestujících, u starších cestovatelů pak jen 15 %.
• Při rozhodování o způsobu dopravy hraje čím dál větší roli vzdálenost. Přes 60 % obchodních cestujících uvádí, že cesty kratší než 300 mil raději absolvují autem.
• Navzdory tomu se zdá, že poptávka po leteckých cestách za obchodem začíná opět růst. Čtvrtina obchodních cestujících deklarovala, že od září 2003 do srpna 2004 využila letadlo častěji než v předchozím období.
• Většina (60 %) účastníků business travel se shoduje, že je cestování za obchodem těší. U častých cestujících je tento podíl dokonce 69 %. Některé z jejich postojů ale představují potenciální faktory mající vliv na zpomalení v business travel – 55 % říká, že mají obavu z odloučení od rodiny, a 49 % je znepokojeno bezpečnostními otázkami spojenými s cestováním.
• Varující je zjištění, že většina obchodních cestujících má pocit, že se podmínky pro cestování v uplynulém roce zhoršily. Téměř polovina je názoru, že se prodloužila čekací doba na odbavení na letištích, více než jedna třetina si myslí, že se prodlužují zpoždění letů a že klesá kvalita palubních služeb. Jeden z pěti má pocit, že se zhoršila kvalita pozemních služeb na letištích. Názory častých cestujících se přitom více lišily. Mnozí byli například názoru, že doba čekání na odbavení se zkrátila.
-pmu-
Foto: Daniel V.