Podle nezávislého auditu společnosti KPMG podnítila činnost agentury CzechTourism zvýšenou spotřebu turistů a návštěvníků z tuzemska i zahraničí. Přínos agentury pro státní rozpočet dosáhl v loňském roce hodnoty 19,9 miliardy korun. V roce 2016 to přitom bylo pouze 8 miliard korun.
Z analýzy dále vyplynulo, že z jedné vložené koruny na plat zaměstnance vytvořil CzechTourism přínos 80–100 korun do veřejných rozpočtů. V roce 2018 si CzechTourism stanovil cíl zvýšit počet zahraničních turistů na 10,2 milionu, tedy meziročně o 0,2 milionu. Příjem z cestovního ruchu by měl přinést 166 miliard korun, což je o čtyři miliardy více, než kolik bylo plánováno pro rok 2017. „Naším cílem je zaměřit se především na jednotlivé regiony České republiky. S tím nám pomůže program Ambasador, v rámci kterého světoznámé osobnosti jako Jaromír Jágr, Magdalena Kožená či Gabriela Koukalová budou v zahraničí lákat k návštěvě svého rodiště, a také hlavní komunikační téma roku 2018 100 let České republiky,“ uvedla Monika Palatková.
Čísla za první tři čtvrtletí letošního roku ukázala, že cestovní ruch v České republice využívá svého potenciálu k růstu. Přijíždí především více asijských turistů, ale přibývá i návštěvníků a turistů z evropských zemí. Už začátkem roku 2017 posílil CzechTourism přítomnost na dvou nových strategických trzích a uzavřel smluvní spolupráci s partnery v Indii a Izraeli. „Česká republika patří mezi 10 států, které zaznamenávají nejvyšší nárůst indických turistů. U Izraelců máme zase velkou šanci, že se stanou častými hosty v českých regionech. V České republice totiž tráví nadprůměrně dlouhou dobu, téměř 5 dní – a toho chceme určitě využít,“ dodala Monika Palatková.
Podle ředitelky Moniky Palatkové čísla zveřejněná v analýze KPMG o rostoucí spotřebě turistů, kteří na základě marketingových kampaní zavítali do České republiky, potvrzují, jak významným odvětvím české ekonomiky cestovní ruch je. „Státu se jeho podpora vyplatí, neboť jak je zřejmé ze zveřejněných dat, vrací se mu každá investovaná koruna do zaměstnanců až stonásobně,“ uvedla.
Trendy cestování se podle Moniky Palatkové mění. Zásadní vliv mají bezpečnostní situace ve světě, rostoucí vliv sociálních sítí a s tím související influencer marketing a fenomén sdílené ekonomiky. „Také CzechTourism se musí novým trendům rychle přizpůsobovat. Ať už jde o nové způsoby marketingu na sociálních sítích nebo skutečnost, že sdílená ekonomika sice činí cestování pro mnoho lidí dostupnější, což je velmi pozitivní, ale na druhou stranu to vede k přetěžování určitých míst a nespokojenosti rezidentů. Pro nás to znamená přispět k dialogu s místními při současné podpoře udržitelnosti cestovního ruchu, která znamená orientaci především na sousední trhy a intenzivní propagaci regionů,“ řekla Monika Palatková.
Analýza KPMG přinesla i čísla za rok 2016, kdy měli největší podíl na růstu spotřeby, vyvolané aktivitami CzechTourismu, zahraniční turisté. Ti, kteří v Česku přenocovali, utratili celkem 16,4 miliardy korun. Domácí turisté utratili 2,47 miliard korun. V kategorii jednodenních návštěvníků zase dominovali ti domácí s 840 milióny utracených korun. Ti zahraniční zde za svou dovolenou zaplatili celkem 210 miliónů korun.
Foto: Shutterstock.com