Akce pro zaměstnance a pro firmy

Definovat firemní akci není složité. Firemní akce je taková, kterou pořádá firma buď pro své zaměstnance, nebo pro jiné firmy. Její náplň může být vzdělávací a tréninková (zaměstnanci nebo prodejci ap. si zvyšují svoji kvalifikaci) nebo incentivní neboli pobídková. Taková akce je pak určena k tomu, aby posílila zaměstnaneckou nebo partnerskou loajalitu. Může se jednat o společné opékání buřtů, výroční raut, víkend s minigolfem a na bobové dráze. Někde uprostřed se nacházejí takové aktivity, jako je teambuilding a jiné outdoorové metody tmelení kolektivu a zlepšování jeho funkcí.

Proto, aby měla jakákoliv firemní akce úspěch, je dobré zvolit pokud možno úplně jiné prostředí. Hlavně nedělat nic ve vlastní kanceláři, hotelu nebo provozovně. Když už to musí být v témž městě, zvolte místní zámek, popravčí místo nebo čističku odpadních vod. Ale mnohem raději zmizte někam do přírody, k vodám, do hor, dále od hlučícího davu, kde si můžete udělat svoje milieu a kde vás a vaše zaměstnance, popřípadě partnery, nebude nic rušit. Vzhledem k tomu, že znám jen málo míst v naší republice, která se mohou pyšnit absencí signálu, doporučuji zabavit mobilní telefony.

Semináře, školení, zasedání a spol.
Vzdělávací akce zaměřené na zvyšování klasifikace, ovládání nových postupů, zasedání správních rad, prezentace nových výrobků nebo výjezdní pracovní schůzky managementů patří k nejméně náročným akcím. V podstatě je k nim potřeba vhodný prostor s nejnutnějším vybavením – bývá to přípojka na internet, různá projekční zařízení a podobně – plus catering a odpovídající ubytování.

Ubytovacích zařízení, která jsou schopna nabídnout zázemí pro tento typ akcí, je na našem území habaděj – od Beskyd před Vysočinu, jižní Čechy, Krušné a Jizerské hory až po Krkonoše, které jsou na tom ve vybavení pro firemní akce zřejmě nejlépe a mají v této činnosti pravděpodobně nejdelší tradici.

Věčně sedět v sále a někoho poslouchat bývá ovšem těžká nuda. Proto je zapotřebí do akce školícího nebo zasedacího typu zařadit něco, co by účastníky probudilo, případně na co by se mohli celý večer těšit. Jednoduchá zpestření programu stačí pořádající firma ve spolupráci s ubytovacím a konferenčním zařízením zpravidla zajistit sama – mohou to být různé vycházky, projížďky na kolech nebo na koních, utkání v minigolfu, pár jízd na bobové dráze nebo opékání selete. Do velké míry to záleží na tom, co je v dané lokalitě k dispozici. Dá se říci, že pro semináře, menší kongresy a další akce kombinované s různými sportovními aktivitami jsou Krkonoše ideálním místem.

Složitější akce, kongresy, teambuilding
K firemním akcím, při nichž si pořádající firma a hostitelské zařízení už zpravidla nevystačí, patří větší a zejména mezinárodní kongresy (kdy je potřeba najmout tlumočníky jak na jednání, tak na doprovodné akce), akce se specializovaným programem, který je často vázán na nutnost licence nebo zvláštní kvalifikace. Je docela možné, že při vyšším úsilí by takovou událost pořádající organizace mohla pokrýt, ale stálo by ji to hodně sil, kapacit, ale hlavně by hrozilo nebezpečí amatérismu. Pro takové příležitosti je velmi vhodné najmout si specializovanou agenturu, která se svého úkolu zhostí s grácií a s bravurou.

Agentury, které se věnují zajišťování firemních akcí, jsou různě specializované. Některé mají nejsilnější zázemí v různých kulturních pořadech a koncertech vážné hudby, jiné mají dostatečné kapacity v oblasti logistiky nebo koordinace různých částí velké firemní akce probíhající na více místech, jiné zase berou za základ společný prožitek účastníků a orientují se spíše na sportovní akce a adrenalinové atrakce.

Firemní akce mohou být i tematicky vymezené, mohou to být různé hry, příběhy, nebo dokonce rekonstrukce způsobu života v různých dobách (například občanské sdružení Keltoi pořádá akce, při nichž se účastníci propadnou do doby před 2 500 tisíci lety a mají za úkol přežít, postavit si přístřešky, vařit si a vyzkoušet řemesla). Na tomto poli se fantazii opravdu meze nekladou.

Velmi specializované agentury se věnují teambuildingu, stmelování kolektivu a zlepšování komunikačních schopností jeho členů. Tyto produkty se budují téměř výhradně na zakázku a samotná realizace se odehrává většinou venku (outdoor), nezřídkakdy i ve specializovaných areálech, lanových centrech a podobně. Teambuildingové akce mohou být kratší, například půldenní a je dobré jimi oživit třeba dvoudenní seminář. Mohou trvat i několik dnů, v tomto případě se opět zpestřují dalšími prvky společenského rázu. Teambuilding odhaluje slabiny firem, dává návod na jejich odstranění a jeho instruktoři musí být nejen dobrými metodiky, ale také psychology.

Motivační akce čili incentivy
Čistě motivační akce, jak už bylo v úvodu řečeno, podporuje loajalitu vlastních zaměstnanců firmy nebo loajalitu dodavatelů, odběratelů, provizních prodejců a jiných partnerských subjektů. V jistém slova smyslu se dá říci, že je to určitý druh státem tolerované a společensky přípustné korupce, jimiž si firmy zajišťují pravidelný přísun surovin či přednostní prodej produktů nebo v případě vnitropodnikových akcí to, aby jim nejlepší zaměstnanci nepošilhávali po lépe placených místech u konkurence.

Rozsah těchto incentiv může být opravdu nejrůznější – od večeře v nejbližší hospůdce nebo zájezdu do moravského sklípku až po sofistikovaný výjezd za hranice všedních dnů, kdy si korumpovaní zaměstnanci nebo partneři užívají lukulských hodů a kozáckých pitek, ze kterých následující den střízlivějí při mezifiremních turnajích v čemkoliv, plaveckých závodech nebo turistickém výšlapu, aby nakonec zpečetili své vzájemné vztahy vyhlídkovým letem nad Českým rájem, společným seskokem z Anduly, letem v rogalu nebo vzájemným vyvražděním při paintballu.

Obecně se za ideální firemní akce považují takové, u nichž jsou složky pracovní, vzdělávací a korupční vyváženy v lahodnou harmonii.

Dean Valášek

Nejnovější články z rubriky

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více