ACK ČR: Češi mají chuť cestovat, cestovky čeká dobrý rok

Pokud nedojde k neočekávaným událostem, cestovní kanceláře i tuzemští ubytovatelé se mohou v letošním roce těšit na velmi slušné výsledky. Na základě analýzy prodeje zájezdů v režimu first minute se zdá, že poptávka po zahraniční dovolené bude vyšší než loni, zájem o dovolenou v tuzemsku bude minimálně stejný. Češi navíc vyžadují neustále vyšší standard služeb. Tyto a další informace zazněly na dnešní tiskové konferenci Asociace cestovních kanceláří ČR.

Členové představenstva ACK na dnešní tiskové konferenci

 

Nároky domácích turistů stoupají

Zájem o dovolenou v tuzemsku rostl v posledních dvou letech zhruba o 20 procent ročně, loni dosáhl počet účastníků domácího cestovního ruchu hodnoty kolem 3 milionů. „Letošní prodej domácí dovolené kopíruje rok 2016. Prognóza je velmi příjemná, na druhou stranu je jasné, že nárůst už nebude tak vysoký,“ uvedl Petr Krč, předseda sekce domácího cestovního ruchu ACK ČR. Čeští klienti navíc podle něj vyžadují čím dál kvalitnější služby, roste tedy poptávka ubytování vyšších kategorií. „Tuzemský klient je už dnes stejně náročný jako ten, který vyjíždí do zahraničí,“ uvedl Krč. Zatímco dříve převažovalo ubytování ve tříhvězdičkových hotelech a penzionech, v poslední době roste zájem o ubytovací zařízení vyšší kategorie s wellness zázemím. Čím dál populárnější jsou rovněž pobyty zážitkové a tematické, na což podle Krče reagují i cestovní kanceláře při tvorbě své nabídky. Tato nadstavba spolu s informacemi o destinacích a jejich potenciálu je navíc tím, co cestovní kanceláře odlišuje od internetových rezervačních serverů a dalších subjektů. Petr Krč ovšem na dnešní tiskové konferenci neopomněl zmínit ani skutečnost, že cestovní kanceláře se zejména v oblasti domácího cestovního ruchu potýkají s nekalou konkurencí neoprávněně podnikajících subjektů.

 

Také památky zkvalitňují služby

Rostoucí nároky a touha po neotřelých zážitcích se projevují i při návštěvách památek, které jsou jedním z hlavních motivů pro tuzemské cesty. „V posledních letech se podařilo výrazné zkvalitnění expozic na hradech a zámcích. Příkladem je zámek Valtice – otevření nového prohlídkového okruhu, repliky barokního divadla. Návštěvnost stoupla meziročně trojnásobně ze 48 000 na 125 000 návštěvníků,“ uvedla předsedkyně sekce památek a významných turistických cílů ACK Jolana Kopřiva Myslivcová, podle které neustále roste popularita nočních, kostýmovaných či jinak ozvláštněných prohlídkách. Asociace letos očekává pokračování těchto trendů. Státní hrady, zámky a další památky v loňském roce navštívil rekordní počet 5,6 milionu lidí. Nejvíce turistů navštívilo Pražský hrad (víc než 1,8 mil. návštěvníků v roce 2016), Český Krumlov, Lednici, Hlubokou, Karlštejn, Konopiště, Bouzov, Pernštejn, Sychrov nebo Kuks. Utěšeně roste také návštěvnost tuzemských zoologických zahrad. S tímto trendem se budete moci podrobněji seznámit v květnovém vydání časopisu COT. Pokud jde o problémy v oblasti památek, někteří správci by mohli zapracovat na zkvalitnění expozic, jinde chybí popisky v jiném než českém jazyce a ne všude provádí návštěvníky kvalifikovaná průvodcovská služba. Rovněž nabídka výkladů v cizích jazycích (zejména méně obvyklých) je na některých objektech stále ještě omezená.

 

Po hubeném loňsku si outgoingové CK spraví chuť

S optimismem vyhlížejí letošní hlavní turistickou sezonu představitelé outgoingových cestovních kanceláří – předprodeje zájezdů na léto jsou meziročně vyšší až o 80 procent. „Vše nasvědčuje tomu, že cestovní kanceláře zažijí klidnější sezonu, než tomu bylo v předchozích letech, kdy byly sezony poznamenané událostmi ve světě, ať už se jednalo o uprchlickou krizi, či teroristické útoky,“ uvedl Stanislav Zíma z asociace. Nejprodávanějšími destinacemi u leteckých zájezdů jsou Řecko, jižní Itálie, Španělsko, Baleárské ostrovy a Egypt. „Za skokany roku je možno označit Itálii a Egypt,“ popsal aktuální trend Zíma a dodal, že pozvolnější růst je zatím patrný u Turecka a Tuniska, kde lidé nejspíš nákup odkládají na poslední chvíli v závislosti na vývoji situace. Nadále roste obliba poznávání Evropy autem. Týká se to například Chorvatska, kde však lidé musejí letos počítat s vyššími náklady kvůli zdražení mýtného o pět procent a zavedení zvláštní sezonní desetiprocentní přirážky. „Pokračuje ústup od autobusové dopravy ve prospěch individuální dopravy auty. Lidé jezdí v lepších vozech a po lepších dálnicích, převládá preference apartmánů, ovšem kvalitnějších, bez stravování,“ dodal Zíma. Podrobněji se trendům v outgoingu budeme věnovat v samostatném článku – vedle zájmu o jednotlivé destinace a způsoby dopravy se zaměříme třeba i na útraty českých turistů v zahraničí apod.

Foto: -pmu-

Čtěte také:

Outgoing: rekordní sezona klepe na dveře

 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více