Znáte trendy v cestách za lyžováním?

I laik by zřejmě správně určil, že nejčastěji míří čeští lyžaři za svým koníčkem do Itálie, Rakouska a Francie. Proč tomu ale tak je? Jaké jsou silné a slabé stránky těchto destinací? Po tom jsme pátrali u několika cestovních kanceláří specializujících se na lyžařské zájezdy.

O lyžařské zájezdy projevují vyznavači zimních sportů zájem již od září, kdy se na pultech cestovních kanceláří objeví katalogy s příslušnou nabídkou. Nejinak tomu bylo i letos, přestože si lyžaři za cesty do Alp připlatí. Podle informací ČTK se totiž katalogové ceny zájezdů meziročně zvýšily asi o osm až deset procent. Podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) je důvodem oslabení koruny vůči euru a inflace v alpských zemích. „Pokud srovnáme kurz ČNB v létě 2013 a letos, pak došlo k oslabení kurzu koruny o osm procent, což cestovní kanceláře promítly do cen zájezdů. Navíc zahraniční ubytovatelé každoročně zvýší ceny o inflaci,“ uvádí Kateřina Petříčková, tajemnice asociace. Pro české turisty tak došlo ke zdražení ubytování v zahraničí, skipasů i dopravy. Naproti tomu ceny zimních pobytů v tuzemsku se meziročně příliš nezvýšily, a dá se tedy očekávat, že české hory přilákají více lyžařů než v loňské sezoně. Samozřejmě za předpokladu příznivých sněhových podmínek.

alt_text

Ale zpět k cenám. Například v Rakousku činila meziroční míra inflace v červenci 1,7 procenta, když pro srovnání v České republice byla 0,6 procenta. „Podle katalogových cen to vypadá celkově na mírné zdražení, hlavně díky nabídce větších cestovních kanceláří, u kterých je patrné zdražení asi o deset procent. Menší cestovní kanceláře drží stejné ceny,“ dodává Michal Tůma z cestovní agentury Invia.cz. Cestovní kanceláře se navíc podobně jako v případě letní dovolené snaží i lyžaře motivovat k včasnému nákupu pomocí slev. Ty letos dosahovaly od pěti do patnácti procent z katalogových cen.

Za kvalitou a jistotou sněhu do Alp

Čeští lyžaři vyrážejí za svou vášní zejména do Alp. Porovnávají přitom kvalitu lyžařských zájezdů, a to jak z hlediska velikosti středisek, povětrnostních a sněhových podmínek, ale též kvality ubytování a poskytovaných služeb. Podle Jana Osúcha, mluvčího cestovní kanceláře Nev-Dama, jsou ve srovnání s českými horami v Alpách pro lyžaře nesrovnatelně lepší podmínky: „Čechy do Alp lákají široké sjezdovky, dokonalá pokrývka sněhu od konce listopadu až do dubna, stabilní slunečné počasí a také výborné možnosti vyžití po mnoha hodinách strávených na sjezdovce.“ Neoddiskutovatelným kritériem výběru lyžařské dovolené jsou jednoznačně ceny. „Ceny zahraničních pobytů jsou totiž srovnatelné s cenami pobytů v Čechách, kde se ale za podobné peníze lyžaři setkají s půlhodinovými frontami u vleků, krátkými a přeplněnými sjezdovkami a nejistým počasím,“ říká Jan Osúch. Petr Pospíšil, spolumajitel CK2, ale věří, že se česká střediska snaží rozdíly v kvalitě služeb eliminovat, byť cesta k cíli ještě chvilku potrvá.

Oslovení zástupci cestovních kanceláří se shodují na tom, že čeští lyžaři za sněhem tradičně jezdí do Itálie, Rakouska a Francie – přesně v tomto pořadí, pokud jde o absolutní počty výjezdů. Další alpská destinace, Švýcarsko, je jako lyžařský cíl pro české klienty bohužel stále drahou záležitostí. Stranou zájmu tuzemských lyžařů nezůstávají ani Tatry, zejména pak jejich slovenská část, kde se podle slov Petra Hošky, marketingového manažera Hoška-tour, kvalita i cena přibližují Alpám. „Z polské strany pak Tatry zůstávají doposud neobjeveny a většinou nenabízejí takové zázemí jako vyhlášená alpská střediska,“ sděluje.

Itálie – kvalita za rozumné peníze

Na špici zájmu našich lyžařů je tedy Itálie. Například cestovní kancelář Nev-Dama prodala minulou zimní sezonu 80 procent zájezdů právě do italských zimních středisek, je tedy logické, že se na tuto destinaci nejvíce soustředí i letos. „Itálie láká milovníky zimních radovánek nízkými cenami, nejslunečnějším počasím a výbornými lyžařskými podmínkami,“ vysvětluje popularitu destinace Jan Osúch.

Cestovní kancelář Čedok na zimu zase rozšířila nabídku ubytovacích kapacit v italské lyžařské oblasti Aprica. „Největší zájem je hlavně o oblasti hlavních alpských ledovců. Roste obliba prodloužených lyžařských víkendů ve střediscích v příznivé dojezdové vzdálenosti. Klienti stále častěji vyhledávají hotely nebo oblasti, kde najdou také například wellness, lázně a podobně,“ uvádí marketingový ředitel Čedoku Tomáš Brejcha a dodává, že ceny zájezdů jsou téměř srovnatelné s cenami loňské zimní sezony.

Do Itálie lyžaři rádi přijíždějí za skvěle upravenými sjezdovkami a výbornými klimatickými podmínkami včetně dostatku slunečního svitu. Pavlína Pešová, yield manager a tisková mluvčí FIRO-tour, připomíná, že v Itálii jsou také obecně nižší ceny týdenních pobytů. K vyhledávaným destinacím v Itálii pak patří Livigno, Val di Fiemme nebo Val Gardina.

O něco větší vzdálenost do Itálie vyrovnává výběr velkých i menších lyžařských středisek v Dolomitech i Alpách. Střediska nabízejí vysokou kvalitu a velikost apartmánů, slevy pro děti, zaujme také vstřícnost italských hostitelů, dětské programy, ale i výborná kuchyně, více slunečných dní a také jedinečná péče o kvalitu sjezdovek. Itálie je pro české lyžaře cenově přístupnější a hodně českých milovníků lyžování ji navštěvuje díky pěknému počasí hlavně v březnu. „Lyžařům vyhovuje téměř poloviční vzdálenost oproti Francii a dobré ceny v restauracích na sjezdovkách,“ sděluje Karel Úlovec, majitel cestovní kanceláře Přeštice-tour. Proti pak hovoří vyšší ceny permanentek a ubytování. Na druhou stranu je potřeba počítat s tím, že bydlení je většinou dostupné jen skibusem a ubytování pod sjezdovkami je velmi drahé.

Rakousko – blízké, kvalitní, ale dražší

Na druhé příčce v návštěvnosti alpských destinací se nachází Rakousko, mezi jehož silné stránky v očích českých lyžařů patří dopravní dostupnost, větší kapacita středisek, kvalitně upravené sjezdovky, minimální čekání u vleků a lanovek a zejména skvělé služby. „V Rakousku klienty zaujmou i tradiční alpské vesničky, které je možné vidět i ve Švýcarsku,“ říká Petr Hoška, marketingový manažer Hoška-tour.

Také cestovní kancelář Nev-Dama letos výrazně rozšířila svou nabídku zkrácených pobytů v Rakousku. „Díky hromadným nákupům můžeme zájezdy do Rakouska nabídnout za ceny srovnatelné s nabídkami tamních hoteliérů,“ uvádí Jan Osúch.

Podle sdělení Dáši Střešňákové z CK Pinocchio viaggi nabízí Rakousko velký výběr penzionů a hotelů s kvalitním ubytováním a wellness. Atraktivitu rakouských hor potvrzují i Petr Pospíšil, spolumajitel CK2, a Jan Sochor, produktový manažer cestovní kanceláře Petr’s. K nejvyhledávanějším lokalitám řadí Zillertal, Ski Amadé, Schladming a Zell am See – Kaprun.

Dáša Střešňáková se shoduje s Karlem Úlovcem, že lyžování v Rakousku je lákavé pro nejbližší vzdálenost středisek, pěkné ubytování a skvělé lyžování, i možnost vybrat si z mnoha penzionů a hotelů s wellness. Čechům též vyhovuje, že v mnoha penzionech je uvítá česky mluvící personál. Některé lyžaře mohou odradit vysoké ceny permanentek i ubytování, nacházejícího se jen velmi vzácně přímo u sjezdovek.

Francie – větší vzdálenost nevadí

Francie láká lyžaře do velkých středisek s bydlením přímo pod svahy a v menších srovnatelných centrech nabízí výhodné ceny skipasů. Hosté zde ale musejí počítat s drahou polopenzí. Nevýhodou lyžování ve Francii je vzdálenost od České republiky, vysoké ceny v restauracích a často i stísněné ubytování v tzv. „panelákových“ rezidencích. Pro návštěvníky, kteří na dovolené neradi vaří a nechtějí moc utrácet, bude jejich pobyt ve Francii složitý, jelikož 90 procent ubytování bývá bez stravy.

Menší francouzská střediska jsou dnes stále více oblíbená především u studentů a rodin s dětmi. „Ceny skipasů na českých horách se mnohdy rovnají těm v menších francouzských střediscích, ale možnosti lyžování jsou nesrovnatelné,“ uvádí Jan Sochor. Podle sdělení Petra Hošky jsou nejvíce navštěvovanými svahy ve Francii Chamonix a Val d’Isere.

Cestovní kancelář Talpa nabídne v některých francouzských střediscích nové ubytování v horských chatách a rozšíří nabídku autobusové dopravy do Francie. „Vzhledem ke změně kurzu a inflaci zahraničních partnerů je celkové zvýšení cen 8 až 11 procent,“ uvádí Jana Karšayová z CK Talpa.

S cestovkou nebo sami?

V případě, že se milovníci hor do nich vydají „po vlastní ose“, v éře kvalitních evropských dálnic, odpadá při cestování do alpských center problém s dopravní dostupností. Například do nejpopulárnějšího italského střediska Val di Fiemme se lze z Prahy dopravit asi za osm hodin jízdy.

Cestovní kanceláře pak nabízejí svým klientům vedle dopravy do lyžařského střediska ubytování, ale také třeba kombinaci ubytování a skipasu, jako třeba cestovní kancelář Nev-Dama.

„Například v Itálii máme v nabídce kombinaci ubytování a skipasu za cenu, na kterou individuální cestovatel nemůže dosáhnout. Jako cestovní kancelář zajišťující dovolenou v Alpách máme zcela jiné možnosti při jednáních o cenách,“ sděluje Jan Osúch. Podobně je tomu v Rakousku, kde firma poskytuje ubytování za ceny, za které by je klient sám pořídil na recepci hotelu či pen­zionu. Cestovka mu ale přináší všechny služby a garance, které k zájezdu přes cestovní kancelář patří. Podle sdělení Dáši Střešňákové nabízejí cestovní kanceláře návštěvníkům hor také různé cenově výhodně balíčky: „Vedle služeb delegátů v místě poskytují také třeba dopravu autobusy do středisek či pojištění.“

Výhodu cestování na hory s cestovní kanceláří může být též komfort při přepravě a eliminace potíží, které by při individuálním cestování mohly nastat. „Stačí pouze poslouchat delegáta, který za klienta vyřídí všechny formality a předá důležité informace. Díky dlouhodobé spolupráci s některými zahraničními partnery a většímu odběru služeb dosáhneme na lepší ceny, a tak jsme schopni koncovému zákazníkovi nabídnout výhodnější cenu,“ sděluje Jan Sochor. Cestovní kancelář je pro milovníky lyžování dobrou volbou, jelikož jim vždy doporučí z vybraných destinací nejlepší středisko, šité na míru, najde vhodné ubytování a zaručí bezstarostnou dovolenou. „Indivi­duální cesty také nemusejí být vždy levnější,“ říká Petr Hoška.

 Na trhu lze najít i perličky typu heliskiing

Na trhu lze najít i perličky typu heliskiing

 
Za výhodu individuálního cestování na hory vlastní dopravou lze považovat možnost samostatného rozhodování. Individuální cestovatelé si mohou cestu navíc zpříjemnit zastávkou na oblíbeném místě, do auta naložit vše, co potřebují a dovolenou si užít podle svého. Karel Úlovec sděluje: „Nicméně výhodou cestování na hory s cestovní kanceláří je fakt, že kancelář vše kompletně zařídí.“

Hosté chtějí kvalitní ubytování a wellness

Klienti cestovek zaměřených na lyžařské zájezdy dnes mají největší zájem o kvalitnější ubytování. Na tom se shodují Petr Pospíšil i Jan Sochor. Ten za další trend v poptávce po lyžařských zájezdech označuje krátkodobé lyžařské pobyty v Rakousku a též častější vyjíždění vlastní dopravou. „Zvýšila se i poptávka po komfortnějším ubytování v ‚chaletech‘ nebo moderněji zařízených rezidencích s wellness,“ sděluje Sochor.

Všichni oslovení provozovatelé cestovních kanceláří pak souhlasí, že trendem dneška jsou kratší lyžařské dovolené. Pavlína Pešová říká: „Mohou to být víkendové pobyty nebo si klienti jedou zalyžovat v průběhu týdne.“ Dále uvádí, že čím dál více klientů kanceláře si vybírá lyžařské pobyty nejen podle ceny, ale též podle umístění hotelů a rozsahu služeb, kdy návštěvníky hor láká zejména poloha hotelu přímo u sjezdovky a bohaté možnosti odpočinku po lyžování.

CK lákají na slevy a exotické destinace

K tzv. perličkám na trhu s lyžařskými zájezdy lze vedle slev za včasný nákup, které poskytuje například cestovní kancelář Nev-Dama, počítat i tzv. garanci sněhu. „Lidé si pamatují loňské problémy se sněhem v ČR, kdy i v Alpách bylo sněhu málo a klient si neužil lyžování před Vánoci, nebo později během jara. V takových případech hostovi vracíme peníze,“ sděluje Jan Osúch.

Cestovní kanceláře nabízejí klientům též možnost vybírat si z pobytů s dětským animačním klubem. „V něm čeští instruktoři učí děti lyžovat a animátoři si s nimi hrají, zatímco rodiče si mohou nerušeně užívat alpské sjezdovky,“ dodává Osúch.

Na trhu lze najít i výjimečné produkty, například cesty za tzv. heliskiingem, který láká hlavně dobrodružnější lyžaře. Třeba CK Pinocchio viaggi zve na „heliski“ nebo na skisafari s průvodcem v oblasti Sestriere v italském středisku Via Lattea. „Klientům také poskytujeme autobus přímo do zimních středisek, služby delegáta a pojištění,“ sděluje Dáša Střešňáková. Karel Úlovec plánuje individuálním klientům své kanceláře nabízet pobyty i ve Švýcarsku a Lichtenštejnsku. CK Pinocchio viaggi zve své klienty také k návštěvě Andorry, stejně jako kancelář FIRO-tour, která potěší čas od času své zákazníky také třeba pro Čechy netradiční lyžařskou destinací, jako je např. Libanon. „Po zvážení dojezdové vzdálenosti, sněhových podmínek, cen a dalších faktorů ale v naprosté většině Češi nakonec upřednostní rakouské či italské sjezdovky,“ přiznává Pavlína Pešová.

Cestovky mají u lyžařů zelenou

Cestovní kanceláře mají podle sdělení oslovených provozovatelů velkou šanci se v segmentu cestovních služeb udržet. „Především díky nabídce atraktivních cen u hromadných nákupů, garancí, poskytování ‚českých‘ služeb při nákupu, služeb delegáta a řadě přidaných hodnot,“ říká Jan Osúch. S tím souhlasí i Petr Pospíšil, který dodává: „Je také třeba společně s lyžařskými středisky vytvářet pro klienty atraktivní nabídky, které by při individuální cestě sami nemohli zajistit.“ Podle názoru Jana Sochora se cestovky jednoznačně musejí přizpůsobit trendu individuálních cest. „Například papírové katalogy dnes už vycházejí z módy. I když stále zimní katalog distribuujeme, chápeme potenciál internetu a okamžitých rezervací přes portály typu Booking.com,“ uvádí. I když cestovní kancelář Petr’s stále organizuje hromadné zájezdy autobusem, naplnění autobusu je dnes čím dál složitější.

Podle zkušenosti vedoucích cestovek se dnes jejich klienti „přelévají“ od jedné cestovky k druhé podle toho, jak byli s jejich službami spokojeni. Udržet si zákazníka není v dnešním konkurenčním prostředí jednoduché. Všechny cestovní kanceláře nabízejí vesměs stejné produkty za podobné ceny, v konečném rozhodování proto hraje hlavní roli přístup ke klientovi. Petr Hoška věří, že cestovní kanceláře z trhu nikdy úplně nevymizejí. „Ovšem za předpokladu, že budou rozumět aktuálním požadavkům ­klientů,“ říká. Cestovky musejí dokázat zajistit kompletní péči o klienta, a to za rozumné ceny.

Foto: Thinkstockphotos.com, Roberto Caucino

Nejnovější články z rubriky Outgoing

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více