Co motivuje zahraniční a domácí turisty k pobytu v Praze, jak jsou zde spokojení a co se jim tu nejvíc líbí, zjišťuje od letošního roku Prague City Tourism ve spolupráci s agenturou GfK Czech. Výsledky prvních dvou vln kvalitativního výzkumu, jenž proběhl v prosinci 2014 a lednu 2015 a posléze v červnu a červenci 2015 v šestadvaceti lokalitách hlavního města, shrnují názory více než 3 000 turistů i jednodenních návštěvníků Prahy.
Sociodemografická fakta o respondentech
Šetření se v první vlně zúčastnilo 792 mužů (51,3 %) a 751 žen (48,7 %), ve druhé pak 781 mužů (50,9 %) a 754 žen (49,1 %). V lednu a prosinci byli dotazováni hosté z 85 zemí světa, v červnovém a červencovém kole se zúčastnili hosté z 88 států. V zimě jich nejvíce přijelo z Německa, Itálie, Francie, Spojeného království, Ruska a Jižní Koreje, v letních měsících pak z Německa, Spojeného království a USA.
|
Hlavní cíl cesty
|
1. vlna |
2. vlna |
Pouze Praha |
62,9 % |
50,4 % |
Praha a další místa v ČR |
10,9 % |
6,1 % |
Praha je jedním z cílů cesty po Evropě |
24,9 % |
41,4 % |
Tranzit |
1,4 % |
2,1 % |
V zimě přijelo 63 procent hostů pouze do Prahy, v létě pouze 50 procent. Podstatně vyšší byl naopak v létě podíl osob, které návštěvu Prahy spojují s návštěvou dalších míst v rámci Evropy. Pro obě vlny platí, že přijíždějí-li turisté ze vzdálenějších zemí, chtějí zpravidla navštívit i další evropská města jako Vídeň, Budapešť a Berlín. Nejčastěji navštěvovanými místy v ČR jsou Český Krumlov, Karlovy Vary, Kutná Hora a Brno.
Četnost návštěv
|
1. vlna |
2. vlna |
Poprvé |
68 % |
73,6 % |
1–3× |
19 % |
18,4 % |
Již vícekrát |
13 % |
8,0 % |
Obecně převažují turisté, kteří jsou v Praze poprvé. Nejvíce se vracejí ti, kdo bydlí nejblíže – Češi, Slováci, Němci. Méně často se vracejí lidé, kteří přijeli do Prahy za památkami.
Hlavní důvod návštěvy Prahy
|
1. vlna |
2. vlna |
Architektura, historie, památky |
55,7 % |
68,5 % |
Zábava a návštěva restaurací |
12,4 % |
6,4 % |
Návštěva příbuzných a známých |
10,4 % |
6,1 % |
Obchodní cesta |
6,7 % |
3,5 % |
Kulturní či sportovní akce |
6,2 % |
6,4 % |
Účast na konferenci, semináři, veletrhu |
2,4 % |
4,2 % |
Osobní důvody |
2,3 % |
2,4 % |
Nákupy |
1,3 % |
0,5 % |
Jiné |
2,6 % |
1,5 % |
Obecně nejvíce lidí přijíždí do Prahy za památkami, historií a architekturou.
V zimě více než polovina, v létě bezmála 70 procent. V zimě jsou zde hosté více kvůli zábavě, přijíždějí častěji na návštěvy, ale i obchodní cesty.
Hlavní pohnutka pro návštěvu Prahy
|
1. vlna |
2. vlna |
Doporučení známých či příbuzných |
46,8 % |
46,7 % |
Vlastní zkušenosti z minulé návštěvy |
17,0 % |
10,6 % |
Lokace – tzv. šikovná poloha města |
10,9 % |
19,5 % |
Neoficiální recenze jiných cestovatelů na internetu |
6,5 % |
8,4 % |
Reklama v tisku, v televizi |
3,9 % |
3,2 % |
Nabídka CK |
3,6 % |
2,2 % |
Oficiální informace na internetu |
3,4 % |
2,5 % |
Výhodná cena jízdenky, letenky |
0,8 % |
0,1 % |
Vlastní rozhodnutí (prostě chtěl vidět Prahu) |
1,4 % |
2,3 % |
Jiné důvody |
5,7 % |
4,5 % |
V obou vlnách přijela bezmála polovina hostů na základě doporučení příbuzných či známých. V zimě byly druhou hlavní pohnutkou vlastní zkušenosti z minulé návštěvy, v létě naopak lokace – tzv. šikovná poloha města.
Odkud host čerpal informace o Praze před započetím cesty
|
1. vlna |
2. vlna |
Internet – cestovatelské portály typu TripAdvisor nebo sociální sítě |
52,5 % |
61,8 % |
Od přátel či příbuzných, kteří Prahu navštívili dříve |
31,2 % |
31,7 % |
Internet – oficiální internetové stránky o Praze, ČR apod. |
29,0 % |
39,9 % |
Z tištěného průvodce |
20,9 % |
27,8 % |
Ze sdělovacích prostředků (televize, tisk, rozhlas) |
8,1 % |
6,4 % |
Prahu znám natolik dobře, že jsem další informace nepotřeboval |
7,2 % |
5,3 % |
Z tištěných propagačních materiálů (letáky, brožury, prospekty) |
7,0 % |
6,5 % |
Z nabídky CK |
4,9 % |
4,8 % |
Z veletrhu CR |
2,5 % |
1,6 % |
Od zaměstnavatele / ve škole |
0,6 % |
0,3 % |
Před započetím cesty jsem informace nezjišťoval |
0,4 % |
0,8 % |
Jinde |
0,3 % |
1,2 % |
Hlavním informačním zdrojem před cestou je pro většinu hostů internet, zejména cestovatelské portály typu TripAdvisor nebo sociální sítě. Velmi důležitou roli hrají také osobní doporučení přátel nebo rodiny.
V říjnovém vydání časopisu COT business přineseme další část výsledků srovnávací analýzy v příjezdovém cestovním ruchu v Praze.
Text a foto: PCT