Turisté jezdí do Prahy hlavně za památkami, dají na osobní doporučení nebo názory na sociálních sítích

Co motivuje zahraniční a domácí turisty k pobytu v Praze, jak jsou zde spokojení a co se jim tu nejvíc líbí, zjišťuje od letošního roku Prague City Tourism ve spolupráci s agenturou GfK Czech. Výsledky prvních dvou vln kvalitativního výzkumu, jenž proběhl v prosinci 2014 a lednu 2015 a posléze v červnu a červenci 2015 v šestadvaceti lokalitách hlavního města, shrnují názory více než 3 000 turistů i jednodenních návštěvníků Prahy.

Sociodemografická fakta o respondentech

Šetření se v první vlně zúčastnilo 792 mužů (51,3 %) a 751 žen (48,7 %), ve druhé pak 781 mužů (50,9 %) a 754 žen (49,1 %). V lednu a prosinci byli dotazováni hosté z 85 zemí světa, v červnovém a červencovém kole se zúčastnili hosté z 88 států. V zimě jich nejvíce přijelo z Německa, Itálie, Francie, Spojeného království, Ruska a Jižní Koreje, v letních měsících pak z Německa, Spojeného království a USA.

Hlavní cíl cesty

  1. vlna 2. vlna
Pouze Praha 62,9 % 50,4 %
Praha a další místa v ČR 10,9 % 6,1 %
Praha je jedním z cílů cesty po Evropě 24,9 % 41,4 %
Tranzit 1,4 % 2,1 %

 
V zimě přijelo 63 procent hostů pouze do Prahy, v létě pouze 50 procent. Podstatně vyšší byl naopak v létě podíl osob, které návštěvu Prahy spojují s návštěvou dalších míst v rámci Evropy. Pro obě vlny platí, že přijíždějí-li turisté ze vzdálenějších zemí, chtějí zpravidla navštívit i další evropská města jako Vídeň, Budapešť a Berlín. Nejčastěji navštěvovanými místy v ČR jsou Český Krumlov, Karlovy Vary, Kutná Hora a Brno.

Četnost návštěv

  1. vlna 2. vlna
Poprvé 68 % 73,6 %
1–3× 19 % 18,4 %
Již vícekrát 13 % 8,0 %

 
Obecně převažují turisté, kteří jsou v Praze poprvé. Nejvíce se vracejí ti, kdo bydlí nejblíže – Češi, Slováci, Němci. Méně často se vracejí lidé, kteří přijeli do Prahy za památkami.

Hlavní důvod návštěvy Prahy

  1. vlna 2. vlna
Architektura, historie, památky 55,7 % 68,5 %
Zábava a návštěva restaurací 12,4 % 6,4 %
Návštěva příbuzných a známých 10,4 % 6,1 %
Obchodní cesta 6,7 % 3,5 %
Kulturní či sportovní akce 6,2 % 6,4 %
Účast na konferenci, semináři, veletrhu 2,4 % 4,2 %
Osobní důvody 2,3 % 2,4 %
Nákupy 1,3 % 0,5 %
Jiné 2,6 % 1,5 %

 
Obecně nejvíce lidí přijíždí do Prahy za památkami, historií a architekturou.

V zimě více než polovina, v létě bezmála 70 procent. V zimě jsou zde hosté více kvůli zábavě, přijíždějí častěji na návštěvy, ale i obchodní cesty.

Hlavní pohnutka pro návštěvu Prahy

  1. vlna 2. vlna
Doporučení známých či příbuzných 46,8 % 46,7 %
Vlastní zkušenosti z minulé návštěvy 17,0 % 10,6 %
Lokace – tzv. šikovná poloha města 10,9 % 19,5 %
Neoficiální recenze jiných cestovatelů na internetu 6,5 % 8,4 %
Reklama v tisku, v televizi 3,9 % 3,2 %
Nabídka CK 3,6 % 2,2 %
Oficiální informace na internetu 3,4 % 2,5 %
Výhodná cena jízdenky, letenky 0,8 % 0,1 %
Vlastní rozhodnutí (prostě chtěl vidět Prahu) 1,4 % 2,3 %
Jiné důvody 5,7 % 4,5 %

 
V obou vlnách přijela bezmála polovina hostů na základě doporučení příbuzných či známých. V zimě byly druhou hlavní pohnutkou vlastní zkušenosti z minulé návštěvy, v létě naopak lokace – tzv. šikovná poloha města.

Odkud host čerpal informace o Praze před započetím cesty

  1. vlna 2. vlna
Internet – cestovatelské portály typu TripAdvisor nebo sociální sítě 52,5 % 61,8 %
Od přátel či příbuzných, kteří Prahu navštívili dříve 31,2 % 31,7 %
Internet – oficiální internetové stránky o Praze, ČR apod. 29,0 % 39,9 %
Z tištěného průvodce 20,9 % 27,8 %
Ze sdělovacích prostředků (televize, tisk, rozhlas) 8,1 % 6,4 %
Prahu znám natolik dobře, že jsem další informace nepotřeboval 7,2 % 5,3 %
Z tištěných propagačních materiálů (letáky, brožury, prospekty) 7,0 % 6,5 %
Z nabídky CK 4,9 % 4,8 %
Z veletrhu CR 2,5 % 1,6 %
Od zaměstnavatele / ve škole 0,6 % 0,3 %
Před započetím cesty jsem informace nezjišťoval 0,4 % 0,8 %
Jinde 0,3 % 1,2 %

 
Hlavním informačním zdrojem před cestou je pro většinu hostů internet, zejména cestovatelské portály typu TripAdvisor nebo sociální sítě. Velmi důležitou roli hrají také osobní doporučení přátel nebo rodiny.

V říjnovém vydání časopisu COT business přineseme další část výsledků srovnávací analýzy v příjezdovém cestovním ruchu v Praze.

Text a foto: PCT


 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více