Stane se cestování nedostupným snem?

Proč potřebuje Česko bázového leteckého dopravce

Pandemie koronaviru SARS-CoV-2 ochromila globální svět. Nejvíce zasaženým segmentem ekonomiky je bezesporu turistický průmysl, který generuje více než 10 % světového HDP, přičemž v některých zemích tento podíl přesahuje i 25 %. Po celém světě tak turistický ruch dává obživu stovkám milionů osob, které dnes s nadějí očekávají jeho oživení. Oživení, které je nemyslitelné bez oživení letecké dopravy.

Tuzemský letecký provoz se v důsledku pandemie doslova zastavil

Česko je malý stát a mohlo by se zdát, zvláště z reakcí politiků, že jej tato otázka mezi mnoha jinými, které přináší restart ekonomiky, příliš netrápí. Poněkud odlišná jsou stanoviska expertů. Pohled na fakta naznačí, která skupina vnímá realitu. Malý příklad – Dubrovník je oblíbeným cílem českých turistů. Vzdálenost z Prahy do Dubrovníku činí asi 1 250 km, cesta po silnici trvá minimálně 13 hodin. Letecky, přímým spojem ČSA, se do Dubrovníku dostanete běžně za necelé dvě hodiny, cena za obousměrnou letenku nepřesáhne 260 €. Běžně neznamená dnes. Na začátku května letový řád pražského letiště nabízí spojení letadly společností KLM + SWISS. Představuje to cestu trvající 20 hodin a 50 minut, s mezipřistáními v Amsterodamu a Curychu, obousměrná letenka se cenou blíží hranici 1 000 €.

Prázdné nebe nad Prahou

Důvod je jednoduchý. V důsledku pandemie se doslova zastavil tuzemský letecký provoz. Třetinu všech spojů, které odbavuje pražské letiště, obsluhuje společnost Smartwings pod značkami Smartwings a ČSA. To jsou také dvě ze tří značek, bázovaných na ruzyňském letišti. Řečeno čísly, ročně je to 5,4 milionu pasažérů přepravených do Prahy či z Prahy. Zanedbatelná nejsou ani letiště v Brně a Ostravě, která představují 333 tisíc, respektive 236 tisíc přepravených osob. Potvrzuje to i Jakub Splavec, mediální zástupce Letiště Brno: „Skupina Smartwings je pro Letiště Brno velkým a důležitým obchodním partnerem, zejména na trhu sezónní a charterové letecké přepravy osob z Brna do dovolenkových destinací. Věříme, že se pádu Smartwings a ČSA podaří zabránit.“

Skupina Smartwings Group zajišťuje letecká spojení z Česka do 80 destinací. V hlavní sezóně vypraví na 300 letů denně z celkem 12 základen v 7 zemích, přičemž 70 % všech letů tvoří pravidelné linky, 30 % pak charterové lety. Jen z Prahy a do Prahy přepraví Smartwings a ČSA v sezóně  25 tisíc pasažérů denně. Leteckých linek skupiny využívá drtivá většina cestovních kanceláří, včetně těch největších, podíl skupiny Smartwings na tuzemské turistické přepravě přesahuje 85 %. V březnu letošního roku se však nebe nad Prahou z důvodu pandemie COVID-19 vyprázdnilo. Letadla flotily Smartwings i ČSA jsou uzemněna, létaly jen repatriační lety a cargo s nákladem zdravotnického materiálu. Počet přepravených osob v meziročním srovnání představuje například v dubnu 2020 jedno jediné procento čísel roku 2019. Kdy se vzdušné cesty zase zaplní, je otázkou, nad kterou dnes nechce nikdo spekulovat, faktorů a proměnných je příliš. Smartwings Group má naplánováno obnovení provozu prvních linek do Paříže, Amsterodamu a Frankfurtu v druhé půlce května. Aktuálně však většina zemí neumožňuje vstup českým cestujícím z Česka na svá území nebo ho povoluje za velkých restrikcí. Obnovování provozu linek tak bude záviset na dalším vývoji pandemie a legislativách jednotlivých zemí.  A ještě je tu faktor možná nejpodstatnější – zákazník, který bude mít důvod, možnost a chuť cestovat. Kdy se obnoví je tedy skutečně otázkou.

Zachraňme leteckou dopravu

Situace českého bázového dopravce není ničím výjimečná. Mnohé aerolinky avizují restart provozu až na červenec, protože globální cestování je třeba sladit mezinárodními dohodami a také je nutno počkat na obnovení důvěry pasažérů. Mnohé letecké společnosti tak ohlašují masivní propouštění, jiné – včetně gigantů jako British Airways, Air France či Lufthansa – hledají pomoc u národních vlád. V Evropě je běžný model národního leteckého dopravce s přímou majetkovou účastí státu, Amerika řeší situaci spíše smluvními vztahy vlády s vybranými privátními dopravci. Na obou stranách Atlantiku však státní pomoc aerolinkám v této době není ničím výjimečným – začátkem května Evropská komise posvětila státní pomoc francouzské vlády pro Air France ve výši 7 mld. €, americké ministerstvo financí schválilo velkým americkým leteckým společnostem záchranný balíček ve výši 25 mld. USD.

Je zřejmé, že ani ti největší se bez státní pomoci neobejdou. Výmluvné je v tomto smyslu prohlášení mezinárodních sdružení ACI a IATA, která 30. dubna vyzvaly vlády, aby poskytly rychlou a účinnou finanční pomoc letištním operátorům a leteckým společnostem, které celosvětově čelí krizi finanční likvidity. Letecká doprava je totiž zásadní pro podporu globálních dodavatelských řetězců a plnou obnovu ekonomiky. Současný stav odvětví přitom hrozí ztrátou milionů pracovních míst, jen letecký průmysl jich generuje po celém světě na 65,5 milionu včetně 10,5 milionu lidí zaměstnaných na letištích a v leteckých společnostech. „Daňové úlevy a přímá finanční pomoc pro celý letecký ekosystém jsou nezbytná k tomu, aby pomohla zachovat miliony pracovních míst. Tím, že dnes přispějeme k zotavení leteckého provozu, přispějeme nejlépe k zítřejšímu rychlejšímu hospodářskému oživení,“ uvedli ve společném prohlášení generální ředitelka ACI Angela Gittensová a generální ředitel IATA Alexandre de Juniac.

Jaká bude česká cesta?

Ve srovnání s evropskými a světovými obry je česká skupina Smartwings malým privátním hráčem. A v Česku, alergickém na cokoliv národního, nemá jednoduchou pozici. Ze všech faktů je přitom zřejmé, že existence skupiny je pro Česko i jeho ekonomiku zásadně důležitá. Ostatně, ne náhodou je letecká doprava součástí tuzemské kritické infrastruktury. Podporu Smartwings i ČSA již v dubnu vyjádřila veřejně Asociace cestovních kanceláří, stejně jako ji vyjadřují jednotlivé cestovní kanceláře, letiště či experti. „Letecká doprava prochází momentálně velkou změnou a význam skupiny Smartwings/ČSA bude do budoucna mnohem silnější.  V období po uvolnění restrikcí spojených s COVID 19 se budou letadla zdvihat do vzduchu jen velice pomalu a proto bude pozice bázového leteckého dopravce pro každé letiště velice důležitá a to samozřejmě také platí pro letiště v Ruzyni a skupinu Smartwings. Pravidelná, cenově dostupná letecká doprava je strategickou službou, která má návaznost na růst HDP v ekonomikách jednotlivých států. Proto je tématem prakticky všech evropských vlád diskuze o podpoře letecké dopravy, bezprecedentně zasažené dopadem pandemie. Primární je podpora likvidity v jednotlivých leteckých společnostech, aby se podařilo překlenout kritické období, kdy osobní letecká doprava prakticky ustala. Zdali bude likvidita dodána v podobě dluhu, vstupu do equity nebo nějakou formou garanc,í je velice individuální dle každé společnosti. Zřejmé je, že pád skupiny Smartwings by znamenal významné zhoršení výhledu pro osobní leteckou dopravu v ČR, protože obnovení letecké dopravy bude provázeno velkými problémy a bude velice pozvolné. Výpadek lokálně bázovaných aerolinek by byl citelný a bezpochyby by se projevil na zvýšení ceny letenek. Představa, že nějaký jiný dopravce rychle nahradí výpadek v kapacitě, je neadekvátní. Flexibilita v zaplňování mezer na trhu nefungovala dokonale ani v normálních tržních podmínkách.  Teď je situace opravdu jiná a budeme si muset zvykat na nové podmínky v letecké dopravě,“ míní Petr Kováč, expert na leteckou dopravu Ernst & Young.

Jeho slova potvrzuje i místopředseda a mluvčí ACK ČR Jan Papež: „V posledních letech se mohlo zdát, že institut takzvaných národních dopravců se přežil a je možné se spoléhat jen na soukromé komerční společnosti. Mohlo se zdát, že je úplně jedno, zda u nás máme nějakou domácí leteckou společnost, nebo ne. Pak přišlo uzemnění boeingů a nakonec koronakrize. A ukazuje se, že bez silného domácího přepravce nejde obnovit normální chod cestovního ruchu. Zánik domácího přepravce by znamenal velké problémy.“

Foto: Shutterstock.com

Nejnovější články z rubriky Destinace

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Ras Al Khaimah – emirát na špici

Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.

Číst více