Prahu čeká nový systém zón placeného stání. Ulehčí řidičům?

Obyvatelé hlavního města a jeho návštěvníci, přijíždějící do Prahy automobilem, se při parkování především v centrální části města setkávají s chronickým nedostatkem míst k stání. Řešení by mohl v brzké době přinést nový systém zón placeného stání.

Motoristé se v pražských městských částech dnes mohou setkat se čtyřmi typy zón placeného parkování, jejichž správcem je Technická správa komunikací Praha (TSK). Zóny byly zřízeny podle § 23 zákona o pozemních komunikacích (zákon 13/1997 Sb.) a rozlišují se barevným pruhem na dodatkové tabulce pod svislou dopravní značkou označující parkoviště. Prostorově byly vymezeny podle nařízení hlavního města Prahy (aktuálně nařízení č. 11/2007 Sb. hl. m. Prahy, ve znění následných aktualizací). Vedle první městské části se se zónami placeného stání setkáme též v městských částech Praha 2, 3, 7 a části Prahy 13, 16 a 22. V oblastech, kde byla zóna parkovacích míst zavedena, bylo vyznačeno 45 tisíc parkovacích míst.

Modrá zóna je určena pro dlouhodobé celodenní stání vozidel místních obyvatel s místem trvalého pobytu v oblasti zóny placeného stání (rezidenti) a vozidel podnikatelských subjektů (organizací, živnostníků apod.) se sídlem nebo provozovnou v oblasti a vlastníků nemovitostí v oblasti zóny placeného stání (abonenti). Vozidla jmenovaných jsou označena parkovací kartou, která je opravňuje k parkování v příslušné oblasti, vyznačené na kartě, ale nezaručuje, že řidič vždy nalezne volné parkovací místo. Placené stání v modré zóně je v provozu denně od pondělí do neděle od 8.00 do 24.00 hodin a od 0.00 do 6.00 hodin, v době od 6.00 do 8.00 hodin a kdykoliv během dne po dobu maximálně 3 min. může být modrá zóna využívána vozidly bez parkovací karty. Z právního hlediska jsou modré zóny vyhrazeným parkovištěm, tzn., že odtažení neoprávněně parkujícího vozidla je možné i v případě, kdy vozidlo netvoří překážku provozu.

Oranžová zóna umožňuje krátkodobé stání vozidel s dobou stání omezenou na max. 2 hodiny. Zóna je navržena pro místa například u zdravotních středisek a úřadů. Platba za parkování se realizuje mincemi nebo Opencard do parkovacího automatu, který vydá řidiči parkovací lístek. Tento lístek je pak nutné umístit za přední sklo vozidla tak, aby byl z vnějšku čitelný. Provozní doba a cena je uvedena na informačním panelu parkovacích automatů. Placené stání v oranžové zóně je v provozu ve všední dny, v některých ulicích i o sobotách a nedělích, přičemž provozní dobu upravuje dodatková tabulka. Bezplatné parkování je v provozu též o státních svátcích a dnech pracovního klidu v těch úsecích, kde je bezplatné parkování rovněž o nedělích. Přehled parkovacích automatů a cenových tarifů lze najít na webových stránkách dotčených městských částí v rubrice Doprava a parkování.

Zelená zóna je určena pro střednědobé stání vozidel, doba stání je omezena na max. 6 hodin. Platba za parkování se provádí stejným způsobem jako u oranžové zóny a provozní doba a cena je uvedena na informačním panelu parkovacích hodin. Placené stání v zelené zóně je v provozu ve všední dny, v některých ulicích i o sobotách a nedělích, provozní dobu upravuje dodatková tabulka. Bezplatně parkovat lze též o státních svátcích a dnech pracovního klidu v těch úsecích, kde je bezplatné parkování rovněž o nedělích. Přehled parkovacích automatů a cenových tarifů je k naleznutí na webových stránkách dotčených městských částí v rubrice Doprava a parkování.

Smíšená zóna je kombinací modré a oranžové nebo zelené zóny, je určena pro dlouhodobé stání vozidel rezidentů a abonentů s platnou parkovací kartou a též krátkodobé stání vozidel návštěvníků s platným parkovacím lístkem z parkovacího automatu, doba krátkodobého stání je omezena na max. 2, resp. 6 hod.

Kapacita zón nevyhovuje

Náměstek primátora hl. m. Prahy Jiří Nouza připouští, že současný stav zón placeného stání kapacitně potřebám Pražanů a návštěvníků hlavního města nevyhovuje. „Parkovacích míst je po Praze méně, než jaká je po nich aktuální poptávka,“ říká. Proto je cílem hlavního města Prahy optimalizovat dopravu tak, aby byla vozidla rozmísťována do již vybudovaných parkovišť. „Naším úmyslem je zrovnoprávnění parkování na ulici z hlediska finančních nákladů s parkováním v soukromých parkovacích domech či parkovištích v nákupních centrech,“ sděluje.

alt_text


Nová koncepce smíšených zón, která vzešla z návrhu ACK ČR a byla doporučena magistrátní komisí cestovního ruchu, ulehčí parkování víkendovým návštěvníkům Prahy

Rezidenti, jejichž zájmy jsou parkovacími zónami chráněny, jsou většinou se stávajícím systémem spokojeni. To potvrzuje i Vladimír Dolejš, majitel společnosti DC Service a člen představenstva Asociace cestovních kanceláří ČR: „V současné době je to pravděpodobně jediná možná cesta, jak mohou v oblasti svého bydliště zaparkovat.“ Pokud bychom se ale zeptali návštěvníků či podnikatelů z oblasti centrálních městských částí Prahy, byl by podle jeho slov jejich názor zcela opačný. „Tato nespokojenost návštěvníků Prahy graduje především o víkendech a svátcích, kdy je k dispozici relativně dostatek parkovacích míst v tzv. modrých zónách, ale zaparkovat tam nemohou,“ říká Vladimír Dolejš. ACK ČR proto již před časem navrhla zavedení tzv. smíšených parkovacích zón ve vybraných centrálních pražských lokalitách, především v blízkosti a okolí centrálně položených pražských hotelů a památek. Tyto smíšené zóny by vycházely vstříc zahraničním návštěvníkům Prahy tím, že by v nich nebylo parkování regulováno o víkendech a svátcích, tedy v době, kdy velká část rezidentů Prahu opouští.

Chystá se změna

Dobrou zprávou pro řidiče je, že Praha skutečně přistoupila k přípravě nové koncepce parkovacích zón. „Cílový stav by se měl vyšplhat až na 140 až 150 tisíc parkovacích míst, přičemž tato změna bude probíhat ve vlnách,“ sděluje Jiří Nouza a dodává, že zóny placeného stání se podle plánu rozšíří do městských částí Praha 4, 5, 6, 8 a 9. Rozsah rozšíření zón placeného parkování je závislý na tom, s jakými požadavky přijdou městské části Prahy. Nová koncepce zón byla vytvořena ve smyslu tzv. květiny. Rezidenti oblasti tak budou moci například parkovat v místě, kde mají trvalý pobyt, zároveň ale budou mít právo parkovat v 4 až 5 oblastech sousedních.

Nový systém zón budou opět tvořit čtyři typy zón. Ke změně dojde u dosavadních zelených zón a části rezidentních zón, které mají být nahrazeny fialovými smíšenými zónami, nově mají být zavedeny zelené zóny pro vybrané druhy vozidel. Ve smíšené zóně (fialová) budou moci přes den (předběžně mezi 8. a 20. hodinou) kromě rezidentů zaparkovat i další řidiči, stání bude placené.

Nová koncepce zón by podle Jiřího Nouzy měla ulehčit parkování víkendovým návštěvníkům Prahy s ohledem na to, že parkování bude regulováno pouze v pracovních dnech. „V průběhu víkendu je návštěvnost Prahy nižší a tudíž se v hlavním městě nesetkáváme s takovou poptávkou po parkovacích místech,“ uvádí. Tedy přesně tak, jak navrhovala ACK ČR. V některých městských částech ale podle Nouzy existují i oblasti, kde bude na základě místní znalosti a zkušenosti možné zavést zóny placeného stání i o víkendech nebo v noci.

K realizaci koncepce a tedy dalšímu rozšiřování zón placeného parkování má podle náměstka primátora namísto původně plánovaného podzimu 2014 docházet od jara roku 2015 do roku 2018. „Na budoucnost zón, jejichž operátorem je v současné době společnost TSK, byla vznesena celá řada otázek na zadávací řízení,“ vysvětluje.

Zásadou pro nové zóny placeného stání je především zvýšení respektování systému a přenesení přestupkového řízení na úroveň městských částí.

Výhody nové koncepce

K výhodám, které přinese nový systém zón placeného stání občanům, městské části a podnikatelům, patří především zvýšení reálné možnosti zaparkovat. Nový systém také zvýší podíl městských částí na ochraně rezidentů trvale bydlících v městské části a také podíl na regulaci dopravy v městské části. „Zmenšením zón placeného stání se zvyšuje spravedlnost přístupu k parkovacím místům, a tím se zvyšuje ochrana rezidentů v okolí místa trvalého pobytu, resp. sídla firmy. Přínosem může také být efektivnější plánování času pro parkování,“ říká Jiří Nouza.

Pražané i návštěvníci Prahy budou mít také nové možnosti placení parkovného prostřednictvím mobilní aplikace, možnost být on-line informováni o disponibilitě parkování včetně kapacity v parkovacích domech a na komerčních parkovištích, dále možnost rezervace placeného parkovacího stání a možnost carsharingu.

ACK ČR novou koncepci vítá, jiní mají dotazy

Podle názoru Vladimíra Dolejše nová koncepce smíšených zón, která vzešla z návrhu ACK ČR a byla doporučena magistrátní komisí cestovního ruchu, ulehčí parkování víkendovým návštěvníkům Prahy. Vítá, že byla připravena z důvodu podpory cestovního ruchu a hotelového ubytování v Praze a věří, že toto řešení velmi citelně zjednoduší život domácím i zahraničním hostům Prahy a poskytne jim mnohem lepší komfort v průběhu jejich návštěvy. „ACK ČR bude i nadále situaci monitorovat a případně koordinovat svůj postup s MHMP a městskými částmi s cílem rychlého a přehledného uvedení smíšených zón do praxe,“ uzavírá Vladimír Dolejš. Ne všichni podnikatelé ale přínos nového systému vnímají jednoznačně pozitivně. „Kde budou například parkovat třeba hosté hotelů v zónách, kteří přijíždějí i ve všední dny a zaplacením svého ubytování živí nejen nás podnikatele, ale prostřednictvím daní a poplatků i spoustu dalších lidí?“ ptá se mimo jiné Ladislav Linek z Hotelu Balkán. Odpověď na takto položenou otázku samozřejmě není jednoduchá. Praha není „nafukovací“ a zřejmě žádný systém parkování nebude vyhovovat úplně všem rezidentům ani návštěvníkům. Vždy půjde o kompromisní řešení. Na druhou stranu je třeba objektivně říci, že nová koncepce je příslibem posunu vpřed a že odpovídá na to, po čem nezanedbatelná část odborné veřejnosti dlouho volala.

Foto: hl. m. Praha

Nejnovější články z rubriky Doprava

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více
Foto: Letiště Praha

Letiště Praha nabere až 200 nových zaměstnanců 

Letiště Praha v letošním roce plánuje odbavit dvojnásobek cestujících oproti roku 2021.  S předpokládaným nárůstem provozu je pro zachování komfortu nutné navýšit počet spolupracovníků, a to až o 200 zaměstnanců a o desítky pracovníků na dlouhodobé brigády formou dohod mimo...

Číst více