Marketingový restart (2.): Kdy zaujmout a kdy prodávat?

Události letošního března zanechaly většinu z vás podnikatelů v cestovním ruchu a gastronomii v paralýze. Situace se pomalu vrací k normálu a datum znovuotevření vašich provozů je již často za pár dní. Několik měsíců nucené uzavírky vám však způsobily značný výpadek příjmů a ztenčení finančních rezerv. Proto nejspíše hledáte cestu, jak pomocí svého marketingu přilákat ztracené hosty a zároveň držet výdaje na uzdě. Abychom vám s tím pomohli, připravili jsme třídílný seriál Marketingový restart. V jeho druhém díle se podíváme na jednotlivé fáze nákupního procesu vašeho potenciálního zákazníka. Ten někdy může být opravdu složitý a náročný.

Vzpomeňte si například na situaci, kdy jste do restaurace kupovali nový presovač. Nejprve jste přemýšleli, jestli vůbec nový přístroj potřebujete a jestli náhodou není současné řešení přípravy kávy dostatečné. Prohlíželi jste si nabídky všech firem, které presovače nabízí, od Alzy po specializované velkoobchody (v předchozím díle popisovaném schématu See-Think-Do-Care je toto jasná fáze SEE). Následně jste si vytipovali typ přístrojů dle vašich potřeb a finančních možností, stejně jako dodavatele prodávající tyto přístroje. Možná jste jim poslali poptávku (fáze THINK). Nakonec jste museli učinit to bolestivé rozhodnutí a vybrat jeden přístroj a jednoho dodavatele (fáze DO). Poté, co vám přístroj dorazil, byl zprovozněn a začal dělat první šálky vonné kávy, jste si možná říkali: „Měl jsem vzít ten levnější/dražší typ, nebo radši ten přístroj od konkurenční firmy.” Případně se přístroj porouchal a vy museli řešit jeho servis. Úkolem dodavatele vás bylo přesvědčit, že vaše nákupní rozhodnutí bylo správné (fáze CARE). 

Stejně to mají i vaši zákazníci. Ukažme si to na příkladu pana Vonáska, který plánuje letní dovolenou:

 

SEE

THINK

DO

CARE

Otázky, které si klade

– pojedu do ciziny, nebo zůstanu v Česku?

– strávím dovolenou aktivně (na vodě), nebo si odpočinu na pláži?

– pojedu na vodu, nebo budu cestovat za památkami?

– lákají mě spíš Jižní nebo Severní Čechy?

– kde si zajistím ubytování a stravu?

– láká mě víc Třeboňsko, nebo Plzeňsko?

– objednám si pobyt v hotelu A nebo hotelu B?

– jaké si objednám doplňkové služby?

– dostal jsem za své peníze adekvátní služby?

– doporučím místo přátelům?

– vrátím se sem někdy?

Kanály, které ho oslovují

– články v médiích

– reklama na sociálních sítích (Facebook, YouTube)

– bannerová reklama

– reklama na vyhledávačích (Google Ads, Sklik)

– organické výsledky vyhledávání

– doporučení turistických centrál

– reference známých

– remarketing

– weby hotelů

– recenze (sociální sítě hotelů, TripAdvisor apod.)

– remarketing (ideálně se speciální nabídkou)

– newsletter hotelu

– stránky hotelu na sociálních sítích

 

Z toho jasně plyne, že váš marketing by neměl stát na jednom kanálu a s potenciálním zákazníkem byste měli pracovat v řádu několika měsíců. V podstatě můžete rozdělit své marketingové kanály do 3 skupin:

  • kanály, které uživatele zaujmou
  • kanály, které uživatele přimějí k objednávce
  • kanály, přes které budou používány pro komunikaci po dodání služby (jejich cílem je zvýšit míru retence a přimět zákazníka k doporučení služeb)

 

Výše zmíněné například ukazuje, že pouze dobře spravované sociální sítě nestačí. Udržovaný Facebook, Instagram a YouTube vám sice mohou zaujmout zákazníka a přimět ho k opakovanému nákupu. Samy o sobě však nestačí, pokud s nimi není kvalitně propojená výkonnostní část. Platí to ale i obráceně – skvěle nastavené reklamy obvykle nestačí, nedokážete-li vzbudit emoční vztah k vaší službě. Naopak velmi podceňovaný bývá e-mailing, který vám při správné taktice dokáže naplnit hotel, restauraci, lázně apod. za minimální náklady. Je to také skvělá příležitost, jak „přetáhnout” hosty přicházející z Bookingu a napříště vyřešit jejich objednávku napřímo. 

V dalším díle si ukážeme, jak pracovat s daty, abyste díky nim objevili nové tržní příležitosti.

Foto: Shutterstock.com

Čtěte také: Marketingový restart (1.): Kdy šetřit a kdy škrtat?

Autor

Nejnovější články z rubriky Doprava

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více
Foto: Letiště Praha

Letiště Praha nabere až 200 nových zaměstnanců 

Letiště Praha v letošním roce plánuje odbavit dvojnásobek cestujících oproti roku 2021.  S předpokládaným nárůstem provozu je pro zachování komfortu nutné navýšit počet spolupracovníků, a to až o 200 zaměstnanců a o desítky pracovníků na dlouhodobé brigády formou dohod mimo...

Číst více