Evropští turisté strávili během letošního července více než dva miliony minut čekáním na zpožděné lety. To je o 12 procent více ve srovnání s rokem 2016 a dokonce o 35 procent více ve srovnání s rokem 2015. Za nárůstem stojí především špatné rozvržení zdrojů a kapacit, které mají na starosti řízení letového provozu. Na neudržitelnost současné situace upozornila asociace leteckých společností Airlines for Europe (A4E).
Ve společném dopise evropským poskytovatelům letových navigačních služeb vyjádřili generální ředitelé členských leteckých společností asociace A4E své znepokojení týkající se vzniklých problémů se zpožďováním letů. Za těmito problémy, které ovlivnili významné množství turistů napříč celou Evropou, dle nich stojí především letecký dispečink. A4E proto vyzvala všechny poskytovatelům letových navigačních služeb v Evropské unii k tomu, aby přijali nápravná opatření jak v krátkodobém, tak i dlouhodobém horizontu.
„Letos v červenci se zvýšil počet minut, které stráví turisté čekáním na zpožděné lety, na více než 2 miliony. Navíc téměř 70 procent ze všech zpoždění nebylo způsobeno špatným počasím, ale nedostatečnou kapacitou či personálním zajištěním. Jinými slovy, důvody v kompetenci letového dispečinku. Jsme si vědomi výrazného nárůst intenzity leteckého provozu v evropském vzdušném prostoru v posledních letech, ale letecké společnosti očekávají jistou úroveň služeb zajišťující stabilní provoz,“ uvedl výkonný ředitel A4E Thomas Reynaert.
Výrazná omezení v rámci letového provozu během letošního léta způsobila, že letecké společnosti musely využít delší letecké trasy nebo že některé letecké trasy byly omezeny. Tato omezení způsobila návazné problémy, které ovlivnili celou leteckou síť i pasažéry leteckých společností. „Více než dvacet evropských poskytovatelů letových navigačních služeb dokázalo zajistit téměř zanedbatelná či žádná zpoždění, čímž překonali mnoho jiných. Ve světle těchto událostí je proto ještě akutnější implementovat iniciativu tzv. jednotného evropského nebe (Single European Sky), které umožní přizpůsobit evropský vzdušný prostor současnému růstu intenzity leteckého provozu,“ dodal Reynaert.
Iniciativa jednotné evropské nebe byla zahájena jako reakce na to, že v důsledku letecké navigace docházelo k četným zpožděním. Cílem iniciativy je snížit fragmentaci evropského vzdušného prostoru, čímž se rozšíří jeho kapacita a navýší účinnost řízení letového provozu a letových navigačních služeb. To by v konečném důsledku přineslo zkrácení doby letu (díky kratším trasám a nižšímu počtu zpoždění) a snížení nákladů na let i emisí z letadel.
A4E je největší evropskou asociací se sídlem v Bruselu. Svou činnost zahájila v lednu loňského roku a od té doby se neustále rozrůstá o nové členy. Kromě společnosti Travel Service jsou jimi i Aegean Airlines, airBaltic, Air France KLM, Cargolux, easyJet, Finnair, Icelandair, International Airlines Group (IAG), Jet2.com, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, TAP Portugal a Volotea. Společně tyto aerolinky přepraví za rok více než 550 milionů cestujících, což je zhruba 70 procent všech cest v rámci evropského kontinentu.
Foto: Shutterstock.com
Čtěte také: Tuzemským aerolinkám rostly počty cestujících dvojciferným tempem
ŘLP: V červenci nad ČR prolétlo rekordních 90 tisíc letadel
Laciné letenky – ne vždy levné cestování